Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty
17.9.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tak trochu na konci slepé uličky se ocitly diesely v Německu. Ať už vláda rozhodne jakkoli, před sebou budou mít jen tři možnosti, z nichž každá ani jedna jim nehraje zrovna do karet.
Německá kancléřka Angela Merkel dnes možná rozhodne o budoucnosti dieselových motorů. A to nutně ne jen ve své domovině, ale prakticky v celé Evropě. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že německý trh je tím největším a realizují se zde nemalou měrou i zahraniční výrobci. A pokud jim někdo zničí část živné půdy pod nohama, logicky to zkomplikuje úvahy nad dalšími investicemi v celoevropském měřítku.
To ale zatím poněkud předbíháme, koneckonců situace je stále nejasná a mění se pomalu z hodiny na hodinu. Bude tedy zajímavé, zda se kancléřka nakonec přikloní spíše k táboru volajícímu po stále větším zákazech či naopak začne výrazněji prosazovat retrospektivní modifikace dieselových motorů. Je přitom dost možné, že obě varianty povedou ke stejnému konci - ani jedna z variant totiž není pro budoucnost naftových agregátů dvakrát příznivá.
Dosud jsme mluvili hlavně o první možnosti, tedy o snahách, za kterými stojí hlavně organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH). Ta nedávno slavila velký úspěch u hesenského soudu, kvůli kterému budou od příštího září ve Frankfurtu zakázány i diesely plnící emisní normu Euro 5. V mnoha případech tak budou z provozu vyřazeny i vozy, které byly vyrobeny před necelými čtyřmi lety a jež si jejich majitelé koupili třebas i kvůli lobbingu tehdejší vlády, která je kvůli nízkým emisím CO2 vychvalovala.
Organizace DUH přitom naznačila, že Frankfurt byl jen jedním městem z mnoha, pročež zákazy můžeme v brzké době očekávat také v Hagenu, Bielefeldu, Freiburgu, Limburgu, Oberhausenu, Oldenburgu a Wuppertalu. Ve všech těchto městech totiž prý emise NOx výrazně překračují limity a podle aktivistů je půjde snížit jen tím způsobem, že do nich diesely již nevjedou.
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer ovšem naznačil, že existuje ještě jedna možnost, a to již zmíněné retrospektivní osazení aut anti-emisními systémy, které by zákazům zabránily. Zatím jsou ve hře hned dvě varianty, přičemž jednu nabízí společnost Twintec-Baumot, druhou Faurecia. Technologie obou firem je přitom lehce odlišná, vždy ale zahrnuje implementaci vstřikování roztoku močoviny AdBlue.
Tyto systémy již byly otestovány v běžném provozu, přičemž emise NOx produkované 1,5litrovým turbodieselem dokázaly skutečně snížit. Přesněji řečeno poklesly za příznivějších podnebních podmínek na 40 mg, za horších pak na 50 mg. Obojí je přitom pod limitem 80 mg/km vyžadovaným normou Euro 6. To zní slibně, náklady na instalaci okolo 2 000 Eur (cca 51 tisíc korun) na auto ale činí z takového nápadu hodně drahý špás.
Navíc je otázka, kdo by vše zaplatil. Lidé se tomu pochopitelně brání, stejně jako automobilky. A obdobně se vlastně hodlá zachovat i vláda, která dle Scheuera „není prodejce vozů“. Ministr přesto naznačuje možnou podporu, akorát jiným, v kontextu aktuálního dění třetím směrem - ve hře je další šrotovné, v rámci nějž by lidé dostávali příspěvky na koupi vozu plnícího normu Euro 6d-TEMP. Scheuer ovšem dodává, že nové šrotovné by muselo být vskutku enormní, aby vůbec lidé o něčem takovém začali přemýšlet, takže nečekejme příspěvek blízký oněm 2 000 Eur, ale spíše zásadně vyšší. Jisté ale zatím není nic.
Vývoj budeme dále sledovat, momentálně ale pro diesely nevidíme mnoho světla na konci tunelu. Zákazy vjezdu do měst je zabijí, nutnost placené úpravy též a šrotovné může s ohledem na nejistou budoucnost dieselů jako takových vehnat spoustu dnešních majitelů naftových aut do náruče benzinů. Pokud se cokoli z toho stane, likvidace dieselů na německém trhu bude na spadnutí. A ta celoevropská bude jen o krůček za ní.
Zákaz vjezdu starších dieselů do dvou hamburských ulic byl jen začátkem. Nyní se rozhodne o tom, zda přijdou další zákazy, zda se Němci pokusí starší diesely „napravit” nebo zda je rovnou pošlou do šrotu výměnou za novější vozy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před hodinou - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 5 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva