Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear konečně ukázal, jak Bugatti Chiron zrychlí až na maximální rychlost
1.9.2019 | Petr Miler
Snad nikdo po představeních staršího Veyronu nepochybuje o tom, že Bugatti Chiron s ještě větším výkonem dosáhne udávané maximální rychlosti, nikdo mimo automobilku to ale dosud nepředvedl v praxi. Až teď dostal tu šanci Top Gear.
Jsou auta, která nás budou vždy fascinovat. Jde o širší repertoár strojů, skoro s jistotou to lze ale tvrdit o každém, který se v té či oné etapě vývoje automobilismu zapsal do historie jako jeden z nejrychlejších a technicky nejpropracovanějších vozů světa. McLaren F1 je dnes starý už dekády a přesto žasneme nad každým jeho představením, stěží pak někdo ohrne nos i nad mnohem tuctovějším Ferrari F40. Není tedy divu, že Bugatti Chiron nepřestává fascinovat, i když od jeho premiéry uplynuly „už” více jak 3 roky.
Za tu dobu jsme jej viděli dělat vše možné v rukou novinářů i majitelů, nikdy jsme jej ale neviděli zrychlit až na udávanou maximální rychlost. Ta je elektronicky omezena na 420 km/h a je tedy otázkou, kolik by dokázal vůz jet bez něj - Bugatti samo hovoří o přípravách verze jedoucí přes 500 km/h. Tyto myšlenky ale nechme stranou a podívejme se na to, jak si Chiron poradí s tím, co má dokázat dnes.
Ne snad, že by to někdo francouzsko-německé značce nevěřil, ale jedna věc je něco předpokládat a druhá to vidět skoro na vlastní oči. Šanci přiblížit nám to druhé dostal britský Top Gear přímo na proslulé zkušební dráze Ehra-Lessien, která patří mateřskému Volkswagenu a je jedním z pramála míst na celém světě, kde lze bezpečně jezdit i takovými rychlostmi. Britové tím trochu napodobili někdejší pokus James Maye, který se tamtéž rozjel na 417 km/h a na chvíli se stal držitelem světového rychlostního rekordu, tentokrát ale mířili s rychlostí ještě výš.
Jmenovitě Charlie Turner chtěl „opřít” rafičku tachometru Chironu ve verzi Sport o oněch 420 km/h a ukázal celý proces, který k tomu vede. Potřebujete samozřejmě vhodný prostor a potřebujete znovu také druhý klíč, který jízdní režim maximální rychlosti odemkne. Následně musíte zahřát samozřejmě auto, ale také pneumatiky, které za vyšší teploty musí mít ideální tlak - když jej mít nebudou, ke 420 km/h vás auto nepustí. Turner po zahřívacím kole všechny podmínky splnil a v asi 250 km/h dal na nejdelší rovince plný plyn.
Následná akcelerace je fascinující, i na 390 km/h je Chiron jako nic a i za hranici 410 km/h zrychluje tak, že se rychlost pořád nezvyšuje po jednotkách km/h. Po chvíli tak Turner hlásí úspěch, když vidí cifru 421 km/h, o kterou usiloval a ubere. Jak ale později ukáže telemetrie, ve skutečnosti dosáhl až 423 km/h a z motoru vydoloval nejvýše 1 504 koní výkonu.
Co je pozoruhodné, jízda takovým kalupem už není ani pro Chiron až taková pohoda. Při rychlostech přes 400 km/h už autu slyšitelně „odstávají” boční bezrámová okna a dovnitř se žene relativně intenzivní aerodynamický hluk. Nebudeme to nějak kritizovat, v takovém švunku žádný div, ale přesto bychom čekali, že zrovna Chiron bude udělán tak, aby i takovou absurdní rychlost zvládal s nadhledem. Ale nebudeme dále zdržovat, podívejte se sami, jak to celé probíhalo.
Pro Bugatti Chiron 420 km/h vážně není složitě dosažitelná meta, po stránce akustického komfortu ale tak vysokou rychlost úplně samozřejmě nezvládá
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch