Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropu zasáhla zkáza kombíků, z kdysi žádaných aut se stává okrajová záležitost
16.10.2019 | Petr Prokopec
Jen pár modelů díky několika národům dokáže vzdorovat moderním trendům, a tak odbyt kombíků za posledních pár let razantně klesl. Výhled do budoucna ale řadě výrobců brání vzít do zaječích.
Mluvit o tom, že zákazníci momentálně u prodejců aut nejčastěji sahají po SUV, by bylo nošením dříví do lesa. Auta se zvednutým podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie již z trhu prakticky vytlačila kdysi rodinami nadmíru oblíbená MPV a nově začínají zasazovat ránu i kombíkům. Stejně jako vozy z tohoto segmentu totiž zvládají pobrat velké množství nákladu, navrch však přihazují zajímavější design a někdy i jisté terénní schopnosti. Stinnou stránkou sice je vyšší spotřeba i cena, v tomto směru ale již klientela přemýšlí spíše srdcem než hlavou.
Kde ovšem převládá hlas rozumu, to jsou automobilky. MPV totiž sice valná většina z nich poslala k ledu či nahradila právě SUV a crossovery, kombíky se však úplného vyhynutí obávat nemusí. A to přesto, že jejich registrace dramaticky klesají. Zatímco v roce 2016 byly Evropě prodány takřka dva miliony aut se skoro bezedným prostorem nad zadní nápravou, letos nebude pokořena hranice 1,7 milionu registrací. To je více jak 15% pokles za pouhé tři roky a vyhlídky do dalších let předpokládají pád až pod 1,5 milionu prodaných kombi ročně. Z toho důvodu třeba Alfa Romeo, Citroën, Honda či Nissan již takové vozy vůbec nenabízí - loni činil jejich tržní podíl v Evropě jen 11 % (SUV 34 %), což z nich dělá stále více okrajovou záležitost.
„Abychom byli upřímní, původně jsme zvažovali, že Clio Grandtour bude nahrazeno, ale nakonec jsme se rozhodli, že tak neuděláme,“ uvedl Olivier Brosse z Renaultu. Tím jen naznačil, že i Francouzi měli v rámci kombíků zaječí úmysly, ale nakonec zaveleli jinak. Kombíky je tak v jejich případě možné pořídit hned v několika obchodních třídách. Chalupářský ideál tak nenásledoval případu MPV jako Espace či Scenic, které jsou nyní minulostí, respektive se daleko více podobají off-roadům než klasickým minivanům.
Francouzi ovšem nejsou národem, jemuž by kombíky měly děkovat za svou záchranu. Renault je totiž sice v nabídce podrží, ovšem zákazníky tyto vozy hledají jinde. Nepřekvapí, že v rámci globálních registrací v roce 2017 skončilo 72 procent všech nově prodaných kombíků v Evropě. Co by vás ale již udivit mohlo, to jsou tři největší útočiště. V čele pelotonu totiž stojí s 31procentním podílem na celkových registracích Švédsko, druhé je ovšem s 21 procenty Česko, jenž překonalo i Německo (17 %).
Stejně zajímavé je, po kterých vozech kupci nejčastěji sahají. Mezi malými vozy jde totiž o již zmiňované Clio, stejně jako o Škodu Fabia. Mezi kompakty pro změnu vládne Octavia a Ford Focus, zatímco nejvyšším patrům dominují hlavně prémiovky jako Audi A4, Audi A6 či BMW řady 5. Nemalé prodeje má ovšem na kontě také Volkswagen Passat, kterému záda kryje Škoda Superb. Pokud jsme tedy nazýváni národem chalupářů, zjevně je pro to velmi dobrý důvod.
Lze přitom jen dodat, že SUV jsou momentálně pod velkou palbou kritiky, neboť jsou spojené především s vyšší spotřebou a emisemi. To do budoucna může být opravdu zásadní problém, neboť narůstá tlak na vyšší efektivitu. To by nakonec mohlo vést k poklesu výšky SUV, čímž bychom tu rázem měli návrat kombíků v plné slávě. Značky, které je tedy ponechávají ve svém portfoliu, tedy mohou mít jednoho dne k dispozici pár trumfových es.
Stále méně lidí kupuje kombíky na úkor SUV. Jejich současný vzestup je ale do důchodu poslat nemá, za čímž stojí nejen Češi, ale také Škoda, jejíž modely patří mezi nejžádanější
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před hodinou - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 3 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 4 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva