Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje

Pokud dokážete najít ty správné mezery v pravidlech, můžete dostat na značky prakticky cokoliv. Tohle je ale vážně extrémní případ, s velmi pozoruhodnou historií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje

20.11.2020 | Petr Prokopec

Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje

/

Foto: Porsche

Pokud dokážete najít ty správné mezery v pravidlech, můžete dostat na značky prakticky cokoliv. Tohle je ale vážně extrémní případ, s velmi pozoruhodnou historií.

Jedním z nejznámějších závodních speciálů všech dob je zcela bez pochyby Porsche 917. Šlo totiž o vůbec první model značky z Zuffenhausenu, který celkově vyhrál 24 hodin Le Mans a vskutku výjimečně rychlý stroj. Když v roce 1971, tedy o pouhých dvanáct měsíců později tento úspěch zopakoval, posádka v podobě Helmuta Marka (ano, toho Helmuta Marka) a Gijse van Lennepa (nedávno jsme se věnovali i jemu) ujela 5 335 kilometrů. Tento rekord musel počkat na pokoření až do roku 2010. A aby toho nebylo málo, byl tento vůz zvěčněn ve snímku Le Mans Steva McQueena.

Dá se říci, že úspěch měl tento stroj zarytý už v genech. Jeho zrod měl pod palcem geniální a dnes už bohužel zesnulý Ferdinand Piëch, který u Porsche v 60. a 70. letech zastával pozici šéfa oddělení motorsportu. Automobilka samozřejmě na Le Mans závodila již dříve, ovšem teprve chystaná změna pravidel a požadavek na pouze 25 homologačních speciálů namísto předchozí padesátky vedly k tomu, že zamířila i do vrcholné třídy. I přes nejvyšší rychlost v trénincích však v samotném závodě Porsche 917 na první pokus dojelo na spolehlivost.

Potenciál novinky byl ovšem jasně patrný, což ostatně potvrdil i Enzo Ferrari, který v roce 1969 prodal polovinu své firmy Fiatu, aby měl peníze na výrobu pětadvaceti homologačních Ferrari 512. To se mělo Porsche 917 postavit v sezóně 1970, nicméně Němci přišla s modifikacemi a účastnila se s verzí se zkrácenou zádí (917K alias Kurzheck). Právě ta Le Mans vyhrála, a to přesto, že pod kapotou měla „pouze“ 4,5litrový motor s 520 koňmi pod kapotou.

Automobilka ovšem v té době již měla k dispozici i 4,9litrový motor naladěný na 600 koní a později vyrukovala i s 5,4litrovou jednotkou disponující 630 koňmi. Tento agregát byl později dále laděn zejména v sérii Can-Am, které se díky tomu účastnily nejvýkonnější závoďáky všech dob - plochý dvanáctiválec totiž po přidání páru turbodmychadel posílal na zadní kola až 1 605 koní. Na starosti přitom měl jen 820 kilogramů hmotnosti.

My se nyní vrátíme k oné 4,9litrové variantě, která byla stejně jako ostatní zrozena jen kvůli závodům. Nicméně v roce 1974 hrabě Rossi, který byl společně s Martini jedním z hlavních sponzorů německé automobilky, jeden ojetý speciál koupil. Tomu následně dodal několik nových komponentů, mezi něž patřil třeba tlumiče výfuku, a vzápětí přesvědčil dopravní inspektorát v Alabamě, že vůz je uzpůsoben silničnímu využití. S těmito papíry pak získal i evropské značky.

V jeho šlépějích se později vydal amatérský závodník Claudio Roddaro, který v roce 2016 odkoupil vůz, který nikdy nezávodil. Byl totiž zrozen jako rezervní, v pořadí sedmatřicátý vyrobený. S jeho kompletací se začalo již před patnácti lety, ovšem teprve nyní Roddaro dotáhl věci do úspěšného konce. A vlastně nejen to - díky instalaci nového výfuku, stejně jako třeba brzdových či směrových světel také dosáhl na silniční homologaci.

Hlavní bylo, že měl k dispozici historický precedens, přesto prý jeho boj s byrokracií nebyl nejsnadnější. Podle Porsche, které detaily o tomto výjimečném případu zveřejnilo, měl celý proces zabrat dlouhé dva měsíce, ale byl nakonec úspěšný. Vůz kombinující 600 koní s 600 kilogramy tak může do provozu, a to i v takovém Monaku, odkud pochází přiložené fotografie. Policisté prý nikdy nemohou věřit, že tohle auto není na značkách jen na oko, nakonec ale musí vždy uznat, že na silnice může a ti znalí už vozu jen salutují. Roddarovy projížďky ale bývají krátké, neboť vozu zcela chybí jakékoliv odhlučnění a slovo komfort má zapovězené. Na druhou stranu, občasná oběť za svezení v něčem tak výjimečném po běžných silnicích jistě stojí.


Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 1 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 01Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 2 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 02Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 3 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 03Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 4 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 04Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 5 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 05Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 6 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 06Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 7 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 07Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 8 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 08Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 9 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 09Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 10 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 11Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 11 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 12Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 12 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 13Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 13 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 14Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 14 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 15Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 15 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 16Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 16 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 17Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 17 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 18Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 18 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 19Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 19 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 20Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 20 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 21Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 21 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 22Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 22 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 23Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 23 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 24Majitel využil precedens a na značky dostal extrémní závoďák. Policie mu jen salutuje - 24 - Porsche 917 silnicni verze 2018 nova sada 25
Historický precedens umožnil tomuto Porsche 917, aby mohlo kromě závodních okruhů brázdit i veřejné silnice. Je to skoro absurdní, ale skutečně na ně legálně může a policie autu jen salutuje. Foto: Porsche

Zdroj: Porsche

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše