Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj
7.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Toyota nabídne zájemcům tisíce patentů souvisejících s palivovými články na pět let zdarma. Chce tím urychlit vývoj aut i infrastruktury.
Nikoliv nepodobně americké Tesle také automobilka Toyota chce sdílet své patenty, které souvisejí s elektromobily na vodíkové palivové články. Všech téměř šest tisíc patentů bude k dispozici jak pro firmy spolupracující s Toyotou, tak i pro konkurenční výrobce. Bob Carter, jeden z viceprezidentů Toyota Motor Sales USA to uvedl na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.
Cílem tohoto kroku je podle oficiálních slov automobilky zejména urychlit rozvoj vodíkových aut a související infrastruktury. Když totiž nabídnete hybrid či plug-in hybrid, kterýchžto podob může nabývat model Prius, nic moc nového po stránce infrastruktury nepotřebujete, protože váš produkt může využívat benzinových pump, které už stojí. Pokud ale umí auto jezdit jen na vodík, jako v případě stále relativně čerstvé novinky Mirai, musí mít kde ten vodík natankovat, a takových míst není mnoho ani v Kalifornii.
Toyota tedy nabídne bezplatné využití svých zhruba 1 970 patentů na palivové články, 290 patentů spojených s vysokotlakými vodíkovými nádržemi, 3 350 patentů k řídícímu softwaru a 70 patentů souvisejících s výrobou a dodávkami vodíku. Každý zájemce bude s automobilkou uzavírat smlouvu zvlášť a Toyota bude také chtít, aby příjemci jejích patentů podobným způsobem nabídli výsledky svého výzkumu; nebude to ale vyžadovat, toto rozhodnutí zůstane na každém.
Také mají být patenty Toyoty k dispozici do roku 2020. Podle Cartera bude totiž právě období let 2015 - 2020 klíčové v rozvoji „první generace” aut s palivovými články a poskytnutí patentů zdarma může urychlit vývoj. Toto období bude podle něj vyžadovat „sehranou snahu a nekonvenční spolupráci mezi automobilkami, tvůrci legislativy, akademiky a producenty energií.” Dodal, že „eliminací tradičních korporátních hranic” se rychleji a efektivněji posuneme „do budoucnosti mobility”.
Potud oficiální důvody. Může to být celá pravda, ale také nemusí; není vyloučeno, že Mirai není zas tak převratné auto, aby mělo potenciál vydělat jmění - to, jak vyšlo najevo již dříve, se opravdu nestane - nebo něco výrazně změnit. Elektromobily s vodíkovými palivovými články totiž zas takovou novinkou nejsou; nehovoříme teď jen o dekády starém pokusu GM s názvem Electrovan, ale třeba o takovém Hyundai ix35, které na některých trzích můžete mít s palivovými články místo běžné nádrže, nebo Hondě FCX Clarity. Tato auta fungují na stejném principu jako Mirai a stíhají - či stíhaly - je stejné problémy, tedy vysoká cena a žalostná dostupnost paliva.
Toyota tedy možná otevřením knihovny s patenty sleduje vylepšení alespoň té druhé nevýhody, tedy mizerné dostupnosti vodíkových čerpacích stanic. Rapidní nárůst počtu „vodíkových elektromobilů” můžeme čekat jen stěží, alespoň v nejbližších pěti letech, a Toyota to jistě ví. Přesto by však automobilky mohly této nabídky využít a auta s palivovými články postavit, i kdyby jenom jako berličky ke splnění nesmyslně přísných evropských emisních limitů roku 2020. Na to však budou stačit i elektromobily, jejichž vývoj je jistě mnohem levnější. A patenty Tesly jsou pořád k mání...
Toyota Mirai se oficiálně ukázala už dříve, v prodeji bude v Evropě a v USA až v druhé půli tohoto roku
Video přímo od Toyoty dobře popisuje princip funkce palivových článků v Mirai
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.21. 11:00 - rutak11