Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Nizozemsku snížili rychlost na dálnicích na 100 km/h, policie kupodivu protestuje
18.11.2019 | Mirek Mazal
Že by policie přišla na to, že rychlost tak úplně nezabíjí? Ne, nebojte, o zdravý rozum nebo blaho ostatních tu nejde, to jen sami policisté nyní nemohou jezdit tak rychle, jak by si představovali.
Nizozemská vláda před pár týdny kvůli ochraně životního prostředí schválila snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 100 km/h. Motoristé nyní musí přes den zmírnit tempo kvůli příliš vysokým emisím NOx, které má omezení rychlosti na dálnicích snížit. Tamní autokluby protestují, omezení jen zpomaluje chod celé země a vliv opatření na snížení koncentrací NOx je neznatelný, to je ale následek, který jsme čekali.
Co jsme nečekali, je negativní reakce nizozemské policie. Tyto instituce obvykle uvažují v intencích, že čím je povolená rychlost nižší, tím nám bude všem lépe a obvykle nezkoumají to, co za snížením stojí. Že by tedy v Nizozemsku bylo policisté rozumnější? Kdeže, nevoní jim jen to, že přišli o své výsady.
Na rozdíl od mnoha jiných míst světa totiž použití modrého majáku v zemi tulipánů neznamená možnost porušovat povolenou rychlost libovolným způsobem, výstražné zařízení opravňuje k jízdě maximálně 40 km/h nad limit. Zatímco dosud tedy policisté (nebo záchranáři, hasiči, zkrátka kdokoli s patřičným oprávněním a technikou) mohli pod majáky jezdit až 170 km/h, nyní už mohou jet jen 140 km/h.
Unie nizozemských policistů tak varuje před prodloužením dojezdových časů. Nejen jim, ale i dalším složkám prý nyní hrozí zdržení při řešení naléhavých případů. Vládní zpomalení je platné každý den od 6:00 do 19:00 hodin a právě tehdy mohou být zásahy pomalejší. „Může to vést k prodloužení doby příjezdu nebo k tomu, že záchranné služby nebudou schopny včas dojet k nehodě,“ řekl pro zpravodajský kanál předseda policejní unie Gerrit van de Kamp s otázkou, zda omezení musí nutně platit i pro policii.
Této obavě rozumíme, zvláště ve stínu motivace k zavedení nižšího limitu je to velmi tristní dopad. Na druhou stranu by policisté sami mohli nejlépe vědět, že zrovna na dálnici je povolená rychlost zcela nepodstatný aspekt bezpečnosti provozu, německé Autobahny o tom mohou vyprávět. A pozitivní dopad na koncentrace NOx se neprokázala. Policisté by tedy měli spíše bojovat za zrušení nového limitu pro všechny, ne plakat nad ztrátou výhod pro sebe samotné a domáhat se jejich zavedení mimo dlouhodobě platný rámec.
Snížení nejvyšší povolené rychlosti na nizozemských dálnicích na 100 km/h si vyžádal balíček opatření proti příliš vysokým koncentracím NOx v ovzduší
Policisté si ale výjimečně nelibují, vzhledem k nizozemským pravidlům mohou najednou i oni jezdit pomaleji - pod majáky maximálně 140 km/h
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 10 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera