Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut

Tlak na nižší emise automobilů je až komický ve srovnání s tím, kolik se dostane do atmosféry skleníkových plynů do atmosféry při jediné nehodě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut

29.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tlak na nižší emise automobilů je až komický ve srovnání s tím, kolik se dostane do atmosféry skleníkových plynů do atmosféry při jediné nehodě.

Únik metanu z podzemního skladovacího zařízení v Kalifornii je pohromou zejména proto, že do ovzduší uniká ohromné množství skleníkového plynu násobně silnějšího než CO2. Z hlediska negativních důsledků je metan je jako skleníkový plyn 29x „efektivnější” než CO2, takže odhadovaný únik (a je to ten nejoptimističtější odhad, žádný jiný) 216 tisíc tun metanu - 1 200 tun denně po dobu cca 6 měsíců - je co do skleníkového efektu ekvivalentem 6,2 milionu emitovaných tun CO2.

Můžeme to srovnat s automobily, které jsou pod ohromným tlakem na snižování emisí CO2 ze strany národních a nadnárodních vlád a „nevládních” organizací. V Evropě se mají korporátní emise snížit mezi léty 2015 a 2020 o 35 gramů na kilometr, ze 130 na 95 g/km. Že to bude snížení papírové, nikoliv reálné, asi netřeba příliš zdůrazňovat, a to ať už budeme v té době používat cyklus měření NEDC, nebo WLTP.

Aby oněch 6,2 milionu tun CO2 bylo zbaveno ovzduší emisními regulacemi u aut, bude to znamenat 177 142 857 142 ujetých kilometrů s auty s takto sníženými emisemi - ano, 177,1 miliardy. Jinými slovy, kdyby se podařilo zabránit této nehodě, efekt na kvalitu ovzduší by byl stejný, jako kdyby díky tlaku EU nebylo vyvinuto, vyrobeno a prodáno 17,7 milionu aut s takto sníženými emisemi, z nichž by každé v roce 2020 ujelo 10 tisíc kilometrů.

Jak víme ze statistik, za rok 2015 se prodalo asi 13,7 milionu aut, o nějakých 9,3 % víc než v předcházejícím roce. Možná jich bude v roce 2020 18 milionů, možná 15, možná ještě méně, to je celkem jedno. Chceme poukázat na to, že pouhou jednu nehodu ve skladu s eliminuje co do emisí skleníkových plynů roční ježdění skoro 18 milionů aut, která budou muset nahradit jiných 18 milionů aut se současnou spotřebou paliva resp. emisemi CO2. A to rozhodně nejsou žádní zabijáci. Nezdá se v tomto kontextu být tak enormní snaha řešit emise skleníkových plynů zrovna u aut poněkud přehnaná?

Je navíc potřeba poznamenat, že nejen emise z výfuku jsou s auty svázány. Máme tu vývoj, investice, výrobu a v neposlední řadě zmařený potenciál starších (v tomto případě jen a pouze současných) aut, kdy se někdo rozhodne se zbavit ještě v pořádku funkčního auta, aby si koupil nové, papírově ekologičtější. V menším měřítku můžeme hovořit i o větším zadlužování společnosti, protože málokdo má na nové auto statisíce uložené pod polštářem.

Samozřejmě tu je jeden významný rozdíl, a to, že onen únik plynu je nehoda, kterou nikdo - pravděpodobně - nepředvídal a nemohl jí - opět, pravděpodobně - zabránit. Naopak u aut víme, že v nich lidé budou jezdit a že tyto emise budou vznikat. Přesto však ohromný tlak na papírové snižování emisí CO2 u aut působí komicky ve srovnání s tím, jak snadno můžou být veškeré tyto snahy v globálním měřítku k ničemu, nastane-li takovýto únik metanu. Jeden. Jediný...


Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut - 1 - unik metanu a auta 01 infogr
Infografika je zjednodušující, ale ideu poskytne

Únik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut - 2 - unik metanu a auta 03 skutecnyÚnik metanu ze skladu ukazuje absurditu obřího tlaku na emise CO2 u aut - 3 - unik metanu a auta 02 skutecny
Skutečný únik metanu pouhým okem není vidět, tohle je on na speciální kameře

Zdroj: Los Angeles Times

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše