Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, co stálo za rozkolem Piëcha a Winterkorna. Všechno to do sebe zapadá
29.8.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dvě vrcholné persony se loni po letech táhnutí za jeden provaz nerozkmotřily jen tak. Za vším měla stát kauza, která později dostal Volkswagen do kolen.
Na počátku loňského roku ještě nikdo netušil, že koncern VW Group čeká největší skandál v celé jeho historii. Místo toho si média všímala zcela jiné kauzy, která byla s německou automobilkou spojena. Došlo na překvapivý rozkol mezi předsedou koncernu Ferdinandem Piëchem a Martinem Winterkornem, který byl všemi považován za Piëchova nástupce.
Piëch tehdy veřejně řekl: „Distancuji se od Winterkorna,” doslova. Mělo se za to, že pro „Wika” to znamená rozsudek smrti, neboť Piëch by tím, kdo vybudoval VW do jeho současné podoby a z velké části ho vlastní. Byl v posledních dekádách nejmocnějším mužem celého koncernu a svá slova: „Když v někoho ztratím důvěru, umožním mu, aby padl vedle cesty,“ naplňoval s oblibou. Jenže tentokrát se přepočítal.
Dnes dobře víme, že svůj útok Winterkorna neustál a poté, co se za šéfa postavil zbytek dozorčí rady, na svůj post rezignoval. Dodnes přitom nebylo plně objasněno, co za zmíněným sporem stálo, Piëch o tom už nikdy znovu veřejně nepromluvil, stejně jako kdokoli jiný. Nyní ale německý Bild am Sonntag informuje, co mělo být skutečným důvodem rozkolu - rýsující se kauza Dieselgate.
Piëch měl nyní informovat právní firmu Jones Day, která vede interní vyšetřování ve Volkswagenu, že se v březnu 2015 pokusil Winterkorna konfrontovat otázkami ohledně zjištění organizace EPA, jež se týkalo vyšších než povolených emisí. Piëch se obával možných následků, Winterkorn jej ale měl odbýt s tím, že má celou situaci má pod kontrolou a nemusí se o nic starat.
V ten moment pochopitelně nikdo netušil, do jak obřích rozměrů kauza po jejím zveřejnění v září 2015 naroste, Piëch ale musel osvědčit svůj instinkt a tušil velký problém. „Wiko” si myslel, že jej ustojí, o Piëchovo podporu nestál a ten tak ztratil jeho důvěru. Chtěl jej tedy v zájmu firmy z vedení VW odstranit, ale selhal.
Dnes vím, že Winterkorn byl o americkém problému s diesel poprvé zpraven již na počátku roku 2014, kdy organizace EPA odstartovala své šetření a koncern VW Group pravidelně bombardovala žádostmi o vysvětlení. Je však otázkou, zda Winterkorn věděl o ilegálním softwaru a celou záležitost se snažil zamést pod koberec, nebo zda pouze podcenil význam celé kauzy. Jisté nicméně je, že jen pár dní po jejím odhalení na svůj post rezignoval. Stalo se tak přitom v době, kdy se očekávalo bezproblémové prodloužení jeho kontraktu. Do budoucna pak mělo dorazit i jmenování na post předsedy dozorčí rady a tedy vládce celého koncernu.
Nic z toho se však nestalo, místo toho je Winterkorn vyšetřován i externě německými úřady a vedení VW převzali Piëch a jeho lidé. Interní šetření Jones Day by pak mělo přinést výsledky ve čtvrtém kvartále letošního roku, nicméně minimálně v případě bývalého CEO již nyní víme, že alespoň dvakrát obdržel informace týkající se nesrovnalostí v produkci emisí NOx a v loňském létě byl účastníkem jednání na toto téma. I přes svá tvrzení o „věcech pod kontrolou“ však dostatečně rázně nejednal.
Nejspíše i díky tomuto pochybení tak VW Group bude platit až 16,5 miliardy dolarů (cca 393,33 mld. Kč) za urovnání sporů s americkými regulátory. Navíc koncern stále čelí několika žalobám a kromě toho dosud nezískal požehnání k opravě amerických aut osazených dvoulitrovým nebo třílitrovým dieselem, jejichž součástí je i tzv. odpojovací zařízení. Dá se přitom předpokládat, že dozorčí rada si nyní rve vlasy, že raději nestála za Piëchem. Po bitvě je ale generál každý, jen ti výjimeční z výjimečných tuší správný směr předem...
Důvodem boje mezi Piëchem a Winterkornem měla být kauza Dieselgate - to zapadá do sebe, muselo jít o opravdu velký problém, který důvěru mezi oběma velikány narušil
Zdroj: Bild am Sonntag přes Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage