V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty

Tak trochu na konci slepé uličky se ocitly diesely v Německu. Ať už vláda rozhodne jakkoli, před sebou budou mít jen tři možnosti, z nichž každá ani jedna jim nehraje zrovna do karet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty

17.9.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tak trochu na konci slepé uličky se ocitly diesely v Německu. Ať už vláda rozhodne jakkoli, před sebou budou mít jen tři možnosti, z nichž každá ani jedna jim nehraje zrovna do karet.

Německá kancléřka Angela Merkel dnes možná rozhodne o budoucnosti dieselových motorů. A to nutně ne jen ve své domovině, ale prakticky v celé Evropě. Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že německý trh je tím největším a realizují se zde nemalou měrou i zahraniční výrobci. A pokud jim někdo zničí část živné půdy pod nohama, logicky to zkomplikuje úvahy nad dalšími investicemi v celoevropském měřítku.

To ale zatím poněkud předbíháme, koneckonců situace je stále nejasná a mění se pomalu z hodiny na hodinu. Bude tedy zajímavé, zda se kancléřka nakonec přikloní spíše k táboru volajícímu po stále větším zákazech či naopak začne výrazněji prosazovat retrospektivní modifikace dieselových motorů. Je přitom dost možné, že obě varianty povedou ke stejnému konci - ani jedna z variant totiž není pro budoucnost naftových agregátů dvakrát příznivá.

Dosud jsme mluvili hlavně o první možnosti, tedy o snahách, za kterými stojí hlavně organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH). Ta nedávno slavila velký úspěch u hesenského soudu, kvůli kterému budou od příštího září ve Frankfurtu zakázány i diesely plnící emisní normu Euro 5. V mnoha případech tak budou z provozu vyřazeny i vozy, které byly vyrobeny před necelými čtyřmi lety a jež si jejich majitelé koupili třebas i kvůli lobbingu tehdejší vlády, která je kvůli nízkým emisím CO2 vychvalovala.

Organizace DUH přitom naznačila, že Frankfurt byl jen jedním městem z mnoha, pročež zákazy můžeme v brzké době očekávat také v Hagenu, Bielefeldu, Freiburgu, Limburgu, Oberhausenu, Oldenburgu a Wuppertalu. Ve všech těchto městech totiž prý emise NOx výrazně překračují limity a podle aktivistů je půjde snížit jen tím způsobem, že do nich diesely již nevjedou.

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer ovšem naznačil, že existuje ještě jedna možnost, a to již zmíněné retrospektivní osazení aut anti-emisními systémy, které by zákazům zabránily. Zatím jsou ve hře hned dvě varianty, přičemž jednu nabízí společnost Twintec-Baumot, druhou Faurecia. Technologie obou firem je přitom lehce odlišná, vždy ale zahrnuje implementaci vstřikování roztoku močoviny AdBlue.

Tyto systémy již byly otestovány v běžném provozu, přičemž emise NOx produkované 1,5litrovým turbodieselem dokázaly skutečně snížit. Přesněji řečeno poklesly za příznivějších podnebních podmínek na 40 mg, za horších pak na 50 mg. Obojí je přitom pod limitem 80 mg/km vyžadovaným normou Euro 6. To zní slibně, náklady na instalaci okolo 2 000 Eur (cca 51 tisíc korun) na auto ale činí z takového nápadu hodně drahý špás.

Navíc je otázka, kdo by vše zaplatil. Lidé se tomu pochopitelně brání, stejně jako automobilky. A obdobně se vlastně hodlá zachovat i vláda, která dle Scheuera „není prodejce vozů“. Ministr přesto naznačuje možnou podporu, akorát jiným, v kontextu aktuálního dění třetím směrem - ve hře je další šrotovné, v rámci nějž by lidé dostávali příspěvky na koupi vozu plnícího normu Euro 6d-TEMP. Scheuer ovšem dodává, že nové šrotovné by muselo být vskutku enormní, aby vůbec lidé o něčem takovém začali přemýšlet, takže nečekejme příspěvek blízký oněm 2 000 Eur, ale spíše zásadně vyšší. Jisté ale zatím není nic.

Vývoj budeme dále sledovat, momentálně ale pro diesely nevidíme mnoho světla na konci tunelu. Zákazy vjezdu do měst je zabijí, nutnost placené úpravy též a šrotovné může s ohledem na nejistou budoucnost dieselů jako takových vehnat spoustu dnešních majitelů naftových aut do náruče benzinů. Pokud se cokoli z toho stane, likvidace dieselů na německém trhu bude na spadnutí. A ta celoevropská bude jen o krůček za ní.


V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 1 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 01V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 2 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 02V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 3 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 03V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 4 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 04V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 5 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 05V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 6 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 06V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 7 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 07V Německu se dnes může rozhodnout o budoucnosti dieselů. Ve hře jsou tři cesty - 8 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 08
Zákaz vjezdu starších dieselů do dvou hamburských ulic byl jen začátkem. Nyní se rozhodne o tom, zda přijdou další zákazy, zda se Němci pokusí starší diesely „napravit” nebo zda je rovnou pošlou do šrotu výměnou za novější vozy

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.