Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už jediný autopilot mezi mnoha auty s řidiči může vyřešit velký problém i českých silnic
25.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když svěříme řízení všech aut strojům, nejspíše ubude nehod, ale co když bude autopilot řídit jen jedno auto z mnoha? I to kupodivu může být prospěšné.
Autonomní vozy, ať už chceme či nikoliv, jednou převezmou vládu na silnicích. Jistě se to nestane dnes, zítra, ani za několik let, prakticky všechny významné automobilky ale pracují na tom, aby se to jednou stalo. A nelze předpokládat, že by žádná z nich neuspěla.
Nehořekujme ovšem nad tím, řada motoristů z toho jistě bude nadšená. Alespoň za nás se tedy děsíme zejména chvíle, kdy se na silnicích budou potkávat „elektroničtí řidiči” s těmi lidskými, což bude povede k mnoha nedorozuměním, která dnes nezažíváme, i v takovém momentě ale můžeme čekat i pozitivní dopady. Minimálně o jednom hovoří výsledky výzkumu michiganské univerzity, které vám dnes chceme přiblížit.
Jde o redukci dopravních kolon za jinak nezměněných podmínek. Ty totiž nevznikají jen kvůli dopravním omezením nebo nehodám, ale často prakticky z ničeho - jen kvůli hustotě provozu a chování lidí za volanty. Jak se to děje, jsme vám detailně vysvětlovali dříve - řidiči nejsou schopni jezdit plynule a na často bezvýznamné přibrzdění šoféra před nimi zareagují o trochu intenzivnějším brzděním. Říká se tomu efekt motýlích křídel - každý další řidič zpomalí trochu více, až ten desátý v řadě zastaví zcela. A ke stojící koloně není daleko.
Děje se to často i na českých silnicích a právě vozy s autonomním řízením tady mohou pomoci. A ne, když je budou mít všechny - zmíněný univerzitní výzkum ukázal, že už jedno auto osazené autopilotem a systémem komunikujícím s ostatními vozy, může mezi mnoha auty s lidskými řidiči pomoci, aby do oné „brzdové pasti“ nespadli všichni.
Princip výzkumu spočíval v jízdě osmi aut po silnicích v jihovýchodní části Michiganu, kde jedno dostalo úlohu vozu s autopilotem. Brzdy přitom byly nastaveny tak, aby reagovaly jen nezbytně nutnou silou a to navíc tak brzy, jak jen to bude možné. Všechna auta přitom byla schopná vysílat svou pozici a rychlost. Tato skupinka se pak pohybovala rychlostí okolo 88 km/h a čekala, až ostatní řidiči začnou brzdit.
Lze samozřejmě namítnout, že provádět takový experiment v neuzavřeném prostředí může být riskantní, nicméně na druhou stranu právě jen v reálném světě lze získat ničím nezkreslené výsledky potřebné právě pro reálný svět. Tým vedoucího výzkumu Gabora Orosze přitom zjistil, že lidé dupou na brzdy často tak prudce, až se jim uzamkne bezpečnostní pás. Oproti tomu umělá inteligence díky varování zpomaluje jemněji.
Pokud přitom lidé jedou za řidičem z masa a kostí, který brzdí prudce, logicky brzdí ještě prudčeji, až dojde k úplnému zastavení. Oproti tomu na chování umělé inteligence reagují taktéž jen postupným zpomalováním, k úplnému zastavení ale nedojde. Navíc vůz osazený autopilotem díky plynulé jízdě dokázal uspořit až 19 procent energie, lidské posádky za ním jedoucí pak pouze 7 procent.
Jak se tedy ukazuje, autonomní řízení skutečně může být prospěšné i jinak, než jsme si dosud mysleli. Stejně ale musíme s hořkostí dodat, že pokud by se lidé věnovali řízení daleko více, byli předvídavější a ohleduplnější, nebyl by nejspíše na jejich nahrazení roboty vyvíjen takový tlak. A také by rozumné nahrazení bylo o poznání obtížnější...
Autonomní řízení, jenž zatím nejdále dotlačilo Audi, by mohlo napomoci redukovat dopravní zácpy. Na rozdíl od lidí je totiž schopné daleko plynulejší jízdy a už jeden autonomní vůz mezi mnoha jinými dokáže mnohému pomoci
Zdroj: Wired
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před hodinou - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 4 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva