Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem
9.1.2019 | Mirek Mazal
Srdce zákazníků si tyto dva stoje jako nové získaly už zkraje minulé dekády, nikdy z nich ale nezmizely. Ve stínu současných trendů by si na vůz bez turba a pohonu 4x4 vsadil málokdo.
Je to tradiční debata nejen automobilových fandů, která má obvykle jasné rozuzlení. Auta bez turbomotorů jsou sice pomalejší, ale lépe ovladatelná, lépe znějící, méně náchylná k poruchám a při vysoké zátěži obvykle i úspornější. Ta s turby sice zní hůře, ovládají se stejně tak, turbo je na nich poruchovým dílem navíc a celkově nemusí vydržet tolik, umí ale být citelně výkonnější a když od nich nechcete mnoho, tak i úspornější.
Tohle je obecně přijímaná pravda, takže pokud vedle sebe nastoupí ke sprintu vozy stejné třídy, v jednom případě se silnější přeplňovanou V6 a pohonem všech kol, v druhém se slabší atmosférickou R6 a pohonem zadních kol, obvykle není co řešit. Jenže jak se rozhodl názorně ukázat Mat Watson z Carwow, realita je někdy jiná.
Na letiště si kvůli tomu přivezl dvě automobilové ikony minulých dekád, BMW M3 CSL a Audi RS4 B5. Zřejmě nejlepší bavorská trojka historie vyzvala na zteč legendární kombík čtyř kruhů a předem to vypadalo na slušný debakl. Jak se rychle ukázalo, debakl z toho skutečně byl, ale úplně opačný, než by většina lidí čekala.
Technická data totiž jasně favorizují Ingolstadt. Mnichovská specialita pracuje s řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru, který v BMW M3 CSL dává výkon 265 kW (360 koní) a 370 Nm točivého momentu. Stovku jako nové tohle auto zvládalo za 4,9 sekundy. Audi RS4 vedle toho disponuje přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 279 kW (379 koní) a 440 Nm točivého momentu. Na motor navazuje manuální převodovka a pohon všech kol. Čísla výkonu hovoří jasně, Audi je ale těžší, a tak papírové údaje popisují zrychlení na stovku shodnými 4,9 sekundy.
Tovární data věští vyrovnaný souboj, v praxi by si na něj ale vsadil málokdo. Výkonnější turbokombi Audi s pohonem všech kol nevyžaduje žádné speciální okolnosti aby stovku pod 5 sekund předvedlo, u BMW to chce optimální teplotu, sucho a dokonalý start, který se vždy nepovede ani standardně dodávanému launch controlu. Přesto je tady výsledkem hra mnichovské kočky s ingolstadtskou myší - v závodě na 400 metrů Audi prohraje velkým rozdílem, do cíle dojede za 14,4 sekundy, což je o 0,9 sekundy později než BMW. Šedá myš s pohonem zadních odskočí hned na startu a cílovou pásku protne už za 13,5 sekundy.
Tak velký rozdíl ovšem nereflektuje realitu, s Audi tady něco nebylo v pořádku. Buď řidič, nebo vysoká teplota vzduchu, která jeho letitému turbu nemohla svědči - kdo zažil výkonné turbomotory té doby, bude to znát nejlépe. I srovnání továrních údajů ale kupodivu svědčí o převaze BMW, má být ve sprintu na 400 metrů rychlejší s výsledkem 13,0 sekundy, Audi má být ideálně schopno času 13,2 sekundy. Ani to by zřejmě bez znalosti tak detailních specifikací nikdo nečekal.
Reálnější pohled na věc nabízí sprint s letmým startem z rychlosti 80 km/h na třetí převodový stupeň, který byl mnohem vyrovnanější. V té chvíli se projevil výkon RS4, přesto si i druhé vítězství připsal Mnichov. BMW pak celkem bez překvapení působí lépe na klikatém okruhu, to je jeho rajón. Dokonale vyvážený celek podle Watsona jen trestuhodně zneucťuje sekvenční převodovka SMG, což můžeme podepsat. Jízdně výborné auto nedokáže řadit podle potřeby rychlejšího řidiče, ale ostatní faktory považuje Mat za příkladně dokonalé, až musel políbit jeho alcanatarový volant...
Vítězné BMW M3 CSL si zasloužilo polibek na volant, až na tu převodovku. I v přímce bylo rychlejší než Audi RS4 B5 s výkonnějším turbomotorem a pohonem 4x4
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva