Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i Renault přestává věřit dieselům, u většiny čeká smrt do roku 2020
7.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S novými způsoby měření spotřeby a emisí slibuje EU nulovou toleranci a vysoké pokuty. Podle Francouzů to většinu dieselů zabije.
Koncernu VW v posledních měsících někteří kauze Dieselgate nemohou přijít na jméno. Pokud ovšem patříte mezi odpůrce „naftožroutů“, možná byste měli do ústředí německé automobilky zaslat děkovný dopis. Právě díky jejím machinacím se skutečně dočkáme přísnějších emisních regulí. O jejich zavedení se samozřejmě mluví již delší dobu, nicméně se dá předpokládat, že Volkswagen by si jako zaměstnavatel řady lidí dokázal - samozřejmě ve spolupráci s dalšími značkami zaměřenými na evropský kontinent - vydupat jistý odklad.
Nicméně právě kvůli oné kauze je na diesely upřen mnohem přísnější pohled než kdy předtím a politici se bojí být měkcí. I kvůli tomu stále více automobilek naznačuje, že s nimi do budoucna zcela skončí. Výraznou měrou k realizaci této vize dochází u Toyoty, která místo „producentů sazí“ stále více upřednostňuje hybridní ústrojí. Své pochybnosti o dieselech ovšem již vyjádřilo také Volvo a nově možná pro někoho překvapivě i Renault.
Vedení francouzské automobilky se již na počátku léta sešlo na schůzce, kde byla probírána zejména budoucnost dieselů. Ta souvisí s koncem dekády, kdy v plné míře vejdou v platnost nové regule počítající i s tzv. RDE (Real Driving Emissions, emisemi vypouštěními ve skutečném světě) přibližující výsledky z laboratoří realitě. Ačkoliv se v jejich případě mluví o hranici pouhých 80 gramů NOx na kilometr, automobilová lobby zvládla vyjednat výjimky umožňující produkci až 168 g/km.
Jenže tohle bude platit jen dočasně. Přechodné období spojené s výjimkami má totiž platit jen do konce dekády, poté již Evropská unie slibuje „nulovou toleranci“. Zda k ní skutečně dojde, to je nyní sporné. Nicméně hrozba vysokých pokut a negativních reakcí publika na automobilky zabírá.
Renault proto naznačuje, že v případě malých vozů se již investice do dieselových motorů nevyplatí. Od roku 2020 by jimi měly být osazeny maximálně vrcholné verze modelu Mégane či případně vozy velikosti Espace. V jejich případě ovšem můžeme očekávat cenu, jež velmi pravděpodobně dorovná či dokonce převýší hybridní ústrojí, což značky favorizující kombinaci benzinového ústrojí a elektromotoru často zmiňovaly.
Mluvčí francouzské automobilky sice tyto informace odmítl komentovat, podle dvou lidí, kteří se na červencové schůzky zúčastnili, je můžeme považovat za realitu. Podle technického šéfa Renault Thierryho Bollore „se nyní dohadujeme, zda vůbec diesely přežijí. Přitom ještě na počátku roku o tom nikdo nepochyboval,“ zrekapituloval Bolloreho myšlenky jeden ze zdrojů.
Dále pak bylo zmíněno, že „přísnější standardy a testovací metody navýší cenu těchto technologií až na tu míru, jež vykáže diesely z trhu“. Pro Renault to představuje nemalý oříšek, neboť v loňském roce spadala do nejnižších obchodních tříd většina z jeho 1,6 milionu prodaných vozů. Více než 60 procent těchto aut pak bylo vybaveno právě dieselovým motorem.
Jak jsem si ovšem řekli již na počátku, nejde pouze o Renault. „Každý s diesely couvá, protože po letech 2017/2018 budou stále dražší,“ dodává Pavan Potluri z analytické firmy IHS Automotive, podle kterého se dieselové motory stanou „prémiovým“ zbožím. „Po roce 2025 je pak mnozí výrobci zcela vypustí, neboť náklady na elektrifikaci výrazně klesnou.“
Je evidentní, co by mělo „naftožrouty“ nahradit, přičemž dle odhadů má podíl dieselů na sklonky příští dekády klesnout v Evropě ze stávajících zhruba 50 procent na pouhých devět. Zda se tak skutečně stane, ukáže jen čas.
Dle německé organizace DUH má takový Renault Espace problémy s emisemi již nyní...
...do budoucna se tak na dieselovým ústrojím francouzské značky, jenž užívá třeba i Captur, stahují mraky
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan