Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Turba nevymřou ani s nástupem aut na elektřinu, říká Porsche. Přehání jen trochu
27.12.2018 | Petr Prokopec
Turba se zdají být neodmyslitelně spjata se spalovacími motory, neboť jen díky jejich výfukovým plynům dokáží přidávat motorům výkon. Porsche se jich ale nehodlá vzdát ani u modelů s ryze elektrickým pohonem, alespoň na papíře.
V 80. letech minulého století, kdy se móda točila okolo nadýchaných účesů či džínsů s vysoko posazeným pasem, frčely také neonové nápisy, na které jste mohli narazit prakticky všude. Jedním z nejčastějších slov, která na nich zářila, pak bylo „Turbo“. To se následně dostalo naprosto všude, i na školní tašky či penály. Nebylo potřeba, aby se v nich skrývalo skutečné přeplňování, slovo „Turbo“ se hodilo pro označení čehokoli, co dnes řadíme do škatulky „cool“.
Proč o tom ale hovoříme? Především proto, že stejně jako se vrací do hry některé módní prvky z osmdesátek, vrátí se i ona nesmyslnost užívání slůvka „Turbo“. Porsche aktuálně potvrdilo, že jeho první elektrický model dorazí do prodeje ve třech verzích - základem bude Taycan, nad níž se postaví Taycan 4S. Vrcholem pak bude... ano, hádáte správně, Taycan Turbo.
Tato nomenklatura nikterak nevybočuje ze stávajících zvyků značky, nicméně dosud vše do značné míry odpovídalo tomu, co čekat pod kapotou. 4S vedlo k vyššímu výkonu než u základu, stejně jako pohonu všech kol. Turbo pak bylo odkazem na přeplňování, nicméně význam tohoto slova se v poslední době poněkud změnil, když turba dostala naprostá většina modelů značky krom puristických variant Porsche 718 a 911.
V podstatě každý model je tedy nyní „Turbo“, nicméně toto slovo si Porsche ponechalo jako základ označení vozů, jež disponují objemnější šestiválcovou jednotkou, nikoliv základním třílitrem. A mají adekvátně vyšší výkon. „Turbo“ tak bylo v podstatě poníženo na pouhé obchodní označení lepších variant a v tomto kontextu nepřekvapí, že se objeví také na zádi elektromobilu. Ten pod kapotou nemá spalovací motor a tudíž ani přeplňování. Místo toho se pochlubí dvěma elektrickými agregáty, jež nejspíše nabídnou o poznání vyšší výkon než obě níže posazené varianty.
Lze pak jen dodat, že základní Taycan bude v Americe startovat lehce nad 90 tisíci dolary (cca 2,04 mil. Kč), zatímco Taycan 4S se již přiblíží 100 000 USD (2,27 mil. Kč). Vrcholný Taycan Cool, tedy pardon, Taycan Turbo, pak bude k mání za více než 130 tisíc dolarů (2,95 mil. Kč). Značka přitom již nyní začíná přijímat rezervace spolu se zálohou ve výši 2 500 USD (56 800 Kč).
Novinář Alex Roy potvrdil...
...že označení Turbo dostane i chystaný elektrický Taycan...
...třebaže turbo jako takové pochopitelně v útrobách mít nikdy nebude
Samotný Taycan jsem zatím mohli vidět jen jako koncept Mission E - hotové auto by nemělo vypadat zásadně jinak
Zdroj: Alex Roy@Twitter
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva