Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej

Po dekády platí za výspu koncernu VW, pokud jde o vývoj nových technologií. Tomu ale má být konec, a to z jednoho prostého důvodu. Přílišné náklady na přesun k elektromobilitě velí šetřit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej

12.11.2018 | Petr Prokopec

Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po dekády platí za výspu koncernu VW, pokud jde o vývoj nových technologií. Tomu ale má být konec, a to z jednoho prostého důvodu. Přílišné náklady na přesun k elektromobilitě velí šetřit.

Jaká je budoucnost automobilového světa? S ohledem na poslední kroky Evropské unie je jasné, že do značné části elektrická. EU počítá s tím, že průměrné emise CO2 u aut každého výrobce do roku 2030 klesnou o 30 procent vůči hodnotám spojených s rokem 2021. S počátkem příští dekády je spojen limit 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr, s jejím koncem pak pouhých 67 gramů. To je ekvivalent spotřeby 2,9 l/100 km u benzinů, respektive 2,5 litru u dieselů.

Takové průměry jsou při použití ryze spalovacích motorů v podstatě nedosažitelné, a proto nás čeká ještě větší příklon k elektrifikaci než dosud. Zmíněný nový limit znamená, že výrobci budou muset od roku 2030 prodávat asi 30 % aut s elektrickým pohonem. Či ještě více vozů s nějakou formou elektrifikace, neboť ryzí elektromobily budou tvořit jen část z této porce, zbytek připadne na bedra hybridů. Současně přestanou platit tzv. superkredity.

Dnes je totiž jeden prodaný elektromobil započítáván jako několik prodaných aut se spalovacím motorem, do budoucna ale bude počítán jen jako jeden. Pokud k tomu navíc připočteme přitvrzování pravidel v rámci měření spotřeby, bude situace pro výrobce velmi komplikovaná. Štěstí mají snad jen v tom, že EU v celém mixu ignoruje emise spojené s výrobou elektřiny, protože jinak by nastavené limity nesplnil nikdo a nijak.

Automobilový svět se tedy diametrálně promění, a to pro automobilky bude hodně drahé. Na změny se tedy musí připravit co nejrychleji nyní a šéf koncernu VW v tomto směru nemešká. Herbert Diess tak chce již tento pátek, 16. listopadu předestřít dozorčí radě VW Group nový plán, kterým se VW Group bude řídit během následujících 10 let. A podobu celého koncernu může zásadně změnit.

Jeho podstatou je totiž značná centralizace a s ní spojená snaha o minimalizaci nákladů. Diess tím jasně naznačuje, do jaké skupiny šéfů firem tím patří - jedni se zaměřují na produkt, protože věří, že jeho výjimečnost zajistí dlouhodobý úspěch značky navzdory vyšším nákladům. Ti druzí mají blíže k účetním, snaží se minimalizovat náklady a dostat firmu v krátko- až střednědobém horizontu do černých čísel. Diess je evidentně jedním z těch druhých.

VW Group tak do budoucna hodlá zintenzivnit svou spolupráci s konkurenčními výrobci a zbavit se tak části vývojových nákladů. S tím je spojena poměrně dramatická změna pro Audi, které už po dekády platí za centrum vývoje celého koncernu. Vznikly u něj mimo jiné motory TDI a nakonec i software, kterým pohonné jednotky stejného jména obelhávaly emisní testy. I to může mít nakonec spojitost s tím, že vývoj Audi dnes není dostatečně efektivní, neboť v průběhu vyšetřování emisního skandálu přišlo o spoustu svých chytrých hlav. Diess by tedy raději centrální vývoj pro celý koncern VW, který se bude více opírat o spolupráci s externími firmami a méně spoléhat na čtyři kruhy.

Typickým případem mají být systémy autonomního řízení. To nyní vyvíjí Audi pro sebe i další značky koncernu a jeho nejnovější verzí osadilo nový model Audi A8. Ten je vůbec prvním produkčním automobilem na světě, který dostal autonomní řízení úrovně SAE3, Diessovi to ale není dost dobré. Dle zdrojů agentury Reuters je šéf VW přesvědčen, že byť je Audi nejdále mezi automobilkami, jsou tu zaostává za firmami jako Waymo spadající pod Google (respektive pod mateřský holding Alphabet). I proto se koncern nehodlá spojit jen s entitami přímo v automobilové branži. „Chceme mít přístup k autonomnímu řízení a mluvíme s relevantními hráči na trhu. Jde o velmi drahý systém na vývoj a ostatní už v něm hodně pokročili,“ uvedl k tématu finanční šéf koncernu Frank Witter, který bude věci též jistě sledovat hlavně optikou účetního.

VW Group tedy evidentně hodlá mnohé technologie nakupovat a pokud vsadí na svůj vývoj, bude vedení klást důraz na mnohem větší propojenost jednotlivých značek, která následně povede k výrazným úsporám. „Kyvadlo se pohybuje zpět směrem k centralizaci,” řekl Reuters jeden z výše postavených manažerů Volkswagenu.

Do zmíněného zapadá, že chce koncern VW výrazným způsobem rozšířit svou spolupráci s Fordem, o níž jsme mluvili nedávno. Dosud se jednalo pouze o vývoj užitkových vozů, nicméně do budoucna by modrý ovál mohl Němcům nabídnout platformu pro pick-up a některé pohonné jednotky. Němci by pro změnu Američanům zpřístupnili platformu MEB pro elektrifikované vozy a zároveň by spojili i své programy vývoje autonomních vozů.

Již dříve jsme zmiňovali, že spojení těchto dvou firem dává smysl, neboť kromě již zmíněného by se obě strany synergicky využívaly silných pozic. VW i v důsledku emisního skandálu strádá v Americe, je však velmi silné v Evropě a Asii. To je pro změnu Achillova pata Fordu. A pokud do rovnice dosadíme ještě sdílený vývoj a tedy snížení nákladů...

Zatím jen v náznacích známé záměry Herberta Diesse tedy mají logiku, jak jsme ale již naznačili, jdou do značné míry proti tomu, čím je VW nyní. Od dob Ferdinanda Piëcha, který firmu prakticky zachránil před bankrotem, stojí německý koncern spíše na produktu a snaze o chytré spojení vnitřní konkurence se sdílením nákladů na vývoj jednotlivých komponentů. Diess to chce jinak a výsledkem může být sice vývojově a výrobně levnější, ale také méně zajímavá nabídka aut. A zrovna z případu zmíněného Fordu víme, kam tato strategie vede.

Také jeho někdejší šéf Alan Mulally se rozhodl vytěžit dřívější technologickou úroveň Fordu na maximum a osekáním nákladů spočívajícím na značné centralizaci a unifikaci zvýšit zisky na maximum. Fungovalo to léta, dnes je ale Ford v situaci, kdy je v řadě tříd zcela nekonkurenceschopný, raději je opouští a v horizontu několika let s tím nebude schopen vůbec nic udělat. Mohlo by se stát, že koncern VW skončí podobně. A s ním i ono Audi, které se dnes alespoň snaží být technikou napřed a minimálně pro jeho image to hraje důležitou roli.


Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 1 - Audi A8 2018 nove zive prvni 01Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 2 - Audi A8 2018 nove zive prvni 02Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 3 - Audi A8 2018 nove zive prvni 03Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 4 - Audi A8 2018 nove zive prvni 04Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 5 - Audi A8 2018 nove zive prvni 05Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 6 - Audi A8 2018 nove zive prvni 06Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 7 - Audi A8 2018 nove zive prvni 07Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 8 - Audi A8 2018 nove zive prvni 08Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 9 - Audi A8 2018 nove zive prvni 09Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 10 - Audi A8 2018 nove zive prvni 10Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 11 - Audi A8 2018 nove zive prvni 11Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 12 - Audi A8 2018 nove zive prvni 12Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 13 - Audi A8 2018 nove zive prvni 13Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 14 - Audi A8 2018 nove zive prvni 14Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 15 - Audi A8 2018 nove zive prvni 15Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 16 - Audi A8 2018 nove zive prvni 16Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 17 - Audi A8 2018 nove zive prvni 17Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 18 - Audi A8 2018 nove zive prvni 18Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 19 - Audi A8 2018 nove zive prvni 19Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 20 - Audi A8 2018 nove zive prvni 20Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 21 - Audi A8 2018 nove zive prvni 21Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 22 - Audi A8 2018 nove zive prvni 22Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 23 - Audi A8 2018 nove zive prvni 23Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 24 - Audi A8 2018 nove zive prvni 24Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 25 - Audi A8 2018 nove zive prvni 25Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 26 - Audi A8 2018 nove zive prvni 26Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 27 - Audi A8 2018 nove zive prvni 27Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 28 - Audi A8 2018 nove zive prvni 28Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 29 - Audi A8 2018 nove zive prvni 29Už žádný náskok díky technice. Šéf VW chce poslat vývoj Audi na druhou kolej - 30 - Audi A8 2018 nove zive prvni 30
Nové Audi A8 je technicky výjimečné auto, které se mimo jiné chlubí jediným systémem autonomního řízení úrovně SAE3 na trhu, který časem může koncern VW zpřístupnit dalším značkám. Takto je to už po dekády, Diess ale považuje vývoj Audi za příliš drahý a chce náklady na něj snížit spoluprací s dalšími firmami a větší centralizací fungování samotného koncernu

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše