Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ukradl Aston Martin nápad svého bývalého šéfdesignéra? Všechno tomu nasvědčuje
25.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Aston Martin tento týden odhalil nové kupé Vantage. Dokázalo zaujmout, potíž je jen v tom, že něco připomíná. A to něco stvořil člověk, který design Astonu léta vedl.
Pokud trochu zalovíte v paměti, nejspíše si vzpomenete na spor, který před pár lety řešil designér Henrik Fisker se svým bývalým chlebodárcem. Tedy s automobilkou Aston Martin, pro kterou navrhl třeba modely DB9 či V8 Vantage platící za to nejkrásnější, co kdy firma poslala do výroby. Fisker se ovšem poté rozhodl vydat na samostatnou dráhu a začal koketovat s elektromobilitou. Karma ovšem nebyla tak úspěšná jako třeba konkurence od Tesly, načež musel Fisker vzít zavděk i stylizováním některých tuningových kreací.
Právě zde se ovšem dánský designér dostal do středu s britskou automobilkou, neboť jeho přepracovaný Vanquish alias koncept Thunderbolt měl vykrádat tradiční prvky Astonu Martin. Značka tak pohrozila žalobou, aby však nakonec od soudního sporu ustoupila. Místo toho záhy musela čelit Fiskerovým právníkům, kteří ji vinili z vydírání. Ani v tomto směru případ nedorazil před soudce, nicméně dobré vztahy mezi oběma stranami tím nejspíše byly definitivně zpřetrhány.
Je proto skutečně otázkou, jak Fisker zareaguje na odhalení nového Astonu Martin Vantage. Pokud se totiž podíváme na záď britského kupé, pak linie jeho zádě - a v případě světel to platí skoro do posledního detailu - odpovídá liniím, jaké zdobí elektromobil EMotion. Tedy nové dílo Fiskera, jenž se poprvé ukázalo již v roce 2016. Dánský designér tak byl rozhodně prvním, kdo takový prvek představil světu.
Bez povšimnutí to pochopitelně neprošlo a internetem se začaly nést spekulace, podle nichž měl Marek Reichman, současný šéfdesignér Astonu a podle svých slov jediný autor vnějšího vzhledu, v záplavě kreativní beznaděje sáhnout po zkopírování nápadu svého předchůdce. Zda to tak bylo nebo ne, nedokážeme soudit. Aston říká, že na designu vozu pracoval už léta před odhalením EMotionu, což nejspíše bude pravda. Ale musel k finálnímu návrhu dospět už loni? To tak nutně nemuselo být.
Zastánci Henrika Fiskera navíc říkají, že zadní partie nového Vantage jsou tím jediným, co je na voze nápadité. A Aston to nevymyslel. Reakci samotného Fiskera zatím nemáme a jsme vskutku zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí. Pokud obě strany v předchozích, o poznání banálnějších případech neváhaly sáhnout po žalobách, velmi bychom se divili, kdyby dánský designový mág, mimo jiné autor vzhledu BMW Z8, nechal tuto záležitost plavat.
Ať už ale případný sport dopadne jakkoli, zákazníkům je podobnost Vantage s jiným vozem evidentně ukradená. Jak uvedl šéf britské značky Andy Palmer, produkce na příští rok je již takřka vyprodán, pár dnů po premiéře. Aston Martin totiž v minulých dnech uspořádal privátní prezentaci, na které vůz ukázal své klientele. A osmdesát procent z pozvaných zákazníků si vůz prý hned objednalo...
Podobnost zadních partií Fiskeru EMotion...
...a nového Astonu Martin Vantage je přímo do očí bijící
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva