Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto řešení křižovatky lehce řeší největší problém řidičů, i když vypadá velmi složitě
10.8.2018 | Mirek Mazal
Takzvané diamantové křížení na první pohled vypadá jako místo, kde o život přijdete snáze než kde jinde, realitou je ale pravý opak. Nehodovost zásadně snižuje.
V Česku se že složitějších křižovatek obvykle stávají kruhové objezdy někdy až absurdních rozměrů. Aktivní stavební úřady jsou schopné povolit stavbu klidně několika „kruháčů” za sebou a člověk si na takovém místě snadno připadá jako na horské dráze. Provoz se obvykle stane bezpečnějším, ne však nutně plynulejším, zejména když jsou takto do sebe „svedeny” dvě silnice se zcela odlišnou intenzitou provozu. Lidé navíc pádem zapomínají, kdo kdy a kde má dávat přednost v ostatních případech a podle toho to někdy na klasických křižovatkách vypadá - odbočení vlevo se stává pro některé neřešitelným úkolem.
Ani Američané nezvládají aplikaci základních dopravních předpisů, proto už dříve přišli s novým konceptem křížení silnic. Řešení zvané The Diverging Diamond Interchange (DDI) je napojení komunikací, na kterém klasické odbočování vlevo jednoduše neprobíhá. Odbočování vlevo na křižovatce je totiž pro řidiče obvykle největším problémem, neboť jen při něm jste nějak konfrontováni s protijedoucími auty. Diamantové křížení celou operaci zásadně zjednodušuje, což ve výsledku vede ke snížení počtu nehod.
Speciální uspořádání jízdních pruhů je podle Američanů nejúčinnější nástroj neutralizace nejnebezpečnějšího prvku křižovatky. Vědci provedli hloubkové šetření a dokázali pozitivní přínos podivného silničního propojení na už více než 100 místech v USA, kde byla nová křižovatka použita. Množství nehod kleslo v průměru o 33 procent, v případě těch smrtelných má jít až o 60 procent. Škody na majetku by měly klesnout o polovinu.
Koncept vypadá složitě, ale funguje celkem jednoduše. Nejlépe vám jej předvede názorná ukázka na videu níže, řešení ale ve stručnosti řečeno eliminuje problém s odbočováním vlevo tím, že „do sebe” nikdy nepošle auta z dvou opačných směrů. Silnice se na určitém místě překříží, tj. auta jako by změnila stranu silnice, po které jedou. Křížení pohlídá systém semaforů a když je z jednoho směru zastaven, ten z druhého se přesouvá na opačnou stranu silnice. Tam řidiči mohou opustit hlavní „zleva doleva”, tedy bez nutnosti dávat komukoli přednost. Odbočování vpravo pak logicky probíhá ještě před oním překřížením, takže i zde je kontakt s jiným protisměrným provozem vyloučen.
Na videu vidíme vše na mimoúrovňovém křížení, kde vás nejspíše napadne, že by vše bylo možné řešit snáze jen mimoúrovňovým napojením, které dobře známe z našich dálnic. To je pravda, diamantové křížení ale má výhodu v menší prostorové náročnosti, takže jej lze použít i na místech, kam se kompletně mimoúrovňové řešení nevejde.
I na takových místech tedy vytvoří řešení bez přímo křížícího se provozu při odbočování vlevo, které je na křižovatkách nejčastější příčinou těžkých nehod. Možná k němu budete skeptičtí a popravdě řečeno přijde divné i nám, statistiky ale jasně říkají, že funguje. Krom více jak sta aplikací v USA je k vidění třeba i na několika místech ve Francii, Austrálii nebo Spojených arabských emirátech. O tom, že by o jeho nasazení někdo uvažoval i u nás, zatím nemáme zprávy.
Složitě vypadající soubor křižovatek je stále relativně nový nápad, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. V zahraničí a zejména pak v USA se velmi osvědčuje
Dva případy nasazení ve Francii a USA ukazují zejména výhodu v podobě menší prostorové náročnosti. Zrovna v USA po něm ale sahají i v místech, kde by nutně nemuseli
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva