Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ukázalo se, že elektromobily skoro nikdo nekupuje, i když je lidé chtějí. Proč?
13.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Elektrických aut jsou plné noviny, mezi nejprodávanějšími auty ale hrají ty poslední housle. A jak se nyní ukázalo, ani tento odbyt nejsou prodeje.
Od samotného začátku komentujeme elektromobily bez růžových brýlí na očích a nezavíráme oči ani před řadu negativ, s nimiž jsou tyto vozy spojeny. Nejde pouze o vysokou cenu a nízký dojezd spojený s dlouhým dobíjením, ale i mnoho dalších faktorů. Jedním z nejzásadnějších je nedostačující infrastruktura, tím ale výčet stinných stránek nekončí. Dále lze zmínit výrazný propad hodnoty a s tím spojený neexistující trh s ojetinami. A za negativum lze v tomto kontextu paradoxně považovat i pokrok, který činí už pár let staré vozy zastaralými.
Jak se nyní ukazuje na datech ze Spojených států, jde o skutečnosti, jež řadu lidí od koupě elektromobilů či dobíjecích hybridů odrazují. Jelikož o ně ale část kupujících zájem má, jednoduše si je pouze pronajímají. Brání se tím mnohému z výše zmíněného, zejména pak vysokému poklesu cenu, obtížnému prodeji a rychlému zastarání. Jednoduše si pak ve správný moment pronajmou auto jiné.
Potvrzuje to Jeffrey Jablansky, který si na počátku loňského roku pořídil Chevrolet Bolt. Jak se ovšem svěřil agentuře Bloomberg, o koupi nikdy ani neuvažoval. Místo toho se rozhodl dostat co nejvíce muziky za co nejméně peněz a proto si vůz pronajímá za 220 USD (cca 4 700 Kč) na měsíc. „Myslím, že za tři roky se s potěšením rozhlédnu, co bude aktuálně k dispozici,“ říká Jablansky, který se živí jako novinář na volné noze. A dodává, že „jednoho dne se zasmějeme tomu, že bylo potřeba auta dobíjet osm hodin“. Jeho slova věrně vystihují současný stav dění. Poptávka sice existuje, a rok od roku roste, nicméně absolutně vzato je stále minimální. V rámci celosvětového trhu se elektrickou cestou vydalo jen jedno procento lidí, v samotných Státech je to ještě méně.
Nikdo totiž nedokáže přesně předpovědět, jak rychle bude vývoj pokračovat a jakým způsobem budou ceny klesat, zatímco technologie zamíří vzhůru. Třeba cena baterií za posledních pět let každoročně klesala v průměru o 20 procent, i díky tomu, že výroba je masovější. Akumulátory se navíc vyznačují vyšší energetickou hustotou a tedy i kapacitou, což navyšuje dojezd. Dle analytiků je pak sice pokles cen spojen i s příštími roky, tempo ale již bude pomalejší.
Samotné technologie se ovšem stanou daleko přelomovějšími, což znamená, že dnes koupený elektromobil bude ztrácet svou hodnotu rychleji než dnes koupený vůz se spalovací jednotkou. Třeba Nissan Leaf z roku 2014 lze ve Státech pořídit za pouhou čtvrtinu původní ceny, zatímco srovnatelný kompakt s benzinovým motorem se drží na dostřel poloviny. Navíc je tu šance, že si jej někdo koupí, na rozdíl od elektromobilu - zájem o ojeté elektromobily je minimální.
Na jednu stranu je to překvapivé, neboť elektromobily mají méně pohyblivých částí a jsou tedy méně nákladné na údržbu. Kromě toho ceny elektřiny jsou daleko stabilnější než v případě benzinu (či motorové nafty). A aby toho nebylo málo, vůz koupený v roce 2014 má stále ještě čtyřletou záruku na akumulátory, které tvoří takřka polovinu jeho ceny. Přesto je internet plný elektrických ojetin, které nikdo nechce.
Situaci nepomáhají ani samotní výrobci, pro které trh s ojetými vozy je podružnou záležitostí. Momentálně hraje prim vývoj nových technologií. Postarší modely Tesly sice jsou softwarově vylepšovány stejně jako ty současné, baterie s vyšší kapacitou již do nich nenacpete. Jednoduše i proto, že se v mezičase změnila technologie a automobilka pozměnila jejich konstrukci.
Právě toto vše jsou důvody, proč ve Státech aktuálně téměř 80 procent (!) všech elektromobilů a 55 procent plug-in hybridů není zákazníky vlastněno, ale pouze pronajato. To je obrovský rozdíl oproti celému trhu, na kterém je pronájmu (v našich zeměpisných šířkách operativním leasingu) sahá pouze okolo 30 procent zákazníků. Pro zákazníky je to za daných okolností v podstatě jediná možnost, při vysokých cenách elektromobilů si obrovský propad hodnoty nemohou dovolit. Bude tomu někdy jinak? Nebo se s (stále teoretickým...) nástupem elektromobilů máme připravit na to, že vlastnit auto bude možnost vyčleněná pro pár desítek procent nejbohatších? To budou muset ukázat teprve následující roky...
Pokles hodnoty elektromobilů je dle zjištění Bloombergu opravdu razantní, zvláště v porovnání s konvenčními vozy
Chevrolet Bolt byste si tedy díky tomu mohli za tři roky pořídit opravdu za pakatel, aktuální cena startující na 876 tisících Kč by totiž měla klesnout na zhruba čtvrtinu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 2 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 3 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 5 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 6 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva