Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i němečtí odpůrci dieselů obrací, jejich největší kritička o nich teď jen básní
26.3.2019 | Petr Prokopec
Ještě loni v létě slibovala, že skoncuje i s diesely plnícími normu Euro 6c. Teď ale ministryně Svenja Schulze říká, že tyto motory nejsou špatné a bude jich ještě potřeba.
Prakticky po celý loňský rok jsme pomalu nedělali nic jiného, než sepisovali jeden článek za druhým o německém boji proti dieselům. Ten se v mezičase do značné míry vymkl z rukou, neboť tamní aktivisté začali manipulovat měřící zařízení, aby mohlo dojít k četnějším zákazům vjezdu. Stranou se pak ostatně nedrželi ani politici, kteří hlásali, kterak chtějí zachovat města čistá pro příští generace. V jejich čele stála hlavně ministryně po životní prostředí Svenja Schulze, která se nehodlala spokojit jen s tím, že klacky pod nohy budou házeny majitelům starších vozů.
Schulze tak již loni v létě slibovala rozšíření zákazů vjezdu na nejnovější diesely plnící emisní normu Euro 6a, 6b a 6c. Poslední zmíněná přitom začala platit teprve loni v září, tedy až několik týdnů po výroku ministryně. Ta však zjevně již nestála nohama na pevné zemi, nýbrž se vznášela v utopické fantazii. V posledních dnech ale zažilo její myšlení nebývalý obrat - překvapivě začala diesely hájit.
Německá koaliční vláda je totiž momentálně značně rozhádaná, a to kvůli možnému zdanění různých pohonných hmot. Požadováno je hlavně zdanění leteckého paliva, a to maximální možnou měrou, aby si již každý nemohl dovolit cestovat na dovolenou za pár set korun. Snahou přitom není ani tak omezení nejchudších vrstev, nýbrž redukce emisí CO2.
Na těchto snahách je ale mnohem zajímavější jiný fakt. Jakkoliv totiž Schulze požaduje i další změny daňového systému, motorová nafta by z modifikací byla vyjmuta. I nadále by tedy byla zatížena nižší daní než benzin. „Myslím si totiž, že majitelé dieselových vozů již aktuálně nesou na svých ramenech nemalé břímě. A pokud si uvědomíme, že v některých oblastech jsou za svůj majetek již tak postihováni, pak by to vůči nim bylo nefér.“
Jen u těchto slov ale německá ministryně pro životní prostředí nezůstává. Jak jsme totiž již naznačili, zatímco před pár měsíci chtěla vykopat hrob i těm nejmodernějším dieselům, nyní je hájí jako smysluplné palivo. „Pravdou zůstává, že elektrická expanze nepřijde ze dne na den. A pokud se podíváte na velké vozy, pak zjistíte, že s dieselovým ústrojím jsou mnohem efektivnější a tudíž za sebou nechávají daleko nižší karbonovou stopu.“
„Jejich problémem jsou emise NOx, ale ty již dnes dokážeme kontrolovat. Diesely proto nejsou špatné a měli bychom je přestat démonizovat. Potřebujeme je pro přechodnou fázi, než budeme moci plně přesedlat na alternativní ústrojí,“ prohlásila dále žena, která v posledních měsících nedělala nic jiného, než že diesely právě démonizovala, a to zejména kvůli emisím NOx. Nyní je ale kvůli emisím CO2 pro změnu blahořečí.
Schulze dále ještě uvedla, že aby elektromobily měly skutečně smysl, pak je třeba, aby se Německo zcela oprostilo od výroby elektřiny spalováním fosilních paliv. Něco takového naši sousedé skutečně mají v plánu, dříve než v roce 2035 k tomu ale nedojde. Budou tu tedy diesely s námi až tak dlouho? To nejspíše ani nezáleží na tom, zda dané palivo skutečně bude čisté, ale na tom, jak se politici vyspí. U paní ministryně to zjevně hraje zásadní roli, nic až tak dramatického se totiž během jejího obratu neodehrálo.
Ještě loni byla německá ministryně životního prostředí Svenja Schulze velkou odpůrkyní dieselů. Nyní je ale jako mávnutím kouzelného proutku považuje za prospěšné životnímu prostředí
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 9 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 10 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva