Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem

Srdce zákazníků si tyto dva stoje jako nové získaly už zkraje minulé dekády, nikdy z nich ale nezmizely. Ve stínu současných trendů by si na vůz bez turba a pohonu 4x4 vsadil málokdo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem

9.1.2019 | Mirek Mazal

Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Srdce zákazníků si tyto dva stoje jako nové získaly už zkraje minulé dekády, nikdy z nich ale nezmizely. Ve stínu současných trendů by si na vůz bez turba a pohonu 4x4 vsadil málokdo.

Je to tradiční debata nejen automobilových fandů, která má obvykle jasné rozuzlení. Auta bez turbomotorů jsou sice pomalejší, ale lépe ovladatelná, lépe znějící, méně náchylná k poruchám a při vysoké zátěži obvykle i úspornější. Ta s turby sice zní hůře, ovládají se stejně tak, turbo je na nich poruchovým dílem navíc a celkově nemusí vydržet tolik, umí ale být citelně výkonnější a když od nich nechcete mnoho, tak i úspornější.

Tohle je obecně přijímaná pravda, takže pokud vedle sebe nastoupí ke sprintu vozy stejné třídy, v jednom případě se silnější přeplňovanou V6 a pohonem všech kol, v druhém se slabší atmosférickou R6 a pohonem zadních kol, obvykle není co řešit. Jenže jak se rozhodl názorně ukázat Mat Watson z Carwow, realita je někdy jiná.

Na letiště si kvůli tomu přivezl dvě automobilové ikony minulých dekád, BMW M3 CSL a Audi RS4 B5. Zřejmě nejlepší bavorská trojka historie vyzvala na zteč legendární kombík čtyř kruhů a předem to vypadalo na slušný debakl. Jak se rychle ukázalo, debakl z toho skutečně byl, ale úplně opačný, než by většina lidí čekala.

Technická data totiž jasně favorizují Ingolstadt. Mnichovská specialita pracuje s řadovým šestiválcem o objemu 3,2 litru, který v BMW M3 CSL dává výkon 265 kW (360 koní) a 370 Nm točivého momentu. Stovku jako nové tohle auto zvládalo za 4,9 sekundy. Audi RS4 vedle toho disponuje přeplňovaným motorem 2,8 V6 o výkonu 279 kW (379 koní) a 440 Nm točivého momentu. Na motor navazuje manuální převodovka a pohon všech kol. Čísla výkonu hovoří jasně, Audi je ale těžší, a tak papírové údaje popisují zrychlení na stovku shodnými 4,9 sekundy.

Tovární data věští vyrovnaný souboj, v praxi by si na něj ale vsadil málokdo. Výkonnější turbokombi Audi s pohonem všech kol nevyžaduje žádné speciální okolnosti aby stovku pod 5 sekund předvedlo, u BMW to chce optimální teplotu, sucho a dokonalý start, který se vždy nepovede ani standardně dodávanému launch controlu. Přesto je tady výsledkem hra mnichovské kočky s ingolstadtskou myší - v závodě na 400 metrů Audi prohraje velkým rozdílem, do cíle dojede za 14,4 sekundy, což je o 0,9 sekundy později než BMW. Šedá myš s pohonem zadních odskočí hned na startu a cílovou pásku protne už za 13,5 sekundy.

Tak velký rozdíl ovšem nereflektuje realitu, s Audi tady něco nebylo v pořádku. Buď řidič, nebo vysoká teplota vzduchu, která jeho letitému turbu nemohla svědči - kdo zažil výkonné turbomotory té doby, bude to znát nejlépe. I srovnání továrních údajů ale kupodivu svědčí o převaze BMW, má být ve sprintu na 400 metrů rychlejší s výsledkem 13,0 sekundy, Audi má být ideálně schopno času 13,2 sekundy. Ani to by zřejmě bez znalosti tak detailních specifikací nikdo nečekal.

Reálnější pohled na věc nabízí sprint s letmým startem z rychlosti 80 km/h na třetí převodový stupeň, který byl mnohem vyrovnanější. V té chvíli se projevil výkon RS4, přesto si i druhé vítězství připsal Mnichov. BMW pak celkem bez překvapení působí lépe na klikatém okruhu, to je jeho rajón. Dokonale vyvážený celek podle Watsona jen trestuhodně zneucťuje sekvenční převodovka SMG, což můžeme podepsat. Jízdně výborné auto nedokáže řadit podle potřeby rychlejšího řidiče, ale ostatní faktory považuje Mat za příkladně dokonalé, až musel políbit jeho alcanatarový volant...


Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 1 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 01Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 2 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 02Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 3 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 03Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 4 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 04Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 5 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 05Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 6 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 06Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 7 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 07Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 8 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 08Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 9 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 09Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 10 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 10Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 11 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 11Turbo, nebo atmosféra? Přímý souboj dvou tradičních soků skončil totálním debaklem - 12 - BMW M3 CSL proti Audi RS4 B5 srovnani 12
Vítězné BMW M3 CSL si zasloužilo polibek na volant, až na tu převodovku. I v přímce bylo rychlejší než Audi RS4 B5 s výkonnějším turbomotorem a pohonem 4x4

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše