Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle jsou poslední značky aut, které v Evropě nenabízí SUV. A ani ho nechystají
1.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Šílenství kolem SUV zachvátilo starý kontinent v plné síle a podléhá mu jedna automobilka za druhou. Tyto se drží stranou a držet dále chtějí.
SUV a s nimi spřízněné crossovery jsou momentálně segmentem, který se může těšit největšímu zájmu zákazníků. Dle jednoho z šéfů Kie za tím stojí změna vnímání podstaty těchto aut. Zatímco před deseti lety bylo typickým zástupcem této kategorie robustní Mitsubishi Pajero s dieselem pod kapotou, v podstatě užitkově zaměřené auto, dnes je s vyšší stavbou karoserie spojena prestiž. Za tu také lidé připlácejí, což se pochopitelně odráží na maržích výrobců, kteří na vozech tohoto typu vydělávají více než na jiných.
Kombinace vysokého zájmu a vysokých marží pochopitelně žene do tohoto segmentu stále více modelů. Aktuálně tak SUV nabízí prakticky každá mainstreamová automobilka a nebrání se jim ani ty úzkoprofilové. SUV si tak nějaký ten pátek můžete koupit i u Bentley, brzy jej nabídne konkurenční Rolls-Royce, Lamborghini má svůj Urus a rivalové od Ferrari ho chystají též. Situace zašla dokonce tak daleko, že i Lotus, automobilka postavená kolem ideálu minimálních rozměrů a hmotnosti, míří do tohoto segmentu též.
Co tedy dělat, když nejenže nestojíte o SUV, ale odmítáte je až do té míry, že byste nejraději zakotvili u značky, jež je vůbec nenabízí?Aktuálně již nemáte příliš na výběr, zvláště pak v Evropě. Počítat přitom musíte s velmi omezenou praktičností, neboť vesměs jde o dvoumístné sporťáky. S tím pak souvisí i cena, která povětšinou šplhá do astronomických výšin - výjimky pod milion jsou tu pouze tři, ve všech ostatních případech počítejte s minimálně sedmimístnou cifrou.
O které výrobce tedy jde? Jejich seznam najdete dle abecedního pořádku níže, včetně fotek vybraných vozů z jejich nabídky. Někdy navíc ani nebylo nutné cokoli vybírat, protože jejich nabídka se často omezuje na jediný model. A to je - krom slibů samotných firem - i další důvod, proč s těmito značkami ani do budoucna nemůžeme v segmentu SUV počítat.
Ariel
Hned první jméno na seznamu je trochu sporné. Ariel totiž má sice v nabídce otevřený Atom, zároveň však nabízí i model Nomad. Ten by přitom již definicím crossoveru mohl odpovídat, zábavu totiž slibuje na silnici i mimo zpevněný asfalt. Kvůli tomu ostatně dostal vyšší světlou výšku než sourozenec a také jiné obutí. Dokonce tu máme i náznak karoserie. Nicméně pokud by již Nomad křížencem byl, pak mezi buggy a sporťákem, SUV v tomto autě nevidíme. Proto Ariel nemusíme ze seznamu vyškrtávat.
Bugatti
Automobilkou z Molsheimu jsme se v tomto ohledu zabývali nedávno. Přitom jsme naznačili, že v jejím případě nejspíše na SUV nikdy nedojde, a to kvůli nabídce omezující se vždy jen na jeden model. A jelikož Chiron bude v produkci ještě nějakých sedm let, je otázkou, jaké zákaznické trendy budou převládat v polovině příští dekády. Přijde-li na mnohými avizovaný rozmach elektromobility, budou u toho spíše aerodynamičtější karoserie, než ty s vyšším podvozkem i střechou.
Caterham
Máme zde první „podmilionovou“ nabídku, základní Caterham Seven 160 vyjde již na 17 495 GBP (503 900 Kč). Je ovšem třeba dodat, že jakkoliv je toto provedení působivé, po čase vám začne připadat pomalé. Posun směrem k akceleraci z klidu na stovku za 5 sekund u modelu Seven 270 stojí dalších 130 tisíc korun, přičemž i nadále musíte počítat s poměrně úzkou kabinou a zavazadelníkem tak akorát na svačinu a helmu.
Koenigsegg
Od relativně levného Caterhamu se přesuneme do extraligy, švédský Koenigsegg vás totiž naopak přijde na několik desítek milionů korun. Momentálně má přitom výrobce k dispozici pouze model Regera, který se obejde bez klasické převodovky, ačkoliv pod kapotou netrůní pouze přeplňovaný pětilitrový osmiválec, ale také několik elektromotorů. Agera RS je totiž již vyprodána, stejně jako One:1. První zmíněný vůz ale dostane za pár let nástupce, přičemž SUV to rozhodně nebude.
McLaren
Ve vyšších cenových sférách zůstaneme i nadále, byť třeba základní McLaren 540C lze pořídit již od 128 055 GBP (3 688 100 Kč). Počítat přitom i nadále můžete s 3,8litrovým osmiválcem twin-turbo, jehož výkon se otiskl do názvu vozu a který zvládá akcelerovat z klidu na stovku za 3,5 sekundy. Nejvyšší rychlost pak přesahuje magickou třístovku. Mimo to se 540C chlubí klasickým podvozkem s vinutými pružinami, pročež je přímočařejší než sourozenci.
Morgan
Naše dnešní poslední zastávka u Britů je spojena se značkou, která má ve své nabídce i tříkolku 3Wheeler. Právě ten je dalším vozem, který lze pořídit pod milion korun, konkrétně přitom startuje na sumě 25 950 GBP (747 400 Kč). Jde sice o částku bez daně, i po jejím přičtení se ale pod danou laťku vejdete. Nicméně musíte počítat s tím, že za deště jste namydlení, na suchu vás pak 3Wheeler zasype problematickými zážitky pramenícími z jeho tříkolové konstrukce.
Pagani
Oficiálně si aktuálně u italské automobilky nemůžete pořídit vůbec nic, Huayra je vyprodaná jako kupé i Roadster a Zonda již nějaký ten pátek není v prodeji. Nicméně pokud máte více peněz než strýček Skrblík, Horacio Pagani vám velmi rád nějakou postaví i se zakázkovými panely karoserie či specifickým čalouněním. A pokud máte kapsu opravdu naditou, můžete klidně počítat i s navýšením výkonu až někam k osmi stovkám koní.
Smart
Jsme ve finále, a to u nejlevnějšího a zároveň nejpraktičtějšího vozu. Smart ForFour totiž zvládne odvézt i čtyři dospělé a pár jejich tašek, přitom v základním provedení osazeném litrovým tříválcem o výkonu 71 koní vychází na 299 500 Kč. Model ForTwo startuje ještě o deset tisíc korun níže, sveze však pouze dvojici pasažérů. Ti si zároveň mohou dopřát i vyšší výkon, elektromotor či dokonce volné nebe nad hlavou, v tu chvíli ale mohou základní ceny i více než zdvojnásobit. Dodejme, že Smart svého času o SUV uvažoval a dost možná by se k němu i dnes rád vrátil. Nedostatečný odbyt stávajících modelů ale činí další rozšiřování nabídky v tuto chvíli nepravděpodobným.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva