Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem
9.1.2019 | Mirek Mazal
Srdce zákazníků si tyto dva stoje jako nové získaly už zkraje minulé dekády, nikdy z nich ale nezmizely. Ve stínu současných trendů by si na vůz bez turba a pohonu 4x4 vsadil málokdo.
Je to tradiční debata nejen automobilových fandů, která má obvykle jasné rozuzlení. Auta bez turbomotorů jsou sice pomalejší, ale lépe ovladatelná, lépe znějící, méně náchylná k poruchám a při vysoké zátěži obvykle i úspornější. Ta s turby sice zní hůře, ovládají se stejně tak, turbo je na nich poruchovým dílem navíc a celkově nemusí vydržet tolik, umí ale být citelně výkonnější a když od nich nechcete mnoho, tak i úspornější.
Tohle je obecně přijímaná pravda, takže pokud vedle sebe nastoupí ke sprintu vozy stejné třídy, v jednom případě se silnější přeplňovanou V6 a pohonem všech kol, v druhém se slabší atmosférickou R6 a pohonem zadních kol, obvykle není co řešit. Jenže jak se rozhodl názorně ukázat Mat Watson z Carwow, realita je někdy jiná.
Na letiště si kvůli tomu přivezl dvě automobilové ikony minulých dekád, BMW M3 CSL a Audi RS4 B5. Zřejmě nejlepší bavorská trojka historie vyzvala na zteč legendární kombík čtyř kruhů a předem to vypadalo na slušný debakl. Jak se rychle ukázalo, debakl z toho skutečně byl, ale úplně opačný, než by většina lidí čekala.
Technická data totiž jasně favorizují Ingolstadt. Mnichovská specialita pracuje s řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru, který v BMW M3 CSL dává výkon 265 kW (360 koní) a 370 Nm točivého momentu. Stovku jako nové tohle auto zvládalo za 4,9 sekundy. Audi RS4 vedle toho disponuje přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 279 kW (379 koní) a 440 Nm točivého momentu. Na motor navazuje manuální převodovka a pohon všech kol. Čísla výkonu hovoří jasně, Audi je ale těžší, a tak papírové údaje popisují zrychlení na stovku shodnými 4,9 sekundy.
Tovární data věští vyrovnaný souboj, v praxi by si na něj ale vsadil málokdo. Výkonnější turbokombi Audi s pohonem všech kol nevyžaduje žádné speciální okolnosti aby stovku pod 5 sekund předvedlo, u BMW to chce optimální teplotu, sucho a dokonalý start, který se vždy nepovede ani standardně dodávanému launch controlu. Přesto je tady výsledkem hra mnichovské kočky s ingolstadtskou myší - v závodě na 400 metrů Audi prohraje velkým rozdílem, do cíle dojede za 14,4 sekundy, což je o 0,9 sekundy později než BMW. Šedá myš s pohonem zadních odskočí hned na startu a cílovou pásku protne už za 13,5 sekundy.
Tak velký rozdíl ovšem nereflektuje realitu, s Audi tady něco nebylo v pořádku. Buď řidič, nebo vysoká teplota vzduchu, která jeho letitému turbu nemohla svědči - kdo zažil výkonné turbomotory té doby, bude to znát nejlépe. I srovnání továrních údajů ale kupodivu svědčí o převaze BMW, má být ve sprintu na 400 metrů rychlejší s výsledkem 13,0 sekundy, Audi má být ideálně schopno času 13,2 sekundy. Ani to by zřejmě bez znalosti tak detailních specifikací nikdo nečekal.
Reálnější pohled na věc nabízí sprint s letmým startem z rychlosti 80 km/h na třetí převodový stupeň, který byl mnohem vyrovnanější. V té chvíli se projevil výkon RS4, přesto si i druhé vítězství připsal Mnichov. BMW pak celkem bez překvapení působí lépe na klikatém okruhu, to je jeho rajón. Dokonale vyvážený celek podle Watsona jen trestuhodně zneucťuje sekvenční převodovka SMG, což můžeme podepsat. Jízdně výborné auto nedokáže řadit podle potřeby rychlejšího řidiče, ale ostatní faktory považuje Mat za příkladně dokonalé, až musel políbit jeho alcanatarový volant...
Vítězné BMW M3 CSL si zasloužilo polibek na volant, až na tu převodovku. I v přímce bylo rychlejší než Audi RS4 B5 s výkonnějším turbomotorem a pohonem 4x4
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 21:40 - řidičBOB
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda