Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uplynul již rok od náhlého zatčení šéfa Nissanu, z kauzy je stále větší podivnost
22.11.2019 | Petr Prokopec
Má za sebou 129 dnů vazby, ani po propuštění na kauci si však nemůže užívat svobody či dokonce kontaktu s manželkou. Dle právníků je za vším komplot Nissanu a japonské vlády a bojují za jeho očištění.
„Naše rodina vždy slavila výročí, tento týden na to však nedošlo. Před rokem byl náš otec, bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn, zatčen a uvězněn. Momentálně je sice propuštěn na kauci, ale jeho aktivity jsou velmi omezené. Nevíme, kdy začne jeho soud a kdy tato noční můra skončí.“
Takto začíná prohlášení, jež zaslaly do médií Ghosnovy děti. I když jejich otec mohl opustit vazební věznici, ve které strávil 129 dní, stále nemá povolený kontakt s rodinou, a to v jakékoliv formě. Nemohou se tedy nejen vídat, ale ani si psát. Jak se tedy zdá, někdejší hlava francouzsko-japonské aliance stráví již další Vánoce a oslavy Nového roku v osamění. Dle Ghosnových právníků proces odstartuje nejdříve v dubnu příštího roku, tedy prakticky rok a půl po jeho zatčení.
Tento týden uplynulo přesně dvanáct měsíců od chvíle, kdy Ghosnův soukromý tryskáč naposledy přistál na letišti Haneda. Je tak ideální chvíle zrekapitulovat si, k čemu dosud došlo a připomenout si, jak velká podivnost se postupem času z kauzy stala. Začneme obviněními, dle kterých se bývalý šéf Renaultu a Nissanu měl dopustit finanční zpronevěry. Z japonské automobilky měl odčerpat 5 milionů dolarů (cca 115,4 milionů korun) a ty převést na účty krycích firem. Nakonec měly tyto peníze rozmnožit jeho majetek.
Mimo to mělo interní vyšetřování Nissanu poukázat na nesrovnalosti v Ghosnových výplatách, privátní akce placené firemními penězi a mnoho dalších přečinů. Veškeré informace si převzali zástupci japonské justice, kteří však dosud neumožnili protistraně jakoukoliv prohlídku důkazů. Proto Ghosnovi právníci požádali soud, aby jim umožnil přístup k šesti tisícům dokumentů, včetně elektronické pošty, aby mohl být jejich klientovi zajištěn spravedlivý proces.
Problém je v tom, že vládní vyšetřovatelé veškeré důkazy vrátili Nissanu. To je dle Ghosnových právníků stejné, jako kdyby „bylo povoleno vyšetřující agentuře smazat důkazy“. Zvláště proto, že japonská automobilka má nyní možnost mnohé náležitosti tajit s odkazem na obchodní tajemství. To je sice pochopitelné, nicméně v takovém případě by všude jinde ve světě ony důkazy nebyly soudem připuštěny. Princip fungování japonské justice je však jiný.
I z toho důvodu obhájci bývalého šéfa aliance poukazují na možné spolčení japonské automobilky, tamních vyšetřovatelů a tamního ministerstva průmyslu a obchodu. Ghosn chtěl daleko více svázat Renault a Nissan, aby mohl lépe čelit výzvám budoucnosti. Japonci však oproti tomu toužili po daleko větší svobodě a proto měli „upéct“ komplot, který dostal Ghosna do vězení. Jeho současná omezení na svobodě pak mají zlomit jeho vůli ukázat světu pravdu.
Šéf právnického týmu Junichiro Hironaka naznačuje, že veškerá obvinění jsou nejen neopodstatněná, ale dokonce i nedostatečná. Proto soud ještě hezky dlouho neproběhne. Vyšetřovatelé hledají další kostlivce, kteří by jim konečně pomohli dostat se Ghosnovi na kobylku. S tím souhlasí i bývalý vládní vyšetřovatel Nobuo Gohara, dle nějž je „celý proces nenormální. Pravděpodobně zatkli Ghosna jen proto, aby byl zatčený. Neexistuje však způsob, jak vybudovat případ jen s podporou Nissanu.“
Spekulace o spiknutí tak skutečně nejsou od věci, nicméně zda nakonec u soudu zvítězí ta či ona strana, není aktuálně vůbec jisté. Ovšem již nyní lze s jistotou tvrdit, že proces (pokud k němu vůbec dojde) bude asi nejsledovanější v celé japonské historii. A do značné míry ovlivní i tamní ekonomiku, neboť v závislosti na rozsudku možná zemi budou opouštět zahraniční manažeři. To by pro řadu firem mohla být pohroma, jak ostatně dokazuje i vývoj u aliance.
Bez Ghosna u kormidla se Nissan i Mitsubishi potácí v problémech a jejich spojenectví s Renaultem je křehčí než kdy dříve. Ani jedna automobilka nevykazuje růst či zisk, naopak dochází ke stále větším ztrátám. Ukazuje se tedy, že někteří lidé jsou nenahraditelní, jakkoliv je obestírá značná kontroverze. Ghosn byl jedním z nich a Nissan měl raději ustoupit ze své hrdosti a povolit užší vazby s Renaultem. Mohl by dnes přepočítávat zisk a nejspíše i počítat s podílem koncernu FCA. Takto ale nemá ani šéfa, který útok proti Ghosnovi odstartoval, neboť také Hiroto Saikawa „byl odejit“, a to rovněž kvůli finančním nesrovnalostem.
Od překvapivého zatčení Carlose Ghosna uplynul již rok. Přesto dle jeho právníků vyšetřovatelé nemají v ruce nic, zač by jej poslali za mříže na delší dobu. Proto na soud hned tak nedojde, místo toho bude žalující strana hledat další důkazy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024