Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto řešení křižovatky lehce řeší největší problém řidičů, i když vypadá velmi složitě
10.8.2018 | Mirek Mazal
Takzvané diamantové křížení na první pohled vypadá jako místo, kde o život přijdete snáze než kde jinde, realitou je ale pravý opak. Nehodovost zásadně snižuje.
V Česku se že složitějších křižovatek obvykle stávají kruhové objezdy někdy až absurdních rozměrů. Aktivní stavební úřady jsou schopné povolit stavbu klidně několika „kruháčů” za sebou a člověk si na takovém místě snadno připadá jako na horské dráze. Provoz se obvykle stane bezpečnějším, ne však nutně plynulejším, zejména když jsou takto do sebe „svedeny” dvě silnice se zcela odlišnou intenzitou provozu. Lidé navíc pádem zapomínají, kdo kdy a kde má dávat přednost v ostatních případech a podle toho to někdy na klasických křižovatkách vypadá - odbočení vlevo se stává pro některé neřešitelným úkolem.
Ani Američané nezvládají aplikaci základních dopravních předpisů, proto už dříve přišli s novým konceptem křížení silnic. Řešení zvané The Diverging Diamond Interchange (DDI) je napojení komunikací, na kterém klasické odbočování vlevo jednoduše neprobíhá. Odbočování vlevo na křižovatce je totiž pro řidiče obvykle největším problémem, neboť jen při něm jste nějak konfrontováni s protijedoucími auty. Diamantové křížení celou operaci zásadně zjednodušuje, což ve výsledku vede ke snížení počtu nehod.
Speciální uspořádání jízdních pruhů je podle Američanů nejúčinnější nástroj neutralizace nejnebezpečnějšího prvku křižovatky. Vědci provedli hloubkové šetření a dokázali pozitivní přínos podivného silničního propojení na už více než 100 místech v USA, kde byla nová křižovatka použita. Množství nehod kleslo v průměru o 33 procent, v případě těch smrtelných má jít až o 60 procent. Škody na majetku by měly klesnout o polovinu.
Koncept vypadá složitě, ale funguje celkem jednoduše. Nejlépe vám jej předvede názorná ukázka na videu níže, řešení ale ve stručnosti řečeno eliminuje problém s odbočováním vlevo tím, že „do sebe” nikdy nepošle auta z dvou opačných směrů. Silnice se na určitém místě překříží, tj. auta jako by změnila stranu silnice, po které jedou. Křížení pohlídá systém semaforů a když je z jednoho směru zastaven, ten z druhého se přesouvá na opačnou stranu silnice. Tam řidiči mohou opustit hlavní „zleva doleva”, tedy bez nutnosti dávat komukoli přednost. Odbočování vpravo pak logicky probíhá ještě před oním překřížením, takže i zde je kontakt s jiným protisměrným provozem vyloučen.
Na videu vidíme vše na mimoúrovňovém křížení, kde vás nejspíše napadne, že by vše bylo možné řešit snáze jen mimoúrovňovým napojením, které dobře známe z našich dálnic. To je pravda, diamantové křížení ale má výhodu v menší prostorové náročnosti, takže jej lze použít i na místech, kam se kompletně mimoúrovňové řešení nevejde.
I na takových místech tedy vytvoří řešení bez přímo křížícího se provozu při odbočování vlevo, které je na křižovatkách nejčastější příčinou těžkých nehod. Možná k němu budete skeptičtí a popravdě řečeno přijde divné i nám, statistiky ale jasně říkají, že funguje. Krom více jak sta aplikací v USA je k vidění třeba i na několika místech ve Francii, Austrálii nebo Spojených arabských emirátech. O tom, že by o jeho nasazení někdo uvažoval i u nás, zatím nemáme zprávy.
Složitě vypadající soubor křižovatek je stále relativně nový nápad, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. V zahraničí a zejména pak v USA se velmi osvědčuje
Dva případy nasazení ve Francii a USA ukazují zejména výhodu v podobě menší prostorové náročnosti. Zrovna v USA po něm ale sahají i v místech, kde by nutně nemuseli
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 3 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda