Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto řešení křižovatky lehce řeší největší problém řidičů, i když vypadá velmi složitě
10.8.2018 | Mirek Mazal
Takzvané diamantové křížení na první pohled vypadá jako místo, kde o život přijdete snáze než kde jinde, realitou je ale pravý opak. Nehodovost zásadně snižuje.
V Česku se že složitějších křižovatek obvykle stávají kruhové objezdy někdy až absurdních rozměrů. Aktivní stavební úřady jsou schopné povolit stavbu klidně několika „kruháčů” za sebou a člověk si na takovém místě snadno připadá jako na horské dráze. Provoz se obvykle stane bezpečnějším, ne však nutně plynulejším, zejména když jsou takto do sebe „svedeny” dvě silnice se zcela odlišnou intenzitou provozu. Lidé navíc pádem zapomínají, kdo kdy a kde má dávat přednost v ostatních případech a podle toho to někdy na klasických křižovatkách vypadá - odbočení vlevo se stává pro některé neřešitelným úkolem.
Ani Američané nezvládají aplikaci základních dopravních předpisů, proto už dříve přišli s novým konceptem křížení silnic. Řešení zvané The Diverging Diamond Interchange (DDI) je napojení komunikací, na kterém klasické odbočování vlevo jednoduše neprobíhá. Odbočování vlevo na křižovatce je totiž pro řidiče obvykle největším problémem, neboť jen při něm jste nějak konfrontováni s protijedoucími auty. Diamantové křížení celou operaci zásadně zjednodušuje, což ve výsledku vede ke snížení počtu nehod.
Speciální uspořádání jízdních pruhů je podle Američanů nejúčinnější nástroj neutralizace nejnebezpečnějšího prvku křižovatky. Vědci provedli hloubkové šetření a dokázali pozitivní přínos podivného silničního propojení na už více než 100 místech v USA, kde byla nová křižovatka použita. Množství nehod kleslo v průměru o 33 procent, v případě těch smrtelných má jít až o 60 procent. Škody na majetku by měly klesnout o polovinu.
Koncept vypadá složitě, ale funguje celkem jednoduše. Nejlépe vám jej předvede názorná ukázka na videu níže, řešení ale ve stručnosti řečeno eliminuje problém s odbočováním vlevo tím, že „do sebe” nikdy nepošle auta z dvou opačných směrů. Silnice se na určitém místě překříží, tj. auta jako by změnila stranu silnice, po které jedou. Křížení pohlídá systém semaforů a když je z jednoho směru zastaven, ten z druhého se přesouvá na opačnou stranu silnice. Tam řidiči mohou opustit hlavní „zleva doleva”, tedy bez nutnosti dávat komukoli přednost. Odbočování vpravo pak logicky probíhá ještě před oním překřížením, takže i zde je kontakt s jiným protisměrným provozem vyloučen.
Na videu vidíme vše na mimoúrovňovém křížení, kde vás nejspíše napadne, že by vše bylo možné řešit snáze jen mimoúrovňovým napojením, které dobře známe z našich dálnic. To je pravda, diamantové křížení ale má výhodu v menší prostorové náročnosti, takže jej lze použít i na místech, kam se kompletně mimoúrovňové řešení nevejde.
I na takových místech tedy vytvoří řešení bez přímo křížícího se provozu při odbočování vlevo, které je na křižovatkách nejčastější příčinou těžkých nehod. Možná k němu budete skeptičtí a popravdě řečeno přijde divné i nám, statistiky ale jasně říkají, že funguje. Krom více jak sta aplikací v USA je k vidění třeba i na několika místech ve Francii, Austrálii nebo Spojených arabských emirátech. O tom, že by o jeho nasazení někdo uvažoval i u nás, zatím nemáme zprávy.
Složitě vypadající soubor křižovatek je stále relativně nový nápad, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. V zahraničí a zejména pak v USA se velmi osvědčuje
Dva případy nasazení ve Francii a USA ukazují zejména výhodu v podobě menší prostorové náročnosti. Zrovna v USA po něm ale sahají i v místech, kde by nutně nemuseli
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024