Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Hong Kong je plný opuštěných, ač často cenných aut. Má to pozoruhodné důvody
2.3.2018 | Petr Miler
Nepěkný pohled se naskýtá člověku v okrajových částech Hong Kongu - i velmi cenná auta tam bez zájmu kohokoli zarůstají křovím. Proč to tak je?
Když člověk ve středu Evropy potká opuštěné auto, zarůstající kopřivami, většinou to je „stodvacítka”, stará Lada nebo něco podobného. Ne, že by nás pohled na takové konce nermoutil, alespoň z ekonomického hlediska ale lze podobný výsledek pochopit - majiteli už vůz ani nestojí za snahu ho prodat, byť za láhev whisky, neboť celou transakci by provázela ještě „ekodaň” mnohonásobně větší výše, kterou ani jedna ze stran obchodu není ochotná platit. A komu by se chtělo investovat do jeho sešrotování.
Jak se dozvídáme, v Hongu Kongu stíhá podobný osud docela jiná auta - lidé tam nechávají hnít vozy, které by u nás mohly nejen udělat velmi dobrou službu, ale byly by i pýchou svých majitelů. Na fotkách níže se můžeme na pár takových podívat. Fotografie pocházejí od Michaela Tracyho, amerického geologa, který nyní pracuje v Hong Kongu. Má rád auta a na svých výletech městem fotografuje také ta, o která už nikdo nemá zájem. A naráží na překvapivé množství překvapivě vzácných aut.
Podívejte se sami na fotky níže - vidíme tu věci jako Rolls-Roycy a Bentley, ne až tak stará BMW, Mercedes CLS, Range Rovery, Jaguary, Porsche, věci jako Peugeot 205 GTi, Audi S4 a spoustu výjimečných Japonců. Subaru Impreza WRX, Nissany Skyline GT-R a „Walkerovy” Toyoty Supra jsou tu skoro kolorit. Také si mezi snímky všimněte Mitsubishi Pajero Evolution, to je doslova rarita. Spousta z těchto vozů by u nás měla cenu statisíců nebo i přes milion korun, tady čekají na smrt - třeba to fialové Bentley je odstavené už přes 10 let. To by bylo skoro neuvěřitelné v jednom případě, tady jsou takových aut desítky a to jsme vybrali jen něco.
Na místě je pochopitelně otázka, proč se něco takového děje autům takové hodnoty, jsou snad v Hong Kongu tak bohatí? Do jisté míry také a v konkrétních případech mohou být důvody i jiné, jak ale přibližuje pro změnu Michaelův bratr David, tím jednotícím jsou extrémně vysoké náklady na provoz auta, které jsou Hong Kongu vlastní.
Za běžné, že za obyčejné auto zaplatíte ročně okolo 300 tisíc Kč jen za povinné pojištění a silniční daň. Město je přelidněné a parkování v jeho centru vždy placené, jen to přijde člověka okolo 100 tisíc Kč ročně při cestách za prací a zábavou. Levný tu není ani benzin, palivo jen za ježdění v rámci města přijde na cirka 500 tisíc korun za rok. A servis a další nezbytnosti snadno přidají dalších 100 tisíc. To je dohromady 1 milion korun a ještě jste si nekoupili samotné auto ani místo, kde jej budete nechávat, když zrovna nikam nejedete.
A jsou tu i další příčiny specifické pro Hong Kong, které v kombinaci s výše zmíněným mohou udělat odpad i z pár let starých luxusních aut. Jednak si tamní kultura potrpí na novost více než na cokoli jiného, takže Toyota Supra z dekádu starých dílů Rychle a zběsile není symbol vysoké úrovně, podobně jako minulá generace luxusních Mercedesů či BMW. A třebaže jsou skoro všichni lidé v Hong Kongu na naše poměry velmi bohatí, jsou tu i tak velké sociální rozdíly - někteří jsou na tom tak době, že si mohou dovolit kupovat nová auta každou chvíli, většina ostatních dává s ohledem na náklady na provoz přednost hromadné dopravě nebo obyčejným vozům.
Přidejte si k tomu fakt, že vyvézt auto z Hong Kongu je administrativně velmi náročné a snadno se stane, že se na úroveň místní zrezivělé Škody 120 dostane zachovalé BMW 760Li - prostě je dražší či komplikovanější s ním udělat cokoli jiného, než ho prostě odstavit v okrajových částech města a nechat je na pospas vlastnímu osudu nebo je bez uhrazené silniční daně nechat stát před domem a čekat na zázrak. Udržovat ho při životě za cenu vysokých administrativních nákladů se ani bohatým nechce, zákazníků pro takové ojeté auto je minimum a něco jako vrakoviště, kde by se dal aspoň prodat na díly, je v Hong Kongu prakticky neexistující věc. Zcela vůz likvidovat se pak buď majiteli nechce, nebo to prostě nechce platit - recyklace oceli se kvůli blízkosti Číny s levnou novou ocelí v těchto koutech světa vůbec nevyplatí, takže „ekologická likvidace” je znovu drahá věc.
Byť situace v Hong Kongu je ve své celistvosti zřejmě neopakovatelná, do jisté míry je tamní stav věcí varovný i pro nás - jakékoli zvyšování administrativních nákladů na provoz či převod auta činí obtížně uplatnitelnými i jinak použitelné vozy a dopředu maluje jejich smutný osud. Z pohledu na vozy v hongkongských ulicích bolí srdce, však mnohé by mohly jen s trochou péče jezdit...
Tahle auta byla za poslední rok zachycena v Hong Kongu. Jistě nejsme sami, komu přijde škoda je nechat na pospas vlastnímu osudu...
Zdroje: Jalopnik, carsofhongkong@Instagram
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda