Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích

Jedno jediné umístění mezi vítězi si připsaly kdysi tak ceněné naftové motory. V ostatních bodovala turba, celkový vítěz ale rozhodně nermoutí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích

22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedno jediné umístění mezi vítězi si připsaly kdysi tak ceněné naftové motory. V ostatních bodovala turba, celkový vítěz ale rozhodně nermoutí.

Již podruhé za sebou vyhrál anketu Mezinárodní motor roku motor, který sice vznikl primárně kvůli emisním regulacím, ale u kterého nám to zas tak moc nevadí. Vítězem je opět přeplňovaná 3,9 V8 z Ferrari 488 GTB. Vyhrál také svou objemovou kategorii a je i nejlepším „Výkonným motorem roku”.

Loňská edice ankety na druhé místo posadila tříválec v hybridním pohonném ústrojí BMW i8, vítěze z roku 2015. Letos je tenhle motor na třetím místě, ze stříbrné příčky ho sesadil třílitrový plochý šestiválec, který pracuje v Porsche 911 od turbo-faceliftu. Oba tyto motory také vyhrály své objemové kategorie.

Za zmínku stojí kategorie „Nový motor roku”, ve které si odnáší cenu hybridní pohonné ústrojí Hondy NSX. I zde vidíme, že na rozdíl od minulosti už nevítězí mrňavé tříválce. NSX je sice hybrid, ale základem je 3,5l šestiválec. Nechybí ani atmosférické motory, byť zvítězily jen v kategorii nad 4 litry objemu. Co naopak téměř zcela chybí, jsou diesely - naftový motor se mezi nejlepšími třemi objevuje v jediné kategorii.

Anketu Mezinárodní motor roku pořádá časopis Engine Technology International už devatenáctým rokem. Porota se skládala z 58 motoristických novinářů z celého světa. A letos to je popáté, co vyhrál nějaký motor víc než jednou v řadě. V letech 2005 a 2006 to byl desetiválec v BMW M5 E60, v letech 2007 a 2008 zase třílitrový šestiválec bi-turbo od stejné automobilky.

Následoval motor 1,4 TSI Twincharger s turbodmychadlem i kompresorem od Volkswagenu, konkrétně v letech 2009 a 2010, a posledním motorem před Ferrari 3,9 V8, který navíc jako jediný vyhrál třikrát za sebou v letech 2012, 2013 a 2014, je 1,0 EcoBoost od Fordu. Jestli se Ferrari podaří ho příští rok dorovnat, zatím nespekulujme. Raději se podívejme na kompletní výsledky níže.


Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 1 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 44Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 2 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 42Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 3 - Ferrari 488 GTB zive dalsi 45Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 4 - Ferrari 488 GTB engine 01Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 5 - Ferrari 488 GTB engine 02Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 6 - Ferrari 488 GTB engine 03Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 7 - Ferrari 488 GTB engine 04Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 8 - Ferrari 488 GTB engine 05
Konkurenci ani letos nenašel motor Ferrari 488 GTB a Spider

1. Celkové výsledky ankety Mezinárodní motor roku 2016

Jak stojí i výše, motor 3,9 V8 bi-turbo od Ferrari ani letos nenašel přemožitele. A opět stejně jako vloni, motory na medailových příčkách nejsou pro všechny. Z devíti celkově nejlepších motorů jsou masově dostupné v podstatě jen dva - Ford 1,0 EcoBoost na 5. místě a PSA 1,2 PureTech na 7. místě.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 9 - motor roku 2017 vysledky 01

2. Kategorie do 1 litru

V podlitrových objemech opět vítězí EcoBoost, a to relativně těsně před VW 1,0 TSI. Vidíme tu i litrový turbomotor od GM pod kapotami menších Opelů a range-extender v BMW i3, třebaže ten nemůže přímo pohánět kola.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 10 - motor roku 2017 vysledky 02

3. Kategorie 1 - 1,4 litru

Další kategorie a další tříválec na vrcholu - 1,2 PureTech koncernu PSA. Na druhém místě je další dvanáctistovka, tentokrát od BMW pod kapotou Mini One, a třetí je VW 1,4 TSI s technologií vypínání válců, označenou ACT.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 11 - motor roku 2017 vysledky 03

4. Kategorie 1,4 - 1,8 litru

I v této na kompakty relativně vysoké objemové kategorii vítězí tříválce - BMW drží první dvě místa s 1,5 turbo. Na třetím místě je motor VW/Audi 1,8 TSI, následovaný novinkou 1,5 TSI Evo. Vidíme tu také tříválcový diesel od BMW, byť na posledním místě.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 12 - motor roku 2017 vysledky 04

5. Kategorie 1,8 - 2 litry

Do této relativně úzké kategorie se vejdou v podstatě všechny dvoulitrové čtyřválce, takže se není co divit vítězi - je to přeplňovaný boxer v obou základních Porsche 718. Jeho vítězství je nicméně relativně těsné před dvoulitrovým turbomotorem od AMG a VW/Audi 2,0 TSI v nejostřejších verzích kompaktů koncernu VW.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 13 - motor roku 2017 vysledky 05

6. Kategorie 2 - 2,5 litru

2,5l boxery v obou Porsche 718 S už nicméně ve své kategorii vítězství nezískaly, podlehly 2,5l pětiválci Audi, a to s obrovskou bodovou ztrátou. Třetí je 2,3l EcoBoost ve Focusu RS a na čtvrtém a pátém místě vidíme dieselové motory.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 14 - motor roku 2017 vysledky 06

7. Kategorie 2,5 - 3 litry

Dostáváme se do zajímavějších sfér, k šestiválcům, a na prvním místě vidíme třílitry v Porsche 911. S obrovským bodovým náskokem překonávají druhý řadový šestiválec v BMW M3 a M4 a třetí 2,9 V6 pod kapotou Alfy Giulia QV. Za zmínku stojí i vznětový 3,0 R6 se čtyřmi turbodmychadly v BMW 550d a 750d, který je tu čtvrtý.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 15 - motor roku 2017 vysledky 07

8. Kategorie 3 - 4 litry

Jak stojí i výše, 3,9 V8 ve Ferrari 488 GTB vyhrál i svou kategorii, a to je právě tahle. Bodový náskok na druhý 4,0 V8 od AMG je ohromný. Na třetím místě je atmosférický čtyřlitrový boxer v Porsche 911 GT3 a GT3 RS.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 16 - motor roku 2017 vysledky 08

9. Kategorie nad 4 litry

S potěchou můžeme říci, že nejvyšší objemovou kategorii vyhrál atmosférický dvanáctiválec. Konkrétně to je 6,3 V12 pod kapotou Ferrari F12berlinetta a F12tdf, motor, který tu získal první místo i vloni. Přeplňované motory tu jsou až na pátém a šestém místě.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 17 - motor roku 2017 vysledky 09

10. Výkonný motor roku 2017

I zde zvítězil osmiválec Ferrari 488 GTB, ale už na druhém místě je atmosféra z Porsche 911 GT3 a GT3 RS. A snad kvůli svému ohromnému zrychlení tu je i elektrické pohonné ústrojí vozů Tesla Model S a Model X, byť s pětinou bodů oproti vítězi.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 18 - motor roku 2017 vysledky 10

11. Nový motor roku 2017

VW 1,5 TSI Evo snad pomýšlel na lepší hodnocení, než jen čtvrté místo ve své objemové kategorii a páté místo mezi novými motory, ale na nic lepšího nedosáhl. Tato kategorie je také jediná, kde je na medailových příčkách diesel.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 19 - motor roku 2017 vysledky 11

12. „Zelený” motor roku 2017

Mezi eko-motory skoro nemohlo vyhrát nic jiného než elektřina, ovšem už na druhém místě vidíme hybridní ústrojí, a navíc ve sporťáku. Čistě elektrická auta tu jsou jen tři ze šesti a diesel tu pochopitelně nevidíme žádný.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 20 - motor roku 2017 vysledky 12

13. Elektromotor roku 2017

Stejného vítěze jako „Zelený” motor roku má i Elektromotor roku - pohonné ústrojí značky Tesla. Třetí místo si připisuje Chevrolet Bolt a na posledních dvou je dnes již docela zastaralé duo Renault Zoe/Nissan Leaf.

Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích - 21 - motor roku 2017 vysledky 13

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše