Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

23.1.2019 | Mirek Mazal

Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zmenšování objemu a počtu válců v motoru a jejich nahrazování turby je prezentováno jako cesta k nižší spotřebě paliva. Může to tak fungovat, i zde ale platí, že všeho moc škodí, přišli na to už i Američané.

Zmenšování motorů a nahrazování zdvihového objemu a počtu válců přeplňováním se nevyhýbá žádnému automobilovému segmentu. Menší turbomotory se tak dnes dostávají i pod kapoty strojů, u kterých bychom to rozhodně nečekali. Mluvíme teď o amerických pick-upech, u nichž je tradiční pohonnou jednotkou benzínový atmosférický osmiválec o objemu alespoň 5 litrů.

Zřídka v nich potkáte naftový motor, v poslední době naopak stále častěji přeplňované šestiválce. Existují ale extrémy v podobě verzí poháněných „malými” přeplňovanými čtyřválci. Prozatím nejdále tímto směrem zašly automobilky Ford a Chevrolet, v jejichž případě u těchto velkých aut můžeme najít i čtyřválcové turbomotory o objemu 2,7 litru. Hlavním důvodem jejich zástavby má samozřejmě být nižší spotřeba paliva, pochopitelně. A EPA, americký úřad, který spotřeby stanovuje, to svými testy potvrzuje a u čtyřválců opravdu uvádí nižší čísla. Jenže jaká je praxe? Právě to ukázal test amerického magazínu Car a Driver.

Jeho redaktoři otestovali nový Chevrolet Silverado 1500 modelového roku 2019 současně ve dvou verzích. Sešly se jim varianty právě s novým turbem 2,7 a s inovovaným 5,3litrovým atmosférickým osmiválcem. Překvapením bylo, že V8 vyšel z testu s lepší spotřebou než téměř poloviční agregát, a to při úplně stejné jízdě s verzemi s pohonem 4x4 a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Technická data uvádí u menšího motoru kombinovaný apetit 11,8 litru na sto kilometrů, zatímco vidlicový osmiválec měl spotřebovat 13 litrů na sto. Magazín používá při svých testech ustálenou trasu o délce 320 km, která převážně vede po dálnicích s limitem 120 km/h.

Výsledky byly skutečně opačné. Ačkoli se těžší model prezentoval papírově vyšší spotřebou, praxe ukázala nižší hodnoty. Menší pohonná jednotka pohltila 13 litrů, kdežto plnokrevný V8 potřeboval jen 11,2 l/100 km. To znovu ukazuje, že downsizing není univerzálně funkčním řešením vedoucím k nižší spotřebě paliva. Zejména v případech, kdy je motor neadekvátně malý a je i přirozenou jízdou příliš zatěžován, si jeho činnost vyžádá až příliš mnoho paliva. Objemnější motor Chevroletu si tak s velkým pick-upem efektivněji poradil i bez turba a stejné zkušenosti jsme udělali i s jinými nevhodnými kombinacemi - naložená Škoda Octavia Combi 1,0 TSI také žádnou zázračnou spotřebu paliva nemá.

V případě Silverada je atmosférické ústrojí vybaveno dynamickým řízením zapalování, které umí deaktivovat válce během jízdy. Americký pick-up ve vrcholné verzi má navíc proti čtyřválcovému motoru navrch v počtu cca 45 koní, a to v reálném světě dokáže opravdu snížit průměrnou spotřebu více než jakékoliv osekávání zdvihového objemu. Přitom je tato verze o téměř 100 kg těžší. Downszing je tady jasná prohra a bude tím větší, čím více budete od auta chtít...


Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 1 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 01Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 2 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 02Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 3 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 03Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 4 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 04Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 5 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 05Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 6 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 06Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 7 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 07Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 8 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 08Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 9 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 09Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 10 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 10Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 11 - Chevrolet Silverado 1500 2019 foto 11Úskalí downsizingu: Čtyřválcové turbo může při stejné jízdě brát víc než V8 bez něj - 12 - Chevrolet Silverado 1500 2019 2 7 turbo 4 Perex
Downsizing fungovat může, ale když se to přežene a dá se moc malý motor pro moc velké auto, tak je výsledek opačný. Už se na to přišli i Američané v případě jejich pick-upů

Zdroj: Car&Driver

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.