Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle je nejvzácnější Saab z dob před jeho skonem. Doteď nikdo ani nevěděl, že vznikl
24.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Než se Saab coby automobilová značka odebral na věčnost, prodával chvíli nový model 9-5. Vznikl i v této verzi, o jejíž existenci sotvakdo věděl, teď si ji můžete koupit.
Automobilka Saab se v posledních dekádách potácela na hraně propasti. Její cesta do pekel začala v pro nás revolučních časech, kdy se švédský výrobce aut oddělil od mateřské firmy a spadl nejprve částečně, později i zcela do područí amerického koncernu General Motors. Ten jako by nevěděl, co si se severskou automobilkou počít a když se začala v prvé řadě zabývat znovuvynalézáním techniky Opelu či jiných odnoží GM, zamířila postupně ke dnu.
Faktický konec nastal v roce 2009, když GM zkusil Saab prodat. Firmy se ujal malý nizozemský Spyker, kterému rychle došly peníze na cokoli a přišel snad od začátku nevyhnutelný krach. Zbytky firmy později spadly do rukou čínskému konglomerátu NEVS (National Electric Vehicle Sweden), který ale nezískal licenci na znak Saabu. Takže i když NEVS dnes nějaká auta vyrábí, Saaby už to alespoň formálně nejsou.
Dnes se ale vrátíme dále do minulosti - do doby, kdy už během vlády Spykeru přišla na trh nová vlajková loď s tradičním názvem 9-5. Sedan vyšší střední třídy byl vyprojektován ještě pod vedením General Motors a i když z něj byl cítit Opel Insignia, nezajímavé auto to nebylo. V tehdy nové 9-5 se podařilo skloubit typicky odvážné řešení tvarů a vnitřního uspořádání, přijít s pár zajímavými nápady a zejména slušnými čtyřválcovými turbomotory. Vůz byl přijat obecně pozitivně, k úspěchu to ale nevedlo.
Zákazníci si stihli zakoupit jen 11 280 exemplářů sedanu. Jako bonus vzniklo provedení kombi, které nikdy nebylo standardní cestou prodáno, až po krachu automobilky se 22 z 27 existujících prototypů rozprodalo v aukci do různých koutů světa. Některé z 27 přeživších se do konce objevily i v České republice, což ze chápat jako hodně velkou vzácnost. Jenže skutečně nejvzácnější Saab 9-5 vám ukážeme teprve dnes.
Jedná se o model 9-5 s jedinečným šestiválcovým vznětovým motorem o výkonu cca 250 koní a 550 Nm. Původ pohonné jednotky není zcela jasný, proto není možné přesně zjistit její parametry. Dieselová 9-5 se prodávala, ale maximálně se dvoulitrovým čtyřválcem pod kapotou, šestiválec se v nabídce nikdy neobjevil a o jeho vývoji si jen špitali vrabci po střechách.
Zjevně ne marně. Dle dnes známých informací byl naftový šestiválec vyvinut ve spolupráci s italskou společností VM Motori. Nebyl daleko od sériového nasazení, měl zamířit do Cadillacu CT a naftového Opelu Insignia OPC. Vše ale zmařily ekonomické problémy GM a následná úsporná opatření.
Prototypy naftové 9-5 s motorem V6 ovšem očividně vznikly a tento vůz se zdá být zcela hotový. Jak se k němu dostal jeho aktuální majitel, netušíme, ale exemplář s datem první registrace 2010 a šedým lakem nabízí za cenu 32 999 Eur (852 tisíc korun českých). Saab 9-5 2,9 TID6 jedinečný svým o motorem objemu najezdil 81 811 kilometrů, takže jej nikdo „nesušil” v garáži. Ve svém okolí jsme nenašli nikoho, kdo by alespoň tušil, že takové auto vzniklo a dostalo se do rukou obyčejného smrtelníka. S ohledem na raritnost vozu je požadovaná cena vlastně docela nízká - časem by se tato 9-5 mohla stát jednou z velmi ceněných vzpomínek na poslední dny automobilky Saab...
Švédsky unikát mohlo kdysi rozvířit fádní nabídku sedanů vyšší střední třídy. Nestalo se to, raritní stroj s naftovým šestiválcem ale aspoň dnes víří nabídku fádních ojetin...
Zdroj: Auto Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda