Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už několik měsíců se táhne kauza přeplňovaných čtyřválců Focusu RS, které vydrží nanejvýš pár desítek tisíc km. Teď už se nejspíš ví, čím to je.
Jednou z velkých kauz posledních měsíců jsou defektní motory Fordu Focus RS. Těm obvykle už po najetí pouhých 10 tisíc kilometrů začíná prolínat chladící kapalina skrze těsnění hlavy válců a dostávat se přímo do motoru. Zpočátku se tento problém projevuje pouze nepravidelným chodem při startu a bílým kouřem z výfuku, postupně ale motor přestane fungovat zcela. Autorizované servisy si s náznaky tohoto problému dlouho nevěděly rady, takže byly obvykle konfrontovány až se zdeformovanou hlavou válců či dokonce blokem motoru, kvůli čemuž musel být celý 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost vyměněn. Ford se nejprve k problému moc neměl, pak je alespoň přiznal, příčina však byla dosud neznámá, alespoň veřejně.
Teorií přišlo na přetřes mnoho, nakonec i proto, že automobilka přiznala nesnáze již během vývoje. Ty sice měly být překonány, nicméně stávající defektní jednotky naznačovaly pravý opak. Vypadalo to tedy na závadu v celkovém designu, respektive u nových prvků, jimiž se pohonná jednotka liší od čtyřválcového EcoBoostu, jenž pohání Ford Mustang. Aby totiž automobilka dosáhla u hot hatche vyššího výkonu než u pony caru, vsadila na nové materiály a komponenty.
Nyní to ovšem vypadá, že nic z toho onen bílý kouř nezpůsobilo. A chybu nejspíše neudělal ani Ford, místo toho lze problém hledat u dodavatele těsnění. S odvoláním na své zdroje v automobilce to tvrdí americký Road and Track, podle nějž zkrátka Focusy dostaly jiné těsnění, než měly.
To vypadá na první pohled naprosto stejně jak u Focusu RS, tak u Mustangu, realita je ale jiná. V případě pony caru zde totiž máme dva otvory ve svrchní části, které jsou navzájem propojené drážkou, a jenž umožňují průchod chladicí kapaliny jak skrze hlavu motoru, tak i skrze její blok.
U hot hatche je však design průtoku chladicí kapaliny o odlišný a ve svrchní části nalezneme pouze jeden otvor. Druhý se nachází pod povrchem, přičemž je s tím prvním propojen kanálkem ve tvaru písmene „V“. Na té straně motoru, kde najdeme i svody výfuku, je tedy vlastně ona přímá zdířka zakryta, nejspíše ve snaze odklonit chladicí kapalinu o trochu dále, kde by nebyla zbytečně zahřívána výfukovými zplodinami.
Design samotného těsnění pak logicky umožňuje napojení kanálků tak, aby kapalina mohla protékat jak skrze blok, tak skrze hlavu. Pokud ovšem dojde k záměně onoho těsnění, chladicí kapalina je do značné míry uvězněna v drážce v těsnění, kde nemá žádný odtok. Přitom zde dochází k jejímu zahřívání, což vede k opotřebení těsnění a následnému průsaku do válců. Tam je pak kapalina spalována společně s palivem, navíc sama hlava ani motor nejsou dokonale chlazeny. A zbytek příběhu už znáte
Na první pohled to zní až neuvěřitelně, nicméně zapravdu ji dávají nejen projevy problému, ale i servisní a výrobní čísla jednotlivých komponentů. V případě Fordu Mustang (a také modelu Explorer či Lincolnu MKC) má těsnění výrobní číslo EJ7E-6051-xx a servisní EJ7Z-6051-xx. U Fordu Focus RS jsou však čísla G1FY-6051-xx, respektive G1FZ-6051-xx. Stačí tedy trocha nepozornosti, a záměna je možná.
Právě k tomu nejspíše došlo na straně dodavatele těsnění, který jednoduše díly pro Ford Mustang vložil do krabic, jenž zamířily na linky, kde se montuje Focus RS. Problém tak byl na světě, přičemž následně již jen záleželo na jízdním stylu majitele a četnosti používání vozu, kdy se onen omyl projeví. Respektive kdy bude těsnění opotřebované natolik, že začne způsobovat průsak kapaliny do válců.
Když tedy Ford ve výsledku začal vyměňovat zničené pohonné jednotky, majitelé si snadno mohli povšimnout „nového“ designu těsnění, jenž byl zcela odlišný vůči tomu starému. Tedy jinými slovy, zahrnoval pouze jeden otvor, nikoliv dva. Evidentně však nešlo o komponent zcela nový, nýbrž pouze ten správný umožňující cirkulaci chladicí kapaliny napříč celým okruhem.
Automobilka zatím oficiálně nepotvrdila, že záměna skutečně vedla k poškození několika pohonných jednotek. Nicméně všechno tady zapadá - třeba i to, že dotčená je sice spousta aut, ne však všechna. A nakonec i to, že Ford vyměňuje raději kompletní motory - problém je sice v jednotlivosti, ale jelikož jeho následkem dochází k poškození celého motoru...
Jsme tedy zvědavi, zda v příštích týdnech Ford vyrukuje s oficiálním stanoviskem či nikoliv. V tomto případě ale nemá smysl cokoliv tajit, značka je v celé šlamastyce do značné míry nevinně. A pro majitele Focusu RS, kteří již mají najeté desítky tisíc kilometrů bez potíží by šlo o dobrou zprávu - v jejich případě by s největší pravděpodobností bylo instalováno správné těsnění...
Těsnění Fordu Mustang má odlišný design...
...než u Fordu Focus RS. Záměnou komponentů tak mohlo dojít k poškození
Že přitom k záměně u některých vozů evidentně došlo, potvrzují výrobní a servisní čísla komponentů. Toto odpovídá Fordu Mustang, instalováno ale bylo na Fordu Focus RS
„Zcela nové“ těsnění je tak vlastně jen to správné
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda