Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje
12.8.2019 | Mirek Mazal
Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.
Téměř na den přesně drží úřady už pět měsíců na zemi stovky Boeingů 737 MAX. Okolnosti nutí jejich provozovatele čekat na vyřešení několika známých závad, které vedly k havárii minimálně dvou plně obsazených letů. Uzemněné stroje samozřejmě chybí ve vzduchu, proto letecké společnosti zoufale snaží obsadit chybějící čímkoli, co je k dispozici a objednávají přepravu i v letounech s výrobou ukončenou už před více než třiceti lety.
Službu za MAXy často přebírají Boeingy 737-200s, které se přestaly vyrábět v roce 1988. To znamená, že nejnovější kus přepravující pasažéry má za sebou 31 let fungování, jenže samotné letadlo je morálně ještě mnohem starší. Představeno bylo už před 54 lety a jde tedy o více jak půlstoletí starý stroj. Aerolinky přesto raději raději sahají po sice starých, ale aspoň prověřených letadlech, než aby lety úplně zrušily.
Je to pozoruhodný comeback, neboť loni nebyla žádná 737-200 používána jakoukoli americkou aerolinkou. A po celém světě jich bylo nasazeno jen 38, navíc většinou racionálně. Například Nolinor Aviation provozuje 10 těchto letadel, přestože jsou ekonomicky náročné na provoz. Menší motory lze vybavit ochranou proti vniknutí cizích předmětů, proto jsou vhodné k přistání i na menších letištích s nezpevněným povrchem. Proto stále operují na odlehlých lokalitách například v Kanadě či v některých rozvojových zemích.
Pochopitelně, většina velkých leteckých firem vnímá nasazení 737-200 jako nouzové řešení, jejich použití ale nejlépe ukazuje, jak velký průšvih uzemnění MAXů je. Kupříkladu brazilská GOL Airlines používá dvoustovky navzdory tomu, že na cestě do USA musí vykonat jinak nežádoucí mezipřistání v Dominikánské republice, kvůli doplnění paliva.
Problematický 737 MAX by se mohl vrátit do služby v prosinci, ale zatím jsou tyto informace na úrovni spekulací. Dokud se tak nestane, nedivte se, pokud vás na letišti „nabere” letadlo, které vám bude připomínat návrat maďarských Ikarusů (nebo Ikarů, pro puristy) do služeb hromadné autobusové dopravy v českých městech.
Boeing 737-200s byl moderní před 50 léty, přesto dnes znovu ve velkém přepravuje pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch