Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Top Gear po srovnání hatchbacků s SUV říká, že hot-hatche jsou mrtvé
17.8.2019 | Petr Miler
Z našeho pohledu jde stále o nejlepší auta, která si v poměru výkonu a ceny můžete koupit, Top Gear ale říká, že výkonné kompakty jsou po smrti. SUV podle něj nabízí jen víc.
Na trhu si dnes můžete vybírat z nepřeberného množství aut uspokojujících nejrůznější potřeby specifických zákazníků, pokud vám ale na kontě nepřekáží miliony, musíte volit jistý kompromis a snažit se s jedním vozem dostat co nejvíc. I takovým autem bude pro každého něco jiného, troufneme si ale říci, že pro aktivní řidiče není lepší volby, než jsou ostré kompakty, tzv. hot-hatche.
Už kompaktní hatchbacky jsou neobyčejně univerzálními stroji, které dokáží posloužit pracovním i rodinným přesunům a díky výklopné zádi převézt také dostatek nákladu, jenže v obvyklých konfiguracích řidiče nenadchnou. Nic proti takovému Golfu 1,4 nebo 1,5 TSI, jeho 150 koní ale řidiče stěží vezme u srdce. Když ale ke zmíněným základním přednostem přidáte výkon, máte před sebou auto, které umí skoro všechno najednou.
Samozřejmě, v ničem nebude nejlepší, takový Golf R s výkonem 300 koní a pohonem všech kol je ale dobrý v tolika ohledech, že budete muset být hodně náročným a tak trochu o rozmařilým člověkem, abyste toužili po něčem ještě lepším. Navzdory svému dynamickému potenciálu je pořád tak komfortních, tichý, prostorný a praktický jako kterýkoli jiný Golf a přitom dokáže zrychlit na stovku pod 5 sekund a jet 250 km/h dříve než řeknete Wolfsburg. Dokáže to v létě, v zimě, s vámi na okruhu nebo s rodinou na dálnici a přitom ho koupíte asi za milion korun, ojetý skoro za polovinu. Postavte si vedle libovolné dvakrát dražší auto lepší v tom či onom a přesto se budete ptát: Je vážně v onom aspektu o tolik lepší, aby vám stálo za ten milion navíc?
Podobně realitu po léta popisoval i britský Top Gear, teď ale otočil. Rory Reid se totiž rozhodl srovnat dva z nejlepších hot-hatchů, právě Golf R a novější Mercedes-AMG A35, s 300 resp. 306 koňmi, s ostrými kompaktními SUV, jmenovitě s Audi SQ2 a Cuprou Ateca vždy s 300 koňmi. Všechna tahle auta mají pohon 4x4, akorát kompakty jsou nižší a lehčí a SUV vyšší a těžší. Výměnou za co? Výměnou za nic, řekli bychom my, protože taková SUV nejsou ani prostornější, ani do terénu, ale Top Gear má opět jiný pohled na věc.
Reid je postavil na start mokrého sprintu, který by se měl podle teoretických předpokladů stát kořistí Golfu R, který už v minulosti Mercedes nejednou porazil. A za nimi by měla následovat obě SUV, neboť používají úplně tu samou techniku, co Golf (2,0 TSI s 300 koňmi, 4x4 a automat DSG), akorát víc váží a jsou vyšší. V praxi ale souboj dopadl jinak - vyhrálo Audi SQ2 před Mercedes a Golf byl třetí těsně před Atecou.
Závěr Top Gearu: Hot-hatche jsou mrtvé, protože ani rychlejší než dnes tak populární SUV už nejsou. Přeberte si to jak chcete, ale my nevěříme, že toto reflektuje realitu. Někteří kolegové podotýkají, že souboj mohl zmanipulovat VW, který raději prodá dražší SUV, my si ale spíše myslíme, že to takto záměrně podal Top Gear, aby byl zajímavý a mohl říci to, co říci chtěl. U Golfu není důvod, aby prohrál, navíc u SQ2 je uvedena špatná hmotnost (1 510 kg místo 1 585 kg) a na záběrech sestříhaných z několika sprintů vidíme, že Golf vystartoval jako první, záhy je ale třetí. Prostě se použil ten souboj se špatným či lepším startem některého z účastníků, který se hodil do krámu...
Neberte to jako nějakou fanatickou obhajobu Golfu nebo zaslepený odpor k SUV, obojí je nám cizí. Ostrá SUV jsou jistě zajímavou volbou, hmotnost a velikost navíc ale neskryjí a fyzikální zákony též nepřepíší. A to se bavíme o jízdě v přímém směru, v zatáčkách to bude ještě jiná píseň. Hot-hatche proto podle nás mrtvé nejsou a hned tak ani nebudou...
Top Gear srovnal hot-hatche s SUV a říká, že ty první jmenované jsou mrtvé. Podle nás ale souboj zmanipuloval, aby to tak vypadalo
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 59 minutami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva