V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby

Na rozlehlá parkoviště v centrálním Japonsku není prostor a na parkovací domy jakbysmet - dětská hřiště a obytné stavby mají prioritu. Kam tedy s nepřeberným množstvím stojících aut?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby

13.4.2019 | Mirek Mazal

V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na rozlehlá parkoviště v centrálním Japonsku není prostor a na parkovací domy jakbysmet - dětská hřiště a obytné stavby mají prioritu. Kam tedy s nepřeberným množstvím stojících aut?

Podle posledního sčítání lidu žije dnes v Japonsku 126,2 milionu obyvatel, z toho 80 % z nich se nachází na ostrově Honšú. Všechny primární a sekundární regiony s vysokou hustotou obyvatelstva leží na pobřeží, celkem jedna třetina populace bydlí v Tokiu a kolem něj na centrální rovině. Extrémní hustota zalidnění volá po různých chytrá řešení v rámci veřejné infrastruktury a Japonci nemají problém jej vyslyšet.

Některé prvky silniční sítě jsou plné rozumných řešení, na speciálně přizpůsobené silnice navazuje podobně propracované parkování. Japonští architekti byli kvůli nedostatku místa nuceni improvizovat a v podmínkách hustě obydlených měst dokonale vyřešili problém s parkováním osobních automobilů i bez velkých parkovacích ploch či domů.

Motoristům jsou k dispozici vícepodlažní parkovací místa, která jsou ukryta v zemi a vyjíždí na povrch do výšky potřebné k odjezdu ukrytého vozidla. Podobně jak rostou mrakodrapy s obytnými prostory, vznikají pod zemí několikapatrová stání. Stavby jsou chráněny před přírodními živly, například časté deště by neměly způsobit žádné škody.

Ovládání výtahu je přístupné po vložení originálního klíče. Zelená či červená spouštěcí tlačítka slouží k vysunutí nebo zasunutí parkovacích plošin. Spodní patra mohou obývat jen nižší automobily s výškou maximálně 155 centimetrů. Větší modely jako SUV využívají horní místa kompaktního parkoviště.

Podle velikosti se platí pravidelné nájmy, cena začíná na sumě 18 tisíc japonských jenů (3 700 Kč) za měsíc za nejmenší stání, střední odpovídá 19 tisícům jenů (3 900 Kč) a pro velká auta na horním patře vyjde parkování na 20 tisíc jenů (4 100 Kč). Poplatky nejsou neúměrně vysoké proti klasickým parkovacím plochám na denním světle. Japonci v každém případě na cenných pozemcích raději staví domy či hřišté než aby na nich nechali stát auta.


V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 1 - Parkovani v Japonsku na patra foto 01V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 2 - Parkovani v Japonsku na patra foto 02V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 3 - Parkovani v Japonsku na patra foto 03V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 4 - Parkovani v Japonsku na patra foto 04V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 5 - Parkovani v Japonsku na patra foto 05V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 6 - Parkovani v Japonsku patra dalsi 01V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 7 - Parkovani v Japonsku na patra foto 07V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 8 - Parkovani v Japonsku na patra foto 08V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 9 - Parkovani v Japonsku na patra foto 09V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 10 - Parkovani v Japonsku na patra foto 10V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 11 - Parkovani v Japonsku na patra foto 11V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby - 12 - Parkovani v Japonsku na patra foto 12
Chytré parkování na japonský způsob skutečně nepostrádá důvtip, jedno obyčejné parkovací míst pro mění v celou „harmoniku” aut

Zdroj: Drom Fun@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.