Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu zasáhla zkáza kombíků, z kdysi žádaných aut se stává okrajová záležitost
16.10.2019 | Petr Prokopec
Jen pár modelů díky několika národům dokáže vzdorovat moderním trendům, a tak odbyt kombíků za posledních pár let razantně klesl. Výhled do budoucna ale řadě výrobců brání vzít do zaječích.
Mluvit o tom, že zákazníci momentálně u prodejců aut nejčastěji sahají po SUV, by bylo nošením dříví do lesa. Auta se zvednutým podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie již z trhu prakticky vytlačila kdysi rodinami nadmíru oblíbená MPV a nově začínají zasazovat ránu i kombíkům. Stejně jako vozy z tohoto segmentu totiž zvládají pobrat velké množství nákladu, navrch však přihazují zajímavější design a někdy i jisté terénní schopnosti. Stinnou stránkou sice je vyšší spotřeba i cena, v tomto směru ale již klientela přemýšlí spíše srdcem než hlavou.
Kde ovšem převládá hlas rozumu, to jsou automobilky. MPV totiž sice valná většina z nich poslala k ledu či nahradila právě SUV a crossovery, kombíky se však úplného vyhynutí obávat nemusí. A to přesto, že jejich registrace dramaticky klesají. Zatímco v roce 2016 byly Evropě prodány takřka dva miliony aut se skoro bezedným prostorem nad zadní nápravou, letos nebude pokořena hranice 1,7 milionu registrací. To je více jak 15% pokles za pouhé tři roky a vyhlídky do dalších let předpokládají pád až pod 1,5 milionu prodaných kombi ročně. Z toho důvodu třeba Alfa Romeo, Citroën, Honda či Nissan již takové vozy vůbec nenabízí - loni činil jejich tržní podíl v Evropě jen 11 % (SUV 34 %), což z nich dělá stále více okrajovou záležitost.
„Abychom byli upřímní, původně jsme zvažovali, že Clio Grandtour bude nahrazeno, ale nakonec jsme se rozhodli, že tak neuděláme,“ uvedl Olivier Brosse z Renaultu. Tím jen naznačil, že i Francouzi měli v rámci kombíků zaječí úmysly, ale nakonec zaveleli jinak. Kombíky je tak v jejich případě možné pořídit hned v několika obchodních třídách. Chalupářský ideál tak nenásledoval případu MPV jako Espace či Scenic, které jsou nyní minulostí, respektive se daleko více podobají off-roadům než klasickým minivanům.
Francouzi ovšem nejsou národem, jemuž by kombíky měly děkovat za svou záchranu. Renault je totiž sice v nabídce podrží, ovšem zákazníky tyto vozy hledají jinde. Nepřekvapí, že v rámci globálních registrací v roce 2017 skončilo 72 procent všech nově prodaných kombíků v Evropě. Co by vás ale již udivit mohlo, to jsou tři největší útočiště. V čele pelotonu totiž stojí s 31procentním podílem na celkových registracích Švédsko, druhé je ovšem s 21 procenty Česko, jenž překonalo i Německo (17 %).
Stejně zajímavé je, po kterých vozech kupci nejčastěji sahají. Mezi malými vozy jde totiž o již zmiňované Clio, stejně jako o Škodu Fabia. Mezi kompakty pro změnu vládne Octavia a Ford Focus, zatímco nejvyšším patrům dominují hlavně prémiovky jako Audi A4, Audi A6 či BMW řady 5. Nemalé prodeje má ovšem na kontě také Volkswagen Passat, kterému záda kryje Škoda Superb. Pokud jsme tedy nazýváni národem chalupářů, zjevně je pro to velmi dobrý důvod.
Lze přitom jen dodat, že SUV jsou momentálně pod velkou palbou kritiky, neboť jsou spojené především s vyšší spotřebou a emisemi. To do budoucna může být opravdu zásadní problém, neboť narůstá tlak na vyšší efektivitu. To by nakonec mohlo vést k poklesu výšky SUV, čímž bychom tu rázem měli návrat kombíků v plné slávě. Značky, které je tedy ponechávají ve svém portfoliu, tedy mohou mít jednoho dne k dispozici pár trumfových es.
Stále méně lidí kupuje kombíky na úkor SUV. Jejich současný vzestup je ale do důchodu poslat nemá, za čímž stojí nejen Češi, ale také Škoda, jejíž modely patří mezi nejžádanější
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 9 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry