Reklama

Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12

Výjimečné motory W12 jsou vlastní hlavně vozům značky Bentley, ve slabé chvilce je ale VW použil i v autech vlastní značky. Dnes se dají pořídit velmi lacino.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12

21.7.2018 | Petr Miler

Výjimečné motory W12 jsou vlastní hlavně vozům značky Bentley, ve slabé chvilce je ale VW použil i v autech vlastní značky. Dnes se dají pořídit velmi lacino.

Dvanáctiválce jsou považovány za šlechtu mezi motory, a to zcela právem. Bavíme-li se o V12, máme před sebou dva řadové šestiválce na jedné klikové hřídeli, dva téměř perfektně vyvážené motory. To znamená, že V12 mají dokonale hladký chod. Jenže taky jsou opravdu dlouhé, a tedy se nevejdou všude, kam by je konstruktéři chtěli vměstnat.

To je třeba příklad Volkswagenu. Z touhy po dvanácti válcích pod kapotou auta, kam by se V12 těžko vešla, zkombinoval dva motory VR6, už tak unikátní koncepci, aby vytvořil W12. V šestilitrové verzi se tenhle motor objevil a stále objevuje pod kapotami hezké řádky aut, aktuálně třeba v extrémně drahém Bentley Bentayga, ovšem logo VW na přídi nosily jen dva vozy - Touaereg a také Phaeton.

Dvanáctiválcové Phaetony se ve své době, v letech 2002 až 2011, prodávaly za opravdu vysoké sumy. Byl to vrchol nabídky vlajkové lodi značky, konkurence pro Mercedes-Benz třídy S či BMW řady 7, takže mastné cenovky byly samozřejmostí. To samé platilo i o Touaregu W12, jenže zatímco ten si drží cenu alespoň trochu výše, u Phaetonu padly ceny až na samotné dno.

Šestnáct let po startu výroby Phaetonu W12 se tak můžeme na trhu ojetin setkat s kousky, které pořídíte i za méně než 150 tisíc korun. Není to překlep, nechybí tam nula, opravdu se Phaetony W12 dají pořídit takhle levně. Možná to budou „kasičky” - auta, do kterých budete neustále sypat peníze, na pohled tak ale nutně vypadají. I za tak malé peníze se dají koupit kousky, které vypadají slušně a prodávající deklaruje jejich velmi dobrý stav i servisní historii pečlivě dokumentující ještě relativně malý nájezd.

Jeden z důvodů, proč tomu tak je, jsme si vysvětlili před pár lety v článku s titulkem „luxus pro každého” - údržba luxusní limuzíny je násobně dražší než třeba u Octavie. Hodinové sazby v originálních servisech mohou klidně přesáhnout tisíc korun a i když se jim vyhnete, náhradní díly levnými neučiníte - třeba vzduchové tlumiče mohou stát klidně 30 tisíc za kus. Zapalovací svíčky či cívky nejsou čtyři, ale je jich dvoj- i trojnásobek.

Zároveň není zaručeno, že budou drahá auta trvanlivější či spolehlivější než ta levná. Zní to zvláštně, ale důvod je jednoduchý - nevyrábí se jich tak moc, takže se ohromně vysoké náklady na vývoj a testování musí rozložit do menšího počtu prodaných automobilů. Na tohle bude Volkswagen trpět asi méně než třeba Jaguar, ale v žádném případě nelze počítat s tím, že auto za 4 miliony vydrží desetkrát víc než auto za 400 tisíc. Spíše to bude naopak, třebaže ne desetkrát.

Proto koupíte-li si pár let starou luxusní limuzínu, mějte na paměti, že zatímco za auto samotné dáte relativně mrzký peníz, údržba bude pořád stejně náročná, jako byste za vůz dali ony čtyři miliony. Přesto však nadšence láká dvanáctiválec pod kapotou. Pořád je to dvanáctiválec a kdyby se auta skutečně kupovala hlavou, ne srdcem, jezdíme všichni v Golfech TDI Variant nebo v něčem podobně nudném. Je-li tedy člověk s auty v srdci ochoten se smířit s dvacetilitrovou spotřebou a údržbou v intencích výše naznačeného, může se vydat do zákeřných vod trhu s auty z druhé ruky.

Narazíte tam třeba na vůz, který si můžete prohlédnout níže. Má za sebou 234 000 km za skoro přesně 14 let od první registrace. Pod kapotou je slabší verze W12, která má 420 koní, výhodou je ale alternativní pohon na LPG, který přijde při koupi auta se šestilitrem za „pár korun” jistě vhod. Opotřebení tu samozřejmě je vidět, díváme se na čtrnáct let staré auto, které opravdu jezdilo, zhuntovaně ale nepůsobí. Německý prodejce hovoří o plně funkčním stavu a servisní knížce dokumentující pravidelný servis po celých 14 let.

Že nepůjde o vrak, naznačuje i fakt, že prodávající jako velký problém uvádí dvě ryze kosmetické chyby na karoserii, tohle auto by zkrátka mohlo fungovat. Mohlo, nemuselo, výše popsané riziko zůstává stále stejné. Pokud byste se do toho chtěli pustit, tento konkrétní exemplář přijde na 5 555 Eur, tedy skoro přesně 144 tisíc Kč. A pokud přidáte 50 nebo 100 tisíc korun, můžete si vybírat i z dost zachovalých aut...

Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 1 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 01Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 2 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 02Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 3 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 03Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 4 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 04Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 5 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 05Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 6 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 06Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 7 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 07Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 8 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 08Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 9 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 09Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 10 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 10Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 11 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 11Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 12 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 12Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 13 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 13Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 14 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 14Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 15 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 15Tušíte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? Je nejlevnější cestou k motoru W12 - 16 - VW Phaton W12 prodej padle ceny 16
Bylo by fajn se vozit dvanáctiválcem, zejména když stojí 144 tisíc, zdá se být ve slušném stavu a byl dobře udržovaný. Provozní náklady mohou být krutější písnička, alespoň palivo vás ale u tohoto konkrétního exempláře nezruinuje

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše