Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák

V autě si možná nenaladí rádio nebo nezapne klimatizaci, ale jinak zvládne zcela sám řídit Corvette C7 Z06. Bez rukou i nohou, klidně i na Pikes Peak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák

11.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V autě si možná nenaladí rádio nebo nezapne klimatizaci, ale jinak zvládne zcela sám řídit Corvette C7 Z06. Bez rukou i nohou, klidně i na Pikes Peak.

Lidé, kteří se pohybují na invalidním vozíku, auty jezdívají. A nemusí to být jen upravené Fabie, nedávno jsme tu měli video, jehož ústředním aktérem byl Mercedes E 55 AMG upravený pro potřeby vozíčkářky. Jenže k ovládání takového auta potřebujete obě ruce. Když jste kvadruplegik, a nemůžete tedy používat ani ruce, běžně vám zbývá jen sedadlo spolujezdce.

To je pro automobilového nadšence jistě velký problém. Poddat se mu ale nemusíte, jak dokazuje příběh Sama Schmidta. Tento Američan byl původně podnikatelem, ale ve 31 letech to pověsil na hřebík, aby mohl jít za svým snem - stal se profesionálním závodním pilotem. Byl úspěšný - několikrát se účastnil závodu Indy 500, v sérii Indycar dokázal zvítězit, kvalifikovat se na pole-position a obsadit v šampionátu celkové páté místo v sezóně 1999. S jeho pozdní kariérou to vypadalo slibně, v roce 2000 ale havaroval - v rychlosti 338 km/h narazil zádí do zdi a ochrnul od krku dolů. Přesto dnes jezdí autem, a ne jen tak ledajakým - řídí Chevrolet Corvette C7 Z06. Jaye Lena zajímalo, jak to dělá.

O úpravu jeho Corvette se postarala firma Arrow Electronics a není to nic jednoduchého - ani na ovládání, ani na stavbu. Převodovka je samozřejmě automatická a brzdu a plyn zastupuje trubička, kterou má Sam v ústech. Když chce zrychlovat, vyfukuje vzduch a senzory v trubičce podle toho přidávají plyn. Když chce brzdit, vdechuje. Software umí odfiltrovat „špičky” v proudu vzduchu, jako např. kýchání.

Pro zatáčení má speciální sluneční brýle, které jsou monitorovány infračervenými kamerami v interiéru. Sam „zatáčí pohledem” - když chce jet doleva, otočí hlavu doleva, když chce jet doprava, otočí hlavu doprava. Přílišné rozptylování za jízdy tady asi nehrozí, bude jistě vyžadovat plnou koncentraci.

Sam přesto dokáže při řízení bez problémů mluvit, i když samozřejmě musí dělat přestávky, když chce přidat plyn nebo zpomalit. Říká, že jediná chvíle, kdy měl problém s dýcháním, byla jízda po slavné trati závodu do vrchu Pikes Peak - samá zatáčka, pořád plyn, brzda a navíc řidší vzduch.

Tahle informace ale říká něco jiného - Sam s takovýmto ovládáním a s 659 koňmi ne pod pravdou nohou, ale v pravém koutku úst vyjel trať nejslavnějšího závodu do vrchu na světě. Nejezdí jen po okruhu či dokonce pouze pro rohlíky, klidně se pustí i na takhle náročnou silnici. Obecně nejezdí pomalu - jeho maximální rychlost je zatím okolo 298 km/h; pro rok 2017 je cílem se dostat přes 200 mph, tj. 320 km/h.

Téměř zcela samostatné řízení má pro kvadruplegika ještě jeden aspekt - samostatnost. Když jste ochrnuti od krku dolů, neobejdete se bez cizí pomoci. Úplně se vším vám musí někdo pomáhat - od jídla přes oblékání až po toaletu. Sam neumí do auta sám nastoupit a vystoupit z něj, s přesunem mezi sedačkou a elektrickým vozíkem mu pomáhá speciální rameno a pochopitelně další člověk, ale když je za volantem, řídí zcela sám. Asi si to nedovedeme dost dobře představit, ale tenhle aspekt samostatnosti je jistě pro psychiku člověka stiženého tak smutným osudem ohromně důležitý.

Jste-li přesvědčeni, že když se chce, všechno jde, příběh Sama Schmidta slouží jako dobrá ukázka, že to je pravda. Samozřejmě, není to zadarmo - cena vývoje hardwaru a softwaru byla okolo 1 milionu dolarů, tedy asi 22,9 milionu korun. Standardní zdravotní ani úrazové pojištění něco takového nejspíš krýt nebude, bohužel.

Samova spolupráce s firmou Arrow Electronics ovšem nekončí. Její šéf prohlásil, že až se bude Samova dcera vdávat, on ji dovede k oltáři po nohách. Dceři je 19 let a prý je tvrdohlavá, „takže asi bude ještě chvilku trvat, než si někoho najde,” říká Sam. Jistě nepůjde zcela po svých, bude to vyžadovat nějaký exoskeleton, ale pokud je možné takhle ovládat auto, je možné opravdu leccos...


Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 1 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 01Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 2 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 02Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 3 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 03Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 4 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 04Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 5 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 05Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 6 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 06Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 7 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 07Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 8 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 08Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 9 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 09Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 10 - Sam Schmidt kvarduplegik Corvette Z06 10Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 11 - kvarduplegik ridi corvette z06 01Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 12 - kvarduplegik ridi corvette z06 02Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 13 - kvarduplegik ridi corvette z06 03Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 14 - kvarduplegik ridi corvette z06 04Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 15 - kvarduplegik ridi corvette z06 05Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 16 - kvarduplegik ridi corvette z06 06Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 17 - kvarduplegik ridi corvette z06 07Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 18 - kvarduplegik ridi corvette z06 08Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 19 - kvarduplegik ridi corvette z06 09Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 20 - kvarduplegik ridi corvette z06 10Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 21 - kvarduplegik ridi corvette z06 11Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 22 - kvarduplegik ridi corvette z06 12Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 23 - kvarduplegik ridi corvette z06 13Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 24 - kvarduplegik ridi corvette z06 14Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 25 - kvarduplegik ridi corvette z06 15Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 26 - kvarduplegik ridi corvette z06 16Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 27 - kvarduplegik ridi corvette z06 17Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 28 - kvarduplegik ridi corvette z06 18Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 29 - kvarduplegik ridi corvette z06 19Úspěšný závodník po nehodě ochrnul od krku dolů. Teď přesto dokáže řídit sporťák - 30 - kvarduplegik ridi corvette z06 20
Všimněte si registrační značky „Racer for life” - „Závodník nadosmrti”

Zdroj: Jay Leno's Garage na YouTube

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše