Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jsou nejvýkonnější motory dle počtu válců. Monstra svého druhu nemusí stát miliony
24.4.2018 | Petr Prokopec
Pokud toužíte po nejvýkonnějším motoru své třídy, nepotřebujete nutně miliony korun na jeho koupi. Tedy, pokud se na věc podíváte tou správnou optikou.
S mnohaválcovými motory máme nejspíše utrum, do budoucna přežijí jenom jako součást hybridních pohonných jednotek. Důvodem jsou stále přísnější emisní limity. Ve výsledku je tak smutné, nikoliv ovšem překvapivé, že nový Ford Focus dostal do vínku jen tříválcové benzinové agregáty. Jeden z nich navíc disponuje deaktivací jednoho válce, při nezatíženém plynovém pedálu se tak může chovat jen jako dvouválec. Produkovat však bude 180 koní, tedy vyšší výkon, než s jakým jsme ještě před pár lety mohli spojovat některé menší šestiválce.
Právě tato skutečnost nás tedy přivedla k hledání těch nejvýkonnějších motorů v závislosti na počtu válců. Abychom přitom učinili žebříček co možná nejférovějším, vyřadili jsme ze hry hybridní pohonné jednotky. A zohlednili jsme i jejich reálnou dostupnost. Toto je ale poněkud relativní, proto v některých kategoriích jmenujeme raději motory dva.
Nicméně mantinely máme stanovené, vyrazit tedy můžeme za konkrétními výsledky. Motory si přitom probereme hezky od dvouválcového až po zmiňovaný šestnáctiválcový, přičemž zejména ve třech prvních kategoriích jde o relativně dostupné stroje. Dodat pak už jen můžeme, že ve všech případech se motory starají o pohon automobilů, ze hry jsou také jednotky motocyklové. Zejména ve dvouválcové kategorii bychom totiž díky tomu měli zcela jiného vítěze než nyní.
Dvouválec - Fiat 0,9 l
Zkuste si vybavit kapsy v předních dveřích - určeny jsou pro nápoje do objemu zhruba 1,5 litru. O něčem takovém si však nejvýkonnější automobilový dvouválec současnosti může nechat pouze zdát. Fiat totiž objem dvouválcové přeplňované jednotky TwinAir omezil na pouhého 0,9 litru, z čehož u pětistovky doluje 105 koní a je tím „největším monstrem” svého druhu. Jen pro srovnání, pokud bychom povolili přítomnost motocyklů, pak třeba takové Ducati 1299 Panigale R FE dává až 209 koní.
Tříválec - Volvo 1,5 l a Ford 1,5 l
Jak jsme uvedli, jednou z podmínek zařazení do žebříčku je dostupnost té či oné pohonné jednotky. Ač tedy Ford Focus je již v prodeji, s 1,5litrovým tříválcem zatím není k mání. Objednat si nemůžete ani Fiestu ST s tímtéž agregátem, jen naladěným na 200 koní. To se jistě brzy změní, proto i motor Fordu uvádíme, ale než dorazí do prodeje, patří titul Volvu XC40, které v základu počítá taktéž s 1,5litrovým tříválcem. Naladěn byl přitom na 156 koní, jenž dostal na starosti šestistupňový manuál.
Čtyřválec - Mercedes-AMG 2,0 l
Vydolovat z dvoulitrového motoru pomalu 400 koní, jako se to podařilo sportovní divizi třícípé hvězdy z Affalterbachu, může působit jako majstrštyk. Nicméně dříve se automobilky dostaly ještě dále. Stačí vzpomenout třeba na Mitsubishi Lancer Evo X FX-440 MR, jehož dvoulitrový čtyřválec posílal na všechna čtyři kola dokonce 440 koní. Nicméně automobilka vyrobila pouze 50 exemplářů pro britský trh. Navíc se psal rok 2014, dnes tak koruna opravdu patří AMG.
Pětiválec - Audi 2,5 l
Mercedes a Audi se již hezkých pár let perou o korunu mezi kompaktními ostrými hatchbacky. Ta aktuálně připadá značce se čtyřmi kruhy ve znaku, jenž vyrukovala se zcela novým 2,5litrovým pětiválcem. Tento motor je přitom pro Audi tradiční, nicméně v automobilovém světě se s ním nesetkáváme zrovna často. Dá se ovšem předpokládat, že i kdyby tomu tak bylo, Němci by stejně s rovnými 400 koňmi vystoupali až na samotný vrchol.
Šestiválec - Nissan 3,8 l a Porsche 3,8 l
Šestiválce budou zakrátko možná nejprestižnějšími jednotkami vůbec, automobilky jimi totiž začínají ve velkém nahrazovat objemnější motory klidně i s dvojnásobným počtem válců. Králem mezi všemi je Porsche, které pod kapotu modelu 911 GT2 RS nacpalo 3,8litrovou jednotku a 700 koní. Nicméně jeho tisíc kusů je též obtížně dostupných, proto jej uvádíme spolu se stejně objemným motorem Nissanu GT-R Nismo s 600 koňmi. Ten si můžete koupit kdykoli.
Osmiválec - Koenigsegg 5,0 l
S osmiválci je spojeno opravdu neskutečné množství supersportů, většina z nich však s výkonem končí někde okolo 700 koní. Tedy na úrovni, kde se pohybuje šestiválcové Porsche 911 GT2 RS. Nicméně naštěstí tu máme Koenigsegg, jenž výkon pětilitrové jednotky vyšponoval prakticky na dvojnásobek, tedy na 1 360 koní. Model Agera, který jimi lze osadit, je pak sice na sklonku životního cyklu, nicméně za patřičné „všimné“ vám jej Švédové stále vyrobí.
Desetiválec - Lamborghini 5,2 l
Kdybychom tuto statistiku sestavovali před rokem, vyšplhal by se na vrchol Dodge Viper ACR, jehož 8,4litrová jednotka dávala k dobru 654 koní. Dnes si však musíme „vystačit“ s Lamborghini Huracán Performante, který má k dispozici 5,2litrový desetiválec a 640 koní. Jsme přitom vskutku zvědavi, kam se posuneme za nějaké dva tři roky - Italové totiž dost možná přepřáhnou na přeplňovaný osmiválec. Desetiválce by se tak staly minulostí.
Dvanáctiválec - Ferrari 6,5 l
Oproti motorům V10 nejsou dvanáctiválce až tak ohroženým druhem, i když záleží na úhlu pohledu - ty atmosférické ale víceméně končí, přeživší budou muset do budoucna počítat s turby či elektrifikací. S druhou variantou počítá také Ferrari, které je ovšem momentálně na vrcholu - kvůli novému modelu 812 Superfast dokonce objem pohonné jednotky zvedlo z 6,3 na 6,5 litru, výkon tak vyskočil na 800 koní, což vede ke sprintu na stovku za 2,9 s.
Šestnáctiválec - Bugatti 8,0 l
Jsme na konci, a to u pohonné jednotky, která neprodukuje jen 1 500 koní, ale jako vedlejší efekt také dostatek tepla k tomu, aby to pár domům vydrželo přes třeskutou zimu. Bugatti se přitom k výkonu nedostalo jen za pomoci šestnácti válců a osmi litrů objemu, ale také díky čtyřem turbodmychadlům. Jsme přitom zvědavi, zda nástupce Chironu bude elektrifikován. A především, zda skutečně do sériové výroby zamíří Devel Sixteen, jenž by měl nabídnout přes 5 000 koní.
Inspirace: Motor1
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva