Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje

Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje

12.8.2019 | Mirek Mazal

Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.

Téměř na den přesně drží úřady už pět měsíců na zemi stovky Boeingů 737 MAX. Okolnosti nutí jejich provozovatele čekat na vyřešení několika známých závad, které vedly k havárii minimálně dvou plně obsazených letů. Uzemněné stroje samozřejmě chybí ve vzduchu, proto letecké společnosti zoufale snaží obsadit chybějící čímkoli, co je k dispozici a objednávají přepravu i v letounech s výrobou ukončenou už před více než třiceti lety.

Službu za MAXy často přebírají Boeingy 737-200s, které se přestaly vyrábět v roce 1988. To znamená, že nejnovější kus přepravující pasažéry má za sebou 31 let fungování, jenže samotné letadlo je morálně ještě mnohem starší. Představeno bylo už před 54 lety a jde tedy o více jak půlstoletí starý stroj. Aerolinky přesto raději raději sahají po sice starých, ale aspoň prověřených letadlech, než aby lety úplně zrušily.

Je to pozoruhodný comeback, neboť loni nebyla žádná 737-200 používána jakoukoli americkou aerolinkou. A po celém světě jich bylo nasazeno jen 38, navíc většinou racionálně. Například Nolinor Aviation provozuje 10 těchto letadel, přestože jsou ekonomicky náročné na provoz. Menší motory lze vybavit ochranou proti vniknutí cizích předmětů, proto jsou vhodné k přistání i na menších letištích s nezpevněným povrchem. Proto stále operují na odlehlých lokalitách například v Kanadě či v některých rozvojových zemích.

Pochopitelně, většina velkých leteckých firem vnímá nasazení 737-200 jako nouzové řešení, jejich použití ale nejlépe ukazuje, jak velký průšvih uzemnění MAXů je. Kupříkladu brazilská GOL Airlines používá dvoustovky navzdory tomu, že na cestě do USA musí vykonat jinak nežádoucí mezipřistání v Dominikánské republice, kvůli doplnění paliva.

Problematický 737 MAX by se mohl vrátit do služby v prosinci, ale zatím jsou tyto informace na úrovni spekulací. Dokud se tak nestane, nedivte se, pokud vás na letišti „nabere” letadlo, které vám bude připomínat návrat maďarských Ikarusů (nebo Ikarů, pro puristy) do služeb hromadné autobusové dopravy v českých městech.


Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 1 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 01Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 2 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 02Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 3 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 03Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 4 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 04Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 5 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 05Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 6 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 06Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 7 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 07Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 8 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 08Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 9 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 09Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 10 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 10Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 11 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 11Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 12 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 12Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 13 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 13Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 14 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 14Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje - 15 - Boeing 737 200s misto 737 MAX foto 15
Boeing 737-200s byl moderní před 50 léty, přesto dnes znovu ve velkém přepravuje pasažéry

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše