Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů?

Jeden z největších automobilových koncernů se do škrtů pustil v době, kdy jsou prodeje aut na historickém maximu a samotné firmě se též nevede špatně. I proto její kroky rozhořčily amerického prezidenta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů?

28.11.2018 | Petr Prokopec

Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jeden z největších automobilových koncernů se do škrtů pustil v době, kdy jsou prodeje aut na historickém maximu a samotné firmě se též nevede špatně. I proto její kroky rozhořčily amerického prezidenta.

Nejzásadnější novinkou tohoto týdne není ani Porsche 911 992, ani čtvrtá generace Mazdy 3, nýbrž čistka, do které se pustil koncern General Motors. Americká jednička uzavře pět továren, pošle přes palubu přehršel modelů a propustí 14 tisíc lidí, tedy 8 procent veškeré pracovní síly, kterou zaměstnává. Za vším máme hledat snahu o redukci nákladů, jež by firmě měla přinést do roku 2020 úsporu ve výši 6 miliard dolarů (cca 136,85 mld. Kč). Z účetního hlediska tak kroky firmy dávají smysl, přesto jsou překvapivé.

Podobné škrty totiž obvykle přichází ve chvíli, kdy se trh zmenšuje, společnosti se nedaří a má logicky obavy z dalšího vývoje. Jenže nic takového se v tuto chvíli neděje. Prodeje aut jsou na maximu, GM si nevede špatné a ani vyhlídky do respektovaných ekonomů do budoucna nevěstí nic hrozného. Údiv navíc vyvolává i pohled na některá konkrétní opatření.

Koncern se kupříkladu rozhodl, že v příštím roce ukončí výrobu Chevroletu Cruze. Ten byl představen v roce 2016, sotva tedy má za sebou polovinu obvyklého životního cyklu. Navíc se neprodává špatně, v loňském roce zamířil ke 184 751 majitelům. Je sice pravda, že třeba Honda Civic má na kontě více než dvojnásobné množství registrací, nicméně například Ford Focus o podobném úspěchu může pouze snít.

Na americký kompakt prodávaný na americkém trhu je to zkrátka dobrý výsledek a navíc se dá předpokládat, že Cruze by do budoucna měl spíše snazší než náročnější život. Stále více amerických značek teritorium dostupných rodinných aut, kde tento model operoval, opouští a už jen brzký konec Focusu by mu Chevroletu mohl při ceně od 16 975 dolarů (389 500 Kč) vehnat do náruče dost zájemců.

Pro GM se ale evidentně nejedná o dostatečné argumenty pro zachování takového vozu v nabídce. Koncern jednoduše touží po vyšším zisku, který je spojen s SUV a pick-upy. Těch se ve Státech prodává stále více, jejich podíl na celkových registracích činil v říjnu dokonce již 65 procent. Ještě před pěti lety jsme přitom byli o 15 procentních bodů níže. Přesto tento postup řadu lidí přesto rozzuřil a mezi nimi i Donalda Trumpa, který byl kroky GM též překvapen. Za výše popsané situace tak razantním škrtům nic nenasvědčovalo a jeho politika je do značné míry spojena se zachováním zaměstnanosti v USA. Tomu kroky amerického koncernu přímo odporují.

Americký prezident se tak na adresu General Motors už stihl ostře vyjádřit: „Spojené státy zachránily General Motors a takové poděkování jsme za to dostali. Nyní proto zvažujeme, že zrušíme veškeré dotace mířící k GM, a to včetně těch na elektromobily,“ uvedl Trump na Twitteru. Odkázal tak přitom na ekonomickou krizi v roce 2008, kdy americká jednička zkrachovala a mezi živé se vrátila jen díky enormní vládní podpoře. V reakci na toto prohlášení akcie GM klesly o 2,4 %.

Trump zároveň koncernu vytkl, že namísto uzavření továren ve Státech a Kanadě mělo dojít na podniky v Mexiku a Číně. A dále přišel s nápadem, že by General Motors mohl vrátit přes 11 miliard dolarů, které do něj Američané napumpovali po roce 2008 (oni do něj napumpovali 50 miliard, získali ale velkou část akcí, které pak prodali a skončili s výše zmíněnou bilancí).

Šéfka GM Mary Barra však naznačila, že přes prezidentův odpor k propouštění stejně dojde. Jednoduše i proto, že nová auta jsou diametrálně odlišná od těch z minulosti. „Vozy se staly mnohem více zaměřenými na software,“ uvedla Barra s tím, že firma tedy logicky již nepotřebuje tolik inženýrů, kteří pracují na mechanice. Místo toho potřebuje spíše programátory, očekávat tedy lze i nábor nových sil.

Celá situace je více než ošemetná, nejvíce však na ni doplatí dělníci z oněch pěti továren, které se budou v příštím roce uzavírat. V Ontariu tak již ostatně došlo k menším protestům, kdy lidé blokovali vjezd a výjezd kamionů do podniku. Jejich budoucnost mají v rukou především odbory, jež se ovšem k jednání dostanou až v příštím roce. Do té doby bude vládnout nejistota a možná i rebelie. Zvláště pokud dojde k ještě vyhrocenějším přestřelkám mezi koncernem a americkým prezidentem.

Na příští vývoj jsme tedy zvědavi, přeci jen nejde o zanedbatelnou firmičku, ale stále o jeden z největších automobilových gigantů světa. O jím uvolněné teritorium se mohou s větším nebo menším úspěchem ucházet jiní, stejně jako sám GM může a nemusí zjistit, že orientace hlavně na auta dvou typů může být z dlouhodobého hlediska značně ošemetná. V tuto chvíli lze každopádně označit kroky koncernu za odvážné. Mimo jiné i proto, že rozházet si to u americké administrativy poté, co ji fakticky zachránila s cílem zachránit lidem práci, není dvakrát citlivé.


Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů? - 1 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 05Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů? - 2 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 06Trump zuří. Proč GM končí s vozem, který se neprodává zle a těží z úpadku soupeřů? - 3 - GM uzavirani tovaren 2018 avizo 07
Chevrolet Cruze čeká příští rok konec, po pouhých třech letech v prodeji. Registrace navíc nebyly vůbec špatné, čistka GM tak v mnoha ohledech budí kontroverzi

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.