Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu
7.2.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.
Manuální převodovky mizí z nabídky zejména silnějších aut už léta. Na vyjmenování posledních silných vozů, které ještě koupíte s manuální převodovkou stačí prsty obou rukou a ani nevadí, když se párkrát do roka zapomenete u cirkulárky - nabídka se dále zužuje. A značek bez ohledu na zaměření, které nabízí manuál do všech svých aut, je ještě méně.
My si opravdu zajímavé řidičské auto bez ručního řazení dokážeme představit jen stěží, z automobilek to tak ale vidí málokterá. Argumentem, proč ruční řazení z nabídky eliminovat, je obvykle to, že taková auta „nikdo nekupuje”. Není pochyb o tom, že to není v posledních letech nejžádanější artikl, „nikdo” ale u výkonných aut obecně znamená okolo 10 procent zákazníků a v závislosti na konkrétním autě a trhu míří toto číslo výše i níže. Jaguar říká, že mu těch 10 procent zákazníků za to stojí a manuál do nabídky vrátil. Většina ostatních ale tvrdí, že jsou mu tito zákazníci putna a nenabízejí jim prostě nic.
Věříme, že pokud si kamsi do excelové tabulky dáte náklady na vývoj a výrobu relativně malého množství kusů verzí s manuálním řazením a přidáte si na konec slabou poptávku a obvykle nižší cenu než u varianty s automatem, nevyjde to ekonomicky dobře. Jenže takto uvažovat nelze - nabídka manuálů je malá, poptávka po nich přetrvávající a ti, kteří po takovém způsobu řazení stojí, jsou ochotni si právě za takové verze dokonce i připlácet. A nevyšel by i ten Excel jinak, kdyby na konci byl stejný počet aut nabídnutý v rámci výjimečné verze za příplatek?
To není řečnická otázka, dá se na ní odpovědět jedním slovem: ano. Porsche už to poznalo - vrcholné 911 zbavilo manuálů a dočkalo se nejen spršky nadávek, ale také ztráty části klientely. Když zkusmo nabídlo „čistý” Cayman GT4, zaprášilo se po něm jak po džínách za Husáka a dnes už Porsche přiznává, že udělalo chybu. Takové nabízení manuálů pro něj má i ekonomický smysl a zanedlouho přijde další důkaz.
Ferrari a další výrobci se mohou zdát být jinde, jenže nejsou. V Americe se kdysi Ferrari 599 GTB prodalo za 17,4 milionu Kč jen díky manuálu a v Evropě situace není jiná, přitom „automatické” verze stojí zlomek těchto částek. Řeknete si 599 GTB... jenže na ceně rostou i modely jako F430 a také - jistým úhlem pohledu - enfant terrible nabídky Ferrari posledních let, model California.
Tento model se stal u Ferrari posledním, do kterého si šlo manuální převodovku koupit. A automobilka jej ráda používá jako důkaz, že o manuály už nikdo nestál. Zrovna California má daleko k řidičskému autu a tato argumentace zavání oportunismem, nicméně i případ aktuálního prodeje tohoto modelu nakonec dokazuje, že zájemci o Ferrari s manuálem existují. A jsou ochotní platit.
Podle dostupných informací vzniklo Californií s ručním řazením jen pět - tři s pravostranným řízením a dvě s levostranným, z nichž jedno stojí ve firemním muzeu. Tento kus má také levostranné řízení a má být posledním na trhu dostupným Ferrari s ručním řazením určené pro země, v nichž se jezdí na pravé straně silnice. Poprvé prodáno bylo roku 2010 a je jinak naprosto nezajímavé - tři majitelé za 6 let a přes 31 tisíc najetých km z něj dělá všechno, jen ne mimořádně žádoucí ojetinu.
Má ale ono manuální řazení, a tak šlo do dražby na letošním Rétromobile a dočkalo se vskutku pozoruhodného zájmu. Prodáno bylo za 393 360 Eur, tedy přes 10,6 milionu Kč. Podobně ojetý kus s automatem dnes koupíte okolo 3 milionů Kč, klidně i za 2,5, tedy cca za čtvrtinu této částky. Jinými slovy, za manuál tu někdo zase dal asi 8 milionů Kč, podobně jako v případě 599 GTB a nejen v něm.
Pochopitelně, je tu i sběratelský aspekt a kdyby Ferrari zítra nabídlo nějakou edici třeba 488 GTB s ručně řazenou převodovku, 8 milionů si za ni nikdo nepřiplatí. Jsme si ale zatraceně jisti, že kdyby podobně jako Porsche nabídlo 488... GT4 s manuálem a chtělo za pár set vyrobených kusů o milion víc, druhý den má vyprodáno. Proč to Ferrari a další nedělají, nechápeme, možná to chce jen čas. Než přijdou k sobě a vrátí do nabídky to, po čem sice malá, ale na zase tak malá a dosti oddaná část klientely tak touží, prohlédněte si přiložené fotky zatím posledního zákazníkovi prodaného Ferrari s manuálním řazením a levostranným řízením. Je to pěkný pohled, už ta kulisa, tři pedály...
A mimochodem, všimněte si schématu řazení na řadičce - neodpovídá realitě, možná už tehdy ani Ferrari nemělo na skladě řadičku, kde by to bylo schema vyznačeno správně...
O Ferrari s manuálem nikdo nestojí... Akorát i za „obyčejnou Californii” s ručním řazením někdo právě zaplatil několikanásobek toho, co za ty s automatem. I když na ní jinak není zajímavé vůbec nic
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien