Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto řešení křižovatky lehce řeší největší problém řidičů, i když vypadá velmi složitě
10.8.2018 | Mirek Mazal
Takzvané diamantové křížení na první pohled vypadá jako místo, kde o život přijdete snáze než kde jinde, realitou je ale pravý opak. Nehodovost zásadně snižuje.
V Česku se že složitějších křižovatek obvykle stávají kruhové objezdy někdy až absurdních rozměrů. Aktivní stavební úřady jsou schopné povolit stavbu klidně několika „kruháčů” za sebou a člověk si na takovém místě snadno připadá jako na horské dráze. Provoz se obvykle stane bezpečnějším, ne však nutně plynulejším, zejména když jsou takto do sebe „svedeny” dvě silnice se zcela odlišnou intenzitou provozu. Lidé navíc pádem zapomínají, kdo kdy a kde má dávat přednost v ostatních případech a podle toho to někdy na klasických křižovatkách vypadá - odbočení vlevo se stává pro některé neřešitelným úkolem.
Ani Američané nezvládají aplikaci základních dopravních předpisů, proto už dříve přišli s novým konceptem křížení silnic. Řešení zvané The Diverging Diamond Interchange (DDI) je napojení komunikací, na kterém klasické odbočování vlevo jednoduše neprobíhá. Odbočování vlevo na křižovatce je totiž pro řidiče obvykle největším problémem, neboť jen při něm jste nějak konfrontováni s protijedoucími auty. Diamantové křížení celou operaci zásadně zjednodušuje, což ve výsledku vede ke snížení počtu nehod.
Speciální uspořádání jízdních pruhů je podle Američanů nejúčinnější nástroj neutralizace nejnebezpečnějšího prvku křižovatky. Vědci provedli hloubkové šetření a dokázali pozitivní přínos podivného silničního propojení na už více než 100 místech v USA, kde byla nová křižovatka použita. Množství nehod kleslo v průměru o 33 procent, v případě těch smrtelných má jít až o 60 procent. Škody na majetku by měly klesnout o polovinu.
Koncept vypadá složitě, ale funguje celkem jednoduše. Nejlépe vám jej předvede názorná ukázka na videu níže, řešení ale ve stručnosti řečeno eliminuje problém s odbočováním vlevo tím, že „do sebe” nikdy nepošle auta z dvou opačných směrů. Silnice se na určitém místě překříží, tj. auta jako by změnila stranu silnice, po které jedou. Křížení pohlídá systém semaforů a když je z jednoho směru zastaven, ten z druhého se přesouvá na opačnou stranu silnice. Tam řidiči mohou opustit hlavní „zleva doleva”, tedy bez nutnosti dávat komukoli přednost. Odbočování vpravo pak logicky probíhá ještě před oním překřížením, takže i zde je kontakt s jiným protisměrným provozem vyloučen.
Na videu vidíme vše na mimoúrovňovém křížení, kde vás nejspíše napadne, že by vše bylo možné řešit snáze jen mimoúrovňovým napojením, které dobře známe z našich dálnic. To je pravda, diamantové křížení ale má výhodu v menší prostorové náročnosti, takže jej lze použít i na místech, kam se kompletně mimoúrovňové řešení nevejde.
I na takových místech tedy vytvoří řešení bez přímo křížícího se provozu při odbočování vlevo, které je na křižovatkách nejčastější příčinou těžkých nehod. Možná k němu budete skeptičtí a popravdě řečeno přijde divné i nám, statistiky ale jasně říkají, že funguje. Krom více jak sta aplikací v USA je k vidění třeba i na několika místech ve Francii, Austrálii nebo Spojených arabských emirátech. O tom, že by o jeho nasazení někdo uvažoval i u nás, zatím nemáme zprávy.
Složitě vypadající soubor křižovatek je stále relativně nový nápad, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. V zahraničí a zejména pak v USA se velmi osvědčuje
Dva případy nasazení ve Francii a USA ukazují zejména výhodu v podobě menší prostorové náročnosti. Zrovna v USA po něm ale sahají i v místech, kde by nutně nemuseli
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024 - Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva