Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i Renault přestává věřit dieselům, u většiny čeká smrt do roku 2020
7.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S novými způsoby měření spotřeby a emisí slibuje EU nulovou toleranci a vysoké pokuty. Podle Francouzů to většinu dieselů zabije.
Koncernu VW v posledních měsících někteří kauze Dieselgate nemohou přijít na jméno. Pokud ovšem patříte mezi odpůrce „naftožroutů“, možná byste měli do ústředí německé automobilky zaslat děkovný dopis. Právě díky jejím machinacím se skutečně dočkáme přísnějších emisních regulí. O jejich zavedení se samozřejmě mluví již delší dobu, nicméně se dá předpokládat, že Volkswagen by si jako zaměstnavatel řady lidí dokázal - samozřejmě ve spolupráci s dalšími značkami zaměřenými na evropský kontinent - vydupat jistý odklad.
Nicméně právě kvůli oné kauze je na diesely upřen mnohem přísnější pohled než kdy předtím a politici se bojí být měkcí. I kvůli tomu stále více automobilek naznačuje, že s nimi do budoucna zcela skončí. Výraznou měrou k realizaci této vize dochází u Toyoty, která místo „producentů sazí“ stále více upřednostňuje hybridní ústrojí. Své pochybnosti o dieselech ovšem již vyjádřilo také Volvo a nově možná pro někoho překvapivě i Renault.
Vedení francouzské automobilky se již na počátku léta sešlo na schůzce, kde byla probírána zejména budoucnost dieselů. Ta souvisí s koncem dekády, kdy v plné míře vejdou v platnost nové regule počítající i s tzv. RDE (Real Driving Emissions, emisemi vypouštěními ve skutečném světě) přibližující výsledky z laboratoří realitě. Ačkoliv se v jejich případě mluví o hranici pouhých 80 gramů NOx na kilometr, automobilová lobby zvládla vyjednat výjimky umožňující produkci až 168 g/km.
Jenže tohle bude platit jen dočasně. Přechodné období spojené s výjimkami má totiž platit jen do konce dekády, poté již Evropská unie slibuje „nulovou toleranci“. Zda k ní skutečně dojde, to je nyní sporné. Nicméně hrozba vysokých pokut a negativních reakcí publika na automobilky zabírá.
Renault proto naznačuje, že v případě malých vozů se již investice do dieselových motorů nevyplatí. Od roku 2020 by jimi měly být osazeny maximálně vrcholné verze modelu Mégane či případně vozy velikosti Espace. V jejich případě ovšem můžeme očekávat cenu, jež velmi pravděpodobně dorovná či dokonce převýší hybridní ústrojí, což značky favorizující kombinaci benzinového ústrojí a elektromotoru často zmiňovaly.
Mluvčí francouzské automobilky sice tyto informace odmítl komentovat, podle dvou lidí, kteří se na červencové schůzky zúčastnili, je můžeme považovat za realitu. Podle technického šéfa Renault Thierryho Bollore „se nyní dohadujeme, zda vůbec diesely přežijí. Přitom ještě na počátku roku o tom nikdo nepochyboval,“ zrekapituloval Bolloreho myšlenky jeden ze zdrojů.
Dále pak bylo zmíněno, že „přísnější standardy a testovací metody navýší cenu těchto technologií až na tu míru, jež vykáže diesely z trhu“. Pro Renault to představuje nemalý oříšek, neboť v loňském roce spadala do nejnižších obchodních tříd většina z jeho 1,6 milionu prodaných vozů. Více než 60 procent těchto aut pak bylo vybaveno právě dieselovým motorem.
Jak jsem si ovšem řekli již na počátku, nejde pouze o Renault. „Každý s diesely couvá, protože po letech 2017/2018 budou stále dražší,“ dodává Pavan Potluri z analytické firmy IHS Automotive, podle kterého se dieselové motory stanou „prémiovým“ zbožím. „Po roce 2025 je pak mnozí výrobci zcela vypustí, neboť náklady na elektrifikaci výrazně klesnou.“
Je evidentní, co by mělo „naftožrouty“ nahradit, přičemž dle odhadů má podíl dieselů na sklonky příští dekády klesnout v Evropě ze stávajících zhruba 50 procent na pouhých devět. Zda se tak skutečně stane, ukáže jen čas.
Dle německé organizace DUH má takový Renault Espace problémy s emisemi již nyní...
...do budoucna se tak na dieselovým ústrojím francouzské značky, jenž užívá třeba i Captur, stahují mraky
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva