Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej
15.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Poslední vůz značky DeTomaso vzniklý ještě pod dohledem jejího zakladatele je širší veřejnosti prakticky neznámý. Jeho vliv na vývoj aut ale měl být nemalý.
Stejně jako ve Spojených státech existuje Křemíkové údolí, tak se v Evropě nachází „údolí supersportů“. Neoficiálně je takto označována oblast mezi Modenou a Bolognou, kde má svůj domov Ferrari, Maserati, Lamborghini a Pagani. Svého času tu sídlilo i Bugatti a od roku 1959 do roku 2004 také automobilka DeTomaso, jejímiž nejznámějšími počiny byly sportovní vozy Mangusta a Pantera.
Tuto firmu založil Argentinec Alejandro de Tomaso, který zpočátku vyráběl pouze prototypy či závodní vozy. Pro tým Williams F1 pak v roce 1970 dodával i monoposty. Financování společnosti měl z velké části na svědomí jeho švagr, oba však v roce 1971 odprodali 84procentní podíl firmy Fordu. Pro ten to ale nebyla příliš dobrá investice, a tak akcie o tři roky později nabídl de Tomasovi zpět k prodeji. A ten se firmy opět chopil.
Obě strany ale nadále zůstaly v blízkém kontaktu, stejně jako předchozí vozy i tehdy nová Pantera opětovně užívala motor s modrým oválem ve znaku. Zpočátku šlo o 5,8litrové osmiválce Ford 351 Cleveland, posléze je firma nahradila stejně objemnou jednotkou Ford 351 Windsor. Od roku 1990 pak kupé poháněl pětilitrový agregát, přičemž Marcello Gandini provedl i redesign vozu.
DeTomaso Pantera bylo v roce 1993 nahrazeno modelem Guará, mimo to automobilka začala na počátku nového milénia koketovat s luxusními sportovními off-roady. Dokonce bylo uzavřeno i partnerství s ruskou značkou UAZ, přičemž s příchodem roku 2006 měla odstartovat sériová výroba. Nicméně v roce 2003 Alejadro de Tomaso zemřel a firma do roka zbankrotovala.
Důvodem, proč si tuto nedávnou historii připomínáme, je koncept Nuova Pantera, který byl představen během privátní prezentace 5. září 1999. Šlo o vůbec poslední model, který vznikl pod dohledem zakladatele značky, přičemž o jeho design se opětovně postaral Gandini. Jeho práce však nedošla velkého ocenění, snad i proto, že DeTomaso prototyp ukázalo pouze pár stovkám lidí.
Na výstavní plochu některého z autosalonů již Nuova Pantera nezamířila, místo se v roce 2004 stala součástí známé sbírky Panini Collection. Ze zapomnění ji před dvěma roky vytáhl nový majitel, ten se však prototypu nyní zbavuje. A připomíná, že jeho význam byl větší, než se na první pohled zdá - design vozu měl posloužit pozdějšímu šéfdesignérovi Škody Jozefu Kabaňovi jako inspirace při tvorbě jeho asi nejslavnějšího díla, Bugatti Veyron.
Toto se alespoň říká a naznačuje to i nabídka aukční síně RM Sotheby's. Sám Kabaň něco takového nikdy nepřiznal, dvě věci ale oba vozy dozajista sdílejí - základní tvary a jednoduchost křivek. Kabaň se později nechal slyšet, že „je snazší dělat design komplikovaný” a že u Veyronu „je redukován na minimum”. U Bugatti je prý něco takového žádoucí, neboť „když jste bohatí, nemusíte ostatním říkat, že jste bohatí. Vaše aura a to, co děláte, ukazují vaši sílu,” řekl dále svého času Kabaň.
Jestli bylo motivací ke zvolenému pojetí Veyronu toto, nebo inspirace v té době velmi málo známým konceptem ještě mnohem slavnějšího kolegy, je otázkou. Sami posuďte, do jaké míry je možné to druhé, nepochybně je to ale faktor, který by cenu posledního DeTomasa šrouboval výš. Ať bude nakonec jakákoli, ze skutečného auta dostanete jen kus - jde o koncept, který vznikl pouze v jediném exempláři, takže se jedná pouze o nepojízdný model nemající mechanické ústrojí ani interiér.
Připomeňme, že společnost DeTomaso se v roce 2009 dočkala vzkříšení, přičemž její nový majitel Gian Mario Rossignolo měl v plánu výrobu limuzíny, crossoveru a dvoumístného sporťáku. Nedošlo však ani na jeden model, místo toho byl Rossignolo v roce 2012 obviněn a uvězněn za zneužití a vytunelování vládních fondů. O dva roky později se definitivně uzavřely dveře továrny v Modeně, v dubnu 2015 italský soud schválil odprodej názvu firmy i veškerých souvisejících práv čínské firmě Ideal TeamVenture. Ta by měla začít vyrábět sportovní automobily pod původním označením DeTomaso, zda se tak ovšem stane, zůstává otázkou...
Tímto konceptem se de facto uzavřela původní kapitola značky DeTomaso, měl však nalajnovat cestu k prvnímu Bugatti 21. století
Jistá podobnost v základních křivkách tu je, ale jinak...
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva