Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu

O Dieselgate se stále mluví, problémy Volkswagenů s emisemi NOx jsou ale minulostí. O jiných se nemluví, ti jej ale skutečně mají. A ne zrovna malý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu

23.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O Dieselgate se stále mluví, problémy Volkswagenů s emisemi NOx jsou ale minulostí. O jiných se nemluví, ti jej ale skutečně mají. A ne zrovna malý.

Aféru koncernu Volkswagen s emisemi dieselových motorů, která vstoupila do povědomí jako Dieselgate, asi příliš připomínat nemusíme. Ve stručnosti - vznětové motory koncernu VW plnily emisní normy jen za použití nedovoleného softwaru, a tedy podvodem, za což byl Volkswagen potrestán a musel také odškodnit zákazníky, tedy alespoň v USA.

Vedlejším efektem Dieselgate je fakt, že emise oxidů dusíku, označované jako NOx, jsou pod drobnohledem i u ostatních automobilek. V měsících po propuknutí Dieselgate u VW - v září to budou dva roky - se postupně začalo hovořit o tom, že s emisemi podvádí také Renault, Opel a koncern FCA. Žádná další aféra z toho nebyla, naopak i dnes se v souvislosti s problémy s emisemi dieselů hovoří stále hlavně o Volkswagenu. Ten už ale u svých nových aut problémy s emisemi nemá, což mnohé ostatní automobilky říci nemohou.

Dokumentují to výsledky Eco Testu 2017 německého autoklubu ADAC. Hovoří tak, že ze 188 testovaných automobilů se s emisemi NOx při skutečné jízdě vejde do maximální dané normou Euro 6 (80 mg/km) pouhých šest. Ne 6 %, i když i to by bylo zoufale málo, prostě šest aut - tři BMW a po jednom od Seatu, Mercedesu a Opelu. Ukazují to desítky nejlepších a nejhorších výsledků, které vám nabízíme níže, pozoruhodné je ale hlavně to, kdo se jak tomuto limitu vzdaluje a kdo jsou největší hříšníci.

Než se dostaneme k samotným výsledkům, podotkněme, že ADAC auta pochopitelně neměřil cyklu NEDC, který je v současnosti používaný a směrodatný. V tomto cyklu se totiž všech 188 aut jistě do limitu 80 mg NOx/km vejde, jinak by normu nesplnily a nemohly by být prodávány. Měření emisí prováděl jednak ve válcové zkušebně, a to v měřicích cyklech NEDC i modernějším WLTP, který nastoupí v platnost letos v září. Také provedl měření podle metodiky RDE, Real Driving Emissions, tedy při skutečné jízdě na skutečné silnici. Výsledky tedy informují o tom, jaké jsou skutečné emise daných aut, ne jaké jsou v normovaném testu, který nereflektuje absolutně nic a v němž - zjevně - mnohé vozy uspějí jen díky podobným metodám jako kdysi VW.

Počty měřených aut a průměry dle koncernů

Někdejší měření německé Federální agentury pro životní prostředí odhalilo průměr aut plnících Euro 6 na 507 mg NOx/km. V měření ADACu dopadla norma Euro 6 o něco lépe - ze všech 188 aut vychází průměr reálných emisí 329,8 mg NOx/km, což je ale pořád o 312,3 % více, než do čeho se musí vejít auta při normovaném testu.

Výsledky zprůměrované za značky resp. výrobce ale ukazují pozoruhodné věci - VW je dnes druhý nejčistší výrobce, hned za BMW a před Mercedesem. Naopak na štíru jsou Korejci, Ford, Fiat-Chrysler a Renault s Dacií. Jejich průměrné hodnoty jsou dnes ve srovnání s testovanými VW skoro až pětinásobné...


Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 1 - adac eco test 2017 realne emise NOx tab 00

10 „nejšpinavějších” nových dieselů

Člověk by čekal, že po Dieselgate všechny automobilky, které podvádějí, emise svých aut alespoň extrémně sníží, ať už rychlým přidáním selektivní katalytické redukce, tj. vstřikování AdBlue do výfukového systému, nebo jakýmkoliv jiným způsobem. Očividně se tak ale nestalo a nejvíce másla má na hlavě Renault, v nejhorší desítce má 5 zástupců. Renault a Dacia dohromady mají v nejhorší desítce 7 zástupců a vyplňují prvních pět míst.

Desetinásobek množství NOx, do kterého se jinak musí vejít při homologaci, tj. 800 mg/km, vypouští šest aut a sedmé se dost blíží. Jedno auto dokonce překračuje hranici 1 000 mg/km - je to Renault Trafic Grand Combi se 145koňovým dieselem. Bylo mu naměřeno 1 042 mg NOx/km, což je o 1 202,5 % více, resp. 13x více než kolik musí nanejvýš vykázat v laboratorním testu.

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 2 - adac eco test 2017 realne emise NOx tab 01

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 3 - renault trafic grand 10nejNOxADACet2017 01Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 4 - renault trafic grand 10nejNOxADACet2017 02Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 5 - renault trafic grand 10nejNOxADACet2017 03Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 6 - renault talisman initiale 10nejNOxADACet2017 01Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 7 - renault talisman initiale 10nejNOxADACet2017 02Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 8 - renault talisman initiale 10nejNOxADACet2017 03
Renaulty Trafic s prodlouženým rozvorem a Talisman jsou v reálném provozu v emisích nejhorší

10 „nejčistších” nových dieselů

Není ale všechno jen špatné, lze koupit nové dieselové auto, které normu Euro 6 plní s náskokem nejen v laboratoři. Nejlepší je Mercedes E 220d se zadním náhonem, automatem 9G-Tronic a systémem SCR, kterému ADAC naměřil jen 24 mg NOx na kilometr. Normu tak plní s rezervou 70 %. Jeho přímý konkurent, BMW 520d, je na tom s 53 mg NOx/km také velmi dobře.

Tristní je, že ADAC nenašel ani deset aut, která by se i ve skutečnosti dostala pod 80 mg NOx/km - i v desítce nejlepších jsou čtyři auta, která normu neplní, a to i o desítky procent. Chcete-li tedy skutečně čistý diesel po stránce NOx, moc na výběr nemáte. A levná auta to také zrovna nejsou...

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 9 - adac eco test 2017 realne emise NOx tab 02

Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 10 - mercedes e 220d w213 10nejNOxADACet2017 01Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 11 - mercedes e 220d w213 10nejNOxADACet2017 02Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 12 - mercedes e 220d w213 10nejNOxADACet2017 03Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 13 - bmw 520d g30 10nejNOxADACet2017 01Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 14 - bmw 520d g30 10nejNOxADACet2017 02Tohle jsou teď reálně nejšpinavější diesely. VW už je čistý, mnozí jiní ani trochu - 15 - bmw 520d g30 10nejNOxADACet2017 03
Mercedes E 220d a BMW 520d limit plní i ve skutečném světě s náskokem

Zdroj: ADAC

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše