Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj

(+ video) Toyota nabídne zájemcům tisíce patentů souvisejících s palivovými články na pět let zdarma. Chce tím urychlit vývoj aut i infrastruktury.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj

7.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Toyota nabídne zájemcům tisíce patentů souvisejících s palivovými články na pět let zdarma. Chce tím urychlit vývoj aut i infrastruktury.

Nikoliv nepodobně americké Tesle také automobilka Toyota chce sdílet své patenty, které souvisejí s elektromobily na vodíkové palivové články. Všech téměř šest tisíc patentů bude k dispozici jak pro firmy spolupracující s Toyotou, tak i pro konkurenční výrobce. Bob Carter, jeden z viceprezidentů Toyota Motor Sales USA to uvedl na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Cílem tohoto kroku je podle oficiálních slov automobilky zejména urychlit rozvoj vodíkových aut a související infrastruktury. Když totiž nabídnete hybrid či plug-in hybrid, kterýchžto podob může nabývat model Prius, nic moc nového po stránce infrastruktury nepotřebujete, protože váš produkt může využívat benzinových pump, které už stojí. Pokud ale umí auto jezdit jen na vodík, jako v případě stále relativně čerstvé novinky Mirai, musí mít kde ten vodík natankovat, a takových míst není mnoho ani v Kalifornii.

Toyota tedy nabídne bezplatné využití svých zhruba 1 970 patentů na palivové články, 290 patentů spojených s vysokotlakými vodíkovými nádržemi, 3 350 patentů k řídícímu softwaru a 70 patentů souvisejících s výrobou a dodávkami vodíku. Každý zájemce bude s automobilkou uzavírat smlouvu zvlášť a Toyota bude také chtít, aby příjemci jejích patentů podobným způsobem nabídli výsledky svého výzkumu; nebude to ale vyžadovat, toto rozhodnutí zůstane na každém.

Také mají být patenty Toyoty k dispozici do roku 2020. Podle Cartera bude totiž právě období let 2015 - 2020 klíčové v rozvoji „první generace” aut s palivovými články a poskytnutí patentů zdarma může urychlit vývoj. Toto období bude podle něj vyžadovat „sehranou snahu a nekonvenční spolupráci mezi automobilkami, tvůrci legislativy, akademiky a producenty energií.” Dodal, že „eliminací tradičních korporátních hranic” se rychleji a efektivněji posuneme „do budoucnosti mobility”.

Potud oficiální důvody. Může to být celá pravda, ale také nemusí; není vyloučeno, že Mirai není zas tak převratné auto, aby mělo potenciál vydělat jmění - to, jak vyšlo najevo již dříve, se opravdu nestane - nebo něco výrazně změnit. Elektromobily s vodíkovými palivovými články totiž zas takovou novinkou nejsou; nehovoříme teď jen o dekády starém pokusu GM s názvem Electrovan, ale třeba o takovém Hyundai ix35, které na některých trzích můžete mít s palivovými články místo běžné nádrže, nebo Hondě FCX Clarity. Tato auta fungují na stejném principu jako Mirai a stíhají - či stíhaly - je stejné problémy, tedy vysoká cena a žalostná dostupnost paliva.

Toyota tedy možná otevřením knihovny s patenty sleduje vylepšení alespoň té druhé nevýhody, tedy mizerné dostupnosti vodíkových čerpacích stanic. Rapidní nárůst počtu „vodíkových elektromobilů” můžeme čekat jen stěží, alespoň v nejbližších pěti letech, a Toyota to jistě ví. Přesto by však automobilky mohly této nabídky využít a auta s palivovými články postavit, i kdyby jenom jako berličky ke splnění nesmyslně přísných evropských emisních limitů roku 2020. Na to však budou stačit i elektromobily, jejichž vývoj je jistě mnohem levnější. A patenty Tesly jsou pořád k mání...


Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 1 - Toyota Mirai produkcni verze 01Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 2 - Toyota Mirai produkcni verze 02Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 3 - Toyota Mirai produkcni verze 03Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 4 - Toyota Mirai produkcni verze 04Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 5 - Toyota Mirai produkcni verze 05Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 6 - Toyota Mirai produkcni verze 06Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 7 - Toyota Mirai produkcni verze 07Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 8 - Toyota Mirai produkcni verze 08Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 9 - Toyota Mirai produkcni verze 09Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 10 - Toyota Mirai produkcni verze 10Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 11 - Toyota Mirai produkcni verze 11Toyota dává k dispozici své patenty na vodíková auta, prý pro rychlejší vývoj - 12 - Toyota Mirai produkcni verze 12
Toyota Mirai se oficiálně ukázala už dříve, v prodeji bude v Evropě a v USA až v druhé půli tohoto roku


Video přímo od Toyoty dobře popisuje princip funkce palivových článků v Mirai

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.