Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou nejbezpečnější auta roku 2018. Crash testy prošly na jedničku jen tři vozy
12.12.2018 | Petr Prokopec
Pokud chcete co možná nejnovější a zároveň nejbezpečnější auto, podle Euro NCAP nezbývá nic jiného, než vybírat mezi těmito třemi modely.
Nových crash testů Euro NCAP se letos již definitivně nedočkáme. Bruselská organizace si samozřejmě nesbalila fidlátka, ale tak trochu uzavřela sezónu, a to představením těch nejbezpečnějších aut roku 2018. My nebudeme zbytečně chodit okolo horké kaše a rovnou zmíníme, že na pódium míří Hyundai Nexo, Lexus ES a Mercedes-Benz třídy A. Dané pořadí je přitom ryze abecední, neboť Korejec opanoval segment velkých off-roadů, Japonec kategorii velkých rodinných vozů a Němec třídu kompaktních aut. Vedle toho byl ale vyhlášen i celkovým vítězem.
„V roce 2018 jsme přišti s novými náročnějšími testy. Vítězové trofeje Best in Class přitom jasně demonstrují, že automobilky míří za nejvyššími stupni ochrany posádky a že nárazové zkoušky Euro NCAP jsou katalyzátorem důležitých vylepšení v oblasti bezpečnosti,“ uvedl k věci generální tajemník organizace Euro NCAP Michiel van Ratingen. Ten zároveň i dodal, že letos došlo také na první testy semi-autonomních systémů. Ty dle něj přináší „benefity v oblasti bezpečnosti i komfortu, ale plná automatizace je ještě na hony vzdálená“.
Toto prohlášení je docela překvapivé, neboť dokazuje, že i v Bruselu občas zvládají stát nohama na zemi. Nic to však nemění na skutečnosti, že bez autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů dnes již pět hvězd nezískáte, ač zrovna přínos těchto systémů je poněkud sporný.
Na tomto hrobě jsme však již ronili slzy tolikrát, že další zálivka již nemá smysl. Rovnou proto přikročíme k jednotlivým modelům, které si dle našeho dobrého zvyku probereme dle abecedního pořadí. Lexusu přitom věnujeme trochu více prostoru, a to z jednoduchého důvodu - nový sedan ES totiž zároveň opanoval i kategorii elektromobilů a hybridů.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Přehled výsledků nejlépe hodnocených vozů Euro NCAP pro rok 2018
1. Hyundai Nexo
Zařazení korejského SUV mezi nejlepší letošní vozy může být na jedné straně trochu překvapivé, Nexo totiž nenabízí zrovna dokonalou ochranu dospělých sedících na zadních sedadlech při nárazu zezadu. V té chvíli totiž dochází k většímu ohrožení krčních partií. V případě dospělých jde ale o prakticky o jedinou výtku, bezpečnost dětí pak nelze kritizovat vůbec. Hyundai umožňuje i deaktivaci předního airbagu, což je navíc dáno zřetelně a jasně najevo, nikoliv poměrně komplikovaným způsobem jako třeba u vozů italské provenience.
Dalším menším zklamáním ovšem může být pohled na hodnocení bezpečnosti chodců. Nexo má totiž k dispozici aktivní vystřelovací kapotu, stejně jako autonomní brzdy s detekcí chodců. Přesto však, pokud se střetne s pěšími, je výraznou hrozbou pro jejich pánve. Množství bezpečnostních asistentů a elektronických systémů se ale již pro změnu stará o špičkové hodnocení v poslední kategorii. V tomto ohledu je Hyundai dokonce i lepší než zbývající dvojice, což jen podtrhuje všeobecně známý fakt, že Korejci zkrátka za méně peněz či stejné částky poskytují více muziky než konkurence.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Nexo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Nexo na stránkách Euro NCAP.
2. Lexus ES
Přesunout se můžeme do Japonska, ani tentokrát se však neobejdeme bez pozvednutého obočí. Stojí za tím za tím problémy, které Euro NCAP vysledovalo při nárazu plnou přídí. V té chvíli totiž může dojít k pohybu pánve sedících vzadu natolik, že cestující mohou vyklouznout z bezpečnostního pásu. Navíc nedošlo k úplnému nafouknutí bočního airbagu, vůz tak byl penalizován i pro testy simulující náraz na kůl či pevnou překážku. V případě ochrany dětí jsme ale na stejné úrovni, jako u Hyundai, a tedy bez kritiky.
Kde ovšem Lexus exceluje, to je ochrana pěších. Dosažených 90 procent je totiž jedním z nejlepších hodnocení, jaké kdy Euro NCAP v této kategorii udělilo. Stojí za tím přitom prakticky tytéž prvky, jakými je osazeno Nexo, tedy aktivní kapota a autonomní brzdy. Systém je ale zjevně sladěn daleko lépe, navíc kapota motoru nemá ostrý a vysoko položený lem. V podstatě tak jediným zádrhelem se jeví být tuhost spodní části předních sloupků, na tu ovšem rozhodně nebude nadávat v případě havárie nikdo z posádky.
Zbývá nám pak již jen kategorie elektronických berliček, tedy oblast, kde se Lexus chlubí jak autonomními brzdami, tak monitoringem jízdních pruhů. Euro NCAP však vadí, že druhý zmíněný systém není více aktivní. Dodat pak už jen můžeme to, co bylo uvedeno výše - tedy že Lexus ES nezvítězil jen v kategorii velkých rodinných vozů, ale i v sekci elektromobilů a hybridů. Do testu totiž zamířilo provedení 300h, jenž páruje 2,5litrovou benzinovou jednotku s elektromotorem. Veškerý výkon přitom míří dozadu.
Tabulka s klíčovými výsledky Lexusu ES
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Lexusu ES na stránkách Euro NCAP.
3. Mercedes-Benz třídy A
Ačkoliv je totiž nová třída A nejmenším vozem z této vyvolené trojice, ve všech kategoriích vyjma jediné svou konkurenci překonává. Není tedy překvapivé, že byla zvolena celkovým vítězem. S výraznou kritikou jsme se totiž nesetkali v žádné kategorii, byť drobné výtky samozřejmě vysledovat lze. V případě ochrany dospělých je tomu hlavně při čelních nárazech, kdy je vyvinuto větší pnutí na hrudník cestujících vpředu i vzadu.
Ochranu dětí s ohledem na dosažených 91 procent netřeba jakkoliv vypichovat, v rámci kategorie pěších pak Mercedes překonává Lexus hlavně autonomními brzdami s detekcí chodců, jejichž funkčnost startuje již při rychlosti 7 km/h. U japonského vozu je to přitom „až“ v 10 km/h. Tím se přitom dostáváme k elektronickým berličkám, které třícípou hvězdu jako jediné zradily. Ovšem pouze v tom smyslu, že třída A spadla až za Lexus. Jakkoliv se totiž Bruselu nelíbila malá aktivita monitoringu jízdních pruhů ES, v tomto případě byli komisaři nespokojení ještě více. Stejně jako s rychlostním asistentem nebo systémem varujícím před nezapnutými bezpečnostními pásy.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy A
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy A na stránkách Euro NCAP.
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 3 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva