Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzemnění Boeingů je takový průšvih, že si letecké firmy pronajímají 50 let staré stroje
12.8.2019 | Mirek Mazal
Už pět měsíců trvá zákaz letů Boeingů 737 MAX 8 a pro letecké společnosti je to stále větší problém. Zavděk tak musí brát stroji kdysi dokumentovanými ještě na černobílých fotkách.
Téměř na den přesně drží úřady už pět měsíců na zemi stovky Boeingů 737 MAX. Okolnosti nutí jejich provozovatele čekat na vyřešení několika známých závad, které vedly k havárii minimálně dvou plně obsazených letů. Uzemněné stroje samozřejmě chybí ve vzduchu, proto letecké společnosti zoufale snaží obsadit chybějící čímkoli, co je k dispozici a objednávají přepravu i v letounech s výrobou ukončenou už před více než třiceti lety.
Službu za MAXy často přebírají Boeingy 737-200s, které se přestaly vyrábět v roce 1988. To znamená, že nejnovější kus přepravující pasažéry má za sebou 31 let fungování, jenže samotné letadlo je morálně ještě mnohem starší. Představeno bylo už před 54 lety a jde tedy o více jak půlstoletí starý stroj. Aerolinky přesto raději raději sahají po sice starých, ale aspoň prověřených letadlech, než aby lety úplně zrušily.
Je to pozoruhodný comeback, neboť loni nebyla žádná 737-200 používána jakoukoli americkou aerolinkou. A po celém světě jich bylo nasazeno jen 38, navíc většinou racionálně. Například Nolinor Aviation provozuje 10 těchto letadel, přestože jsou ekonomicky náročné na provoz. Menší motory lze vybavit ochranou proti vniknutí cizích předmětů, proto jsou vhodné k přistání i na menších letištích s nezpevněným povrchem. Proto stále operují na odlehlých lokalitách například v Kanadě či v některých rozvojových zemích.
Pochopitelně, většina velkých leteckých firem vnímá nasazení 737-200 jako nouzové řešení, jejich použití ale nejlépe ukazuje, jak velký průšvih uzemnění MAXů je. Kupříkladu brazilská GOL Airlines používá dvoustovky navzdory tomu, že na cestě do USA musí vykonat jinak nežádoucí mezipřistání v Dominikánské republice, kvůli doplnění paliva.
Problematický 737 MAX by se mohl vrátit do služby v prosinci, ale zatím jsou tyto informace na úrovni spekulací. Dokud se tak nestane, nedivte se, pokud vás na letišti „nabere” letadlo, které vám bude připomínat návrat maďarských Ikarusů (nebo Ikarů, pro puristy) do služeb hromadné autobusové dopravy v českých městech.
Boeing 737-200s byl moderní před 50 léty, přesto dnes znovu ve velkém přepravuje pasažéry
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 2 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 5 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 6 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 18:17 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis