Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej

Poslední vůz značky DeTomaso vzniklý ještě pod dohledem jejího zakladatele je širší veřejnosti prakticky neznámý. Jeho vliv na vývoj aut ale měl být nemalý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej

15.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poslední vůz značky DeTomaso vzniklý ještě pod dohledem jejího zakladatele je širší veřejnosti prakticky neznámý. Jeho vliv na vývoj aut ale měl být nemalý.

Stejně jako ve Spojených státech existuje Křemíkové údolí, tak se v Evropě nachází „údolí supersportů“. Neoficiálně je takto označována oblast mezi Modenou a Bolognou, kde má svůj domov Ferrari, Maserati, Lamborghini a Pagani. Svého času tu sídlilo i Bugatti a od roku 1959 do roku 2004 také automobilka DeTomaso, jejímiž nejznámějšími počiny byly sportovní vozy Mangusta a Pantera.

Tuto firmu založil Argentinec Alejandro de Tomaso, který zpočátku vyráběl pouze prototypy či závodní vozy. Pro tým Williams F1 pak v roce 1970 dodával i monoposty. Financování společnosti měl z velké části na svědomí jeho švagr, oba však v roce 1971 odprodali 84procentní podíl firmy Fordu. Pro ten to ale nebyla příliš dobrá investice, a tak akcie o tři roky později nabídl de Tomasovi zpět k prodeji. A ten se firmy opět chopil.

Obě strany ale nadále zůstaly v blízkém kontaktu, stejně jako předchozí vozy i tehdy nová Pantera opětovně užívala motor s modrým oválem ve znaku. Zpočátku šlo o 5,8litrové osmiválce Ford 351 Cleveland, posléze je firma nahradila stejně objemnou jednotkou Ford 351 Windsor. Od roku 1990 pak kupé poháněl pětilitrový agregát, přičemž Marcello Gandini provedl i redesign vozu.

DeTomaso Pantera bylo v roce 1993 nahrazeno modelem Guará, mimo to automobilka začala na počátku nového milénia koketovat s luxusními sportovními off-roady. Dokonce bylo uzavřeno i partnerství s ruskou značkou UAZ, přičemž s příchodem roku 2006 měla odstartovat sériová výroba. Nicméně v roce 2003 Alejadro de Tomaso zemřel a firma do roka zbankrotovala.

Důvodem, proč si tuto nedávnou historii připomínáme, je koncept Nuova Pantera, který byl představen během privátní prezentace 5. září 1999. Šlo o vůbec poslední model, který vznikl pod dohledem zakladatele značky, přičemž o jeho design se opětovně postaral Gandini. Jeho práce však nedošla velkého ocenění, snad i proto, že DeTomaso prototyp ukázalo pouze pár stovkám lidí.

Na výstavní plochu některého z autosalonů již Nuova Pantera nezamířila, místo se v roce 2004 stala součástí známé sbírky Panini Collection. Ze zapomnění ji před dvěma roky vytáhl nový majitel, ten se však prototypu nyní zbavuje. A připomíná, že jeho význam byl větší, než se na první pohled zdá - design vozu měl posloužit pozdějšímu šéfdesignérovi Škody Jozefu Kabaňovi jako inspirace při tvorbě jeho asi nejslavnějšího díla, Bugatti Veyron.

Toto se alespoň říká a naznačuje to i nabídka aukční síně RM Sotheby's. Sám Kabaň něco takového nikdy nepřiznal, dvě věci ale oba vozy dozajista sdílejí - základní tvary a jednoduchost křivek. Kabaň se později nechal slyšet, že „je snazší dělat design komplikovaný” a že u Veyronu „je redukován na minimum”. U Bugatti je prý něco takového žádoucí, neboť „když jste bohatí, nemusíte ostatním říkat, že jste bohatí. Vaše aura a to, co děláte, ukazují vaši sílu,” řekl dále svého času Kabaň.

Jestli bylo motivací ke zvolenému pojetí Veyronu toto, nebo inspirace v té době velmi málo známým konceptem ještě mnohem slavnějšího kolegy, je otázkou. Sami posuďte, do jaké míry je možné to druhé, nepochybně je to ale faktor, který by cenu posledního DeTomasa šrouboval výš. Ať bude nakonec jakákoli, ze skutečného auta dostanete jen kus - jde o koncept, který vznikl pouze v jediném exempláři, takže se jedná pouze o nepojízdný model nemající mechanické ústrojí ani interiér.

Připomeňme, že společnost DeTomaso se v roce 2009 dočkala vzkříšení, přičemž její nový majitel Gian Mario Rossignolo měl v plánu výrobu limuzíny, crossoveru a dvoumístného sporťáku. Nedošlo však ani na jeden model, místo toho byl Rossignolo v roce 2012 obviněn a uvězněn za zneužití a vytunelování vládních fondů. O dva roky později se definitivně uzavřely dveře továrny v Modeně, v dubnu 2015 italský soud schválil odprodej názvu firmy i veškerých souvisejících práv čínské firmě Ideal TeamVenture. Ta by měla začít vyrábět sportovní automobily pod původním označením DeTomaso, zda se tak ovšem stane, zůstává otázkou...


Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 1 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 01Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 2 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 01Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 3 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 02Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 4 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 03Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 5 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 04Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 6 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 05Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 7 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 06Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 8 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 07Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 9 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 08Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 10 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 09Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 11 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 10Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 12 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 02Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 13 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 12Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 14 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 11Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 15 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 13Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 16 - DeTomaso Nuova Pantera 1999 na prodej 14
Tímto konceptem se de facto uzavřela původní kapitola značky DeTomaso, měl však nalajnovat cestu k prvnímu Bugatti 21. století

Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 17 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 03Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 18 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 03a
Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 19 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 04Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 20 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 04a
Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 21 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 05Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej - 22 - DeTomaso Nuova Pantera Bugatti Veyron dalsi 05a
Jistá podobnost v základních křivkách tu je, ale jinak...

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.