Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů

O tom, co automobilky nabídnout lidem, dávno nerozhodují primárně zákazníci, ale úředníci. A nejvíce ti, kteří nyní leží v žaludku šéfovi americké EPA.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů

18.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O tom, co automobilky nabídnout lidem, dávno nerozhodují primárně zákazníci, ale úředníci. A nejvíce ti, kteří nyní leží v žaludku šéfovi americké EPA.

Kalifornie je přibližně pětkrát větší než Česká republika a žije v ní asi čtyřikrát více lidí. To je jistě hodně, zvláště na poměry entit podobného typu, přesto v tom nelze spatřovat důvod, proč by měla být středobodem celého automobilového světa; tedy pokud pomineme dopravní kolony, které jsou tam opravdu světové. Nicméně i navzdory tomu Kalifornie skutečně je hybnou silou celé planety, pokud jde o podobu automobilů, které se dostávají do prodeje.

Může za to orgán dohlížejí na tamní ochranu ovzduší a životního prostředí. Řeč je o vládní organizaci California Air Resources Board (CARB), která stojí za zavedením nejtvrdších emisních limitů, jaké už po léta existují. A nejde tu jen o to, CARB stojí také za systémem „emisních povolenek”, které extrémními dotacemi zvýhodňuje jedny automobilky na úkor druhých. Právě proto Tesla sídlí, kde sídlí, však CARB už v 90. letech zvažovala, že zavede povinné kvóty na koupi elektrických aut - i další snahy nahrávat jakýmkoli alternativním způsobům pohonu aut bez ohledu na jejich ekonomickou efektivitu či použitelnost jsou této organizaci vlastní.

Podobné lokální iniciativy ale nejsou nic mimořádného a pořád nevysvětlují, proč by CARB měla mít takovou moc. Tady už je důvod ryze racionální - Kalifornie je díky své velikosti a koncentraci bohatství obrovský trh. Ročně se tam prodá až kolem 2 milionů nových aut, což je skoro osmina veškerého amerického odbytu. Když se jeden z 51 států stará o takovou část prodejů, automobilky se logicky jeho pravidlům přizpůsobují. A protože ostatní americké státy jsou si toho vědomy, kalifornská pravidla CARB postupně více či méně přejímají.

Tak se stalo, že agentura CARB de facto rozhoduje o podobě aut prodávaných na celém území Spojených států, ať už si federální Environmental Protection Agency (EPA) rozhoduje o čem chce. Pravidla Kalifornie jsou přísnější a žádná významná automobilka je jednak nemůže ignorovat a jednak dělat jinak fungující auta třeba pro Oklahomu. Zprostředkovaně pak mají pravidla CARB vliv na celý svět, protože USA jako celek jsou dlouhodobě jedním z největších trhů vůbec. Nikdo nebude kvůli Americe prodávat v Evropě auta s oranžovými pozičními světly, ale pokud jde o pohonné jednotky? Podle pískání Kalifornie klidně skáče i Fiat, v USA jinak okrajová značka.

CARB má v tomto směru extrémní moc a nikdo se jí kupodivu nesnažil krotit, tedy až dosud. Scottu Pruittovi, od loňska novému šéfovi EPA, se současná situace zajídá. EPA dosud v podstatě šla s CARB ruku v ruce, protože do jejího čela byl obvykle jmenován někdo, kdo nemá daleko k ekologickému aktivistovi. Od toho má Pruitt vážně daleko - vystudovaný právník a člověk blízký prezidentu Trumpovi v minulosti proslul v této oblasti spíše jako bojovník za zdravý rozum. Coby generální prokurátor Oklahomy dokonce neváhal žalovat různé ekologické organizace, mimo jiné právě EPA v době Obamova prezidentství, že svými rozhodnutími nemístně zasahují do práv občanů.

Pruitt se tak nejprve pustil od odvrácení rozhodnutí Obamovy administrativy, která počítala s tím, že v roce 2025 bude průměrná spotřeba nově prodávaných aut v Americe pouhých 4,7 l/100 km, jinak výrobci budou muset platit pokuty podobné těm evropským. Člověk přitom nemusí být zrovna raketový vědec, aby si spočítal, že to je prakticky nereálné. Spotřeba aut dle certifikace EPA totiž víceméně odpovídá realitě a americká auta jsou v průměru podstatně větší a výkonnější. Především pick-upy osazené objemnými motory se nemohou dostat za takovou dobu na úroveň laboratorní spotřeby evropských kompaktů.

Pruitt ale rychle zjistil, že změnit pravidla EPA nestačí, pokud je tu CARB. A tak ji chce vzít moc, kterou dnes má. „Federalismus neznamená, že jeden stát diktuje zbytku země, jaké mají být emisní standardy,“ říká Pruitt, který zároveň považuje za nesmysl dnes určovat, jaké limity mají platit v roce 2030, což aktuálně CARB dělá. „Předvídat, co se bude dít v roce 2030, je vážně obtížné. Způsobuje jen nepříjemnosti, pokud k této problematice přistoupíte příliš agresivně, teď tím jen ztrácíme čas“ dodává.

Pruitt si je vědom i toho, že nařizování něčeho, o co lidé nestojí, beztak k ničemu nevede. „Smyslem emisních standardů je, aby si ekologičtější auta někdo kupoval. Pokud limity snížíte tak moc, že lidé lidé raději setrvají u svých současných vozů, místo aby si koupily neatraktivní nové, nedosáhli jste ničeho,“ říká. A rovnou zmiňuje, že není třeba zbytečného tlaku, prodej elektromobilů a plug-in hybridů roste i tak a bude růst v souladu s tím, jak budou pro zákazníky skutečně zajímavé.

Pruitt a teď i jeho EPA jsou zkrátka mnohem více zastáncem přirozeného vývoje, CARB chce budoucnost nařídit. Bude jistě zajímavé sledovat, co všechno je Pruitt schopen v boji proti CARB udělat, z legislativně-právního hlediska půjde o jistě velmi komplikovanou situaci, ve které se budou mísit kompetence federálních a státních úřadů, do kterých nevidíme. A je též jasné, že Kalifornie si hned tak nenechá od Washingtonu do něčeho mluvit, na to je příliš mocná a hrdá.

„Nic nového,“ uvedla k Pruittově otevřené snaze o umenšení vlivu CARB šéfka této organizace Mary Nichols. Oficiálně je vůči nové politice EPA odmítavá, neoficiálně však již prý naznačila, že se nechce pouštět do boje s federální agenturou a je ochotna částečně povolit otěže. Pruitt je špičkový právník a nejspíše moc dobře ví, co si může dovolit.

Příštích 14 dní tak bude zajímavé sledovat. EPA má čas do 1. dubna, aby definitivně rozhodla, zda standardy pro léta 2022-2025 nastavené za Obamovy vlády jsou v reálu dosažitelné či nikoliv. Všeobecně se ale počítá s výraznou reformou, která se dostane do křížku i se zájmy CARB. A pokud se ta alespoň do jisté míry nepodvolí, dá se čekat to, čím Pruitt nyní vyhrožuje - vymazáním CARB z automobilové mapy světa...


Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 1 - EPA versus CARB 01Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 2 - EPA versus CARB 02Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 3 - EPA versus CARB 03
Šéfovi organizace EPA Scottu Pruittovi se nelíbí...

Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 4 - EPA versus CARB 04Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 5 - EPA versus CARB 05Trumpův člověk může změnit celý svět aut. Chce zničit ohnisko zkázy dosavadních motorů - 6 - EPA versus CARB 06
...že prakticky celému světu diktuje podmínky Kalifornie, která tím ničemu dobrému neprospívá

Zdroj: Bloomberg

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše