Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou motory roku 2017: diesely vyklidily pole ve všech 13 kategoriích
22.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jedno jediné umístění mezi vítězi si připsaly kdysi tak ceněné naftové motory. V ostatních bodovala turba, celkový vítěz ale rozhodně nermoutí.
Již podruhé za sebou vyhrál anketu Mezinárodní motor roku motor, který sice vznikl primárně kvůli emisním regulacím, ale u kterého nám to zas tak moc nevadí. Vítězem je opět přeplňovaná 3,9 V8 z Ferrari 488 GTB. Vyhrál také svou objemovou kategorii a je i nejlepším „Výkonným motorem roku”.
Loňská edice ankety na druhé místo posadila tříválec v hybridním pohonném ústrojí BMW i8, vítěze z roku 2015. Letos je tenhle motor na třetím místě, ze stříbrné příčky ho sesadil třílitrový plochý šestiválec, který pracuje v Porsche 911 od turbo-faceliftu. Oba tyto motory také vyhrály své objemové kategorie.
Za zmínku stojí kategorie „Nový motor roku”, ve které si odnáší cenu hybridní pohonné ústrojí Hondy NSX. I zde vidíme, že na rozdíl od minulosti už nevítězí mrňavé tříválce. NSX je sice hybrid, ale základem je 3,5l šestiválec. Nechybí ani atmosférické motory, byť zvítězily jen v kategorii nad 4 litry objemu. Co naopak téměř zcela chybí, jsou diesely - naftový motor se mezi nejlepšími třemi objevuje v jediné kategorii.
Anketu Mezinárodní motor roku pořádá časopis Engine Technology International už devatenáctým rokem. Porota se skládala z 58 motoristických novinářů z celého světa. A letos to je popáté, co vyhrál nějaký motor víc než jednou v řadě. V letech 2005 a 2006 to byl desetiválec v BMW M5 E60, v letech 2007 a 2008 zase třílitrový šestiválec bi-turbo od stejné automobilky.
Následoval motor 1,4 TSI Twincharger s turbodmychadlem i kompresorem od Volkswagenu, konkrétně v letech 2009 a 2010, a posledním motorem před Ferrari 3,9 V8, který navíc jako jediný vyhrál třikrát za sebou v letech 2012, 2013 a 2014, je 1,0 EcoBoost od Fordu. Jestli se Ferrari podaří ho příští rok dorovnat, zatím nespekulujme. Raději se podívejme na kompletní výsledky níže.
Konkurenci ani letos nenašel motor Ferrari 488 GTB a Spider
1. Celkové výsledky ankety Mezinárodní motor roku 2016
Jak stojí i výše, motor 3,9 V8 bi-turbo od Ferrari ani letos nenašel přemožitele. A opět stejně jako vloni, motory na medailových příčkách nejsou pro všechny. Z devíti celkově nejlepších motorů jsou masově dostupné v podstatě jen dva - Ford 1,0 EcoBoost na 5. místě a PSA 1,2 PureTech na 7. místě.
2. Kategorie do 1 litru
V podlitrových objemech opět vítězí EcoBoost, a to relativně těsně před VW 1,0 TSI. Vidíme tu i litrový turbomotor od GM pod kapotami menších Opelů a range-extender v BMW i3, třebaže ten nemůže přímo pohánět kola.
3. Kategorie 1 - 1,4 litru
Další kategorie a další tříválec na vrcholu - 1,2 PureTech koncernu PSA. Na druhém místě je další dvanáctistovka, tentokrát od BMW pod kapotou Mini One, a třetí je VW 1,4 TSI s technologií vypínání válců, označenou ACT.
4. Kategorie 1,4 - 1,8 litru
I v této na kompakty relativně vysoké objemové kategorii vítězí tříválce - BMW drží první dvě místa s 1,5 turbo. Na třetím místě je motor VW/Audi 1,8 TSI, následovaný novinkou 1,5 TSI Evo. Vidíme tu také tříválcový diesel od BMW, byť na posledním místě.
5. Kategorie 1,8 - 2 litry
Do této relativně úzké kategorie se vejdou v podstatě všechny dvoulitrové čtyřválce, takže se není co divit vítězi - je to přeplňovaný boxer v obou základních Porsche 718. Jeho vítězství je nicméně relativně těsné před dvoulitrovým turbomotorem od AMG a VW/Audi 2,0 TSI v nejostřejších verzích kompaktů koncernu VW.
6. Kategorie 2 - 2,5 litru
2,5l boxery v obou Porsche 718 S už nicméně ve své kategorii vítězství nezískaly, podlehly 2,5l pětiválci Audi, a to s obrovskou bodovou ztrátou. Třetí je 2,3l EcoBoost ve Focusu RS a na čtvrtém a pátém místě vidíme dieselové motory.
7. Kategorie 2,5 - 3 litry
Dostáváme se do zajímavějších sfér, k šestiválcům, a na prvním místě vidíme třílitry v Porsche 911. S obrovským bodovým náskokem překonávají druhý řadový šestiválec v BMW M3 a M4 a třetí 2,9 V6 pod kapotou Alfy Giulia QV. Za zmínku stojí i vznětový 3,0 R6 se čtyřmi turbodmychadly v BMW 550d a 750d, který je tu čtvrtý.
8. Kategorie 3 - 4 litry
Jak stojí i výše, 3,9 V8 ve Ferrari 488 GTB vyhrál i svou kategorii, a to je právě tahle. Bodový náskok na druhý 4,0 V8 od AMG je ohromný. Na třetím místě je atmosférický čtyřlitrový boxer v Porsche 911 GT3 a GT3 RS.
9. Kategorie nad 4 litry
S potěchou můžeme říci, že nejvyšší objemovou kategorii vyhrál atmosférický dvanáctiválec. Konkrétně to je 6,3 V12 pod kapotou Ferrari F12berlinetta a F12tdf, motor, který tu získal první místo i vloni. Přeplňované motory tu jsou až na pátém a šestém místě.
10. Výkonný motor roku 2017
I zde zvítězil osmiválec Ferrari 488 GTB, ale už na druhém místě je atmosféra z Porsche 911 GT3 a GT3 RS. A snad kvůli svému ohromnému zrychlení tu je i elektrické pohonné ústrojí vozů Tesla Model S a Model X, byť s pětinou bodů oproti vítězi.
11. Nový motor roku 2017
VW 1,5 TSI Evo snad pomýšlel na lepší hodnocení, než jen čtvrté místo ve své objemové kategorii a páté místo mezi novými motory, ale na nic lepšího nedosáhl. Tato kategorie je také jediná, kde je na medailových příčkách diesel.
12. „Zelený” motor roku 2017
Mezi eko-motory skoro nemohlo vyhrát nic jiného než elektřina, ovšem už na druhém místě vidíme hybridní ústrojí, a navíc ve sporťáku. Čistě elektrická auta tu jsou jen tři ze šesti a diesel tu pochopitelně nevidíme žádný.
13. Elektromotor roku 2017
Stejného vítěze jako „Zelený” motor roku má i Elektromotor roku - pohonné ústrojí značky Tesla. Třetí místo si připisuje Chevrolet Bolt a na posledních dvou je dnes již docela zastaralé duo Renault Zoe/Nissan Leaf.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova