Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V pekle začalo sněžit? Šéf policejní unie přiznal, že měření rychlosti je k ničemu
22.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pravidelně kritizujeme paušální limity rychlosti a jejich tvrdé vymáhání jako cestu k bezpečnějším silnicím. Zastání teď přišlo z překvapivých míst.
Měření rychlosti je častá náplň práce policistů posvěcená z nejvyšších pozic vedení bezpečnostního sboru. Samotná existence paušálních rychlostní limitů a podpora sledování rychlosti řidičů začíná u politických představitelů a pavouk bedlivého dohledu nad naší jízdou prochází šéfy policie až k plnění rozkazů řadovými policisty, kteří musí nasbírat čárky i kdyby na silnici zůstali jen cyklisté. Nechceme říkat, že jsou z toho nešťastní, většina z nich se se svou prací musí dlouhodobě ztotožňovat.
I v Česku probíhá dlouhodobé přesvědčování veřejnosti, že největší hrozba pro naši bezpečnost na silnicích je rychlá jízda. Opravdu podstatné porušování pravidel silničního provozu je v pozadí. Rychlost se snadno změří mnoha dostupnými prostředky, nebývá problém vystavit důkazy a pokutovat řidiče. Ostatní nešvary vyžadují náročné sledování a složité usvědčování, je to prostě víc práce. A také z toho nejsou zajímavé titulky novin. Více očí zaujme nadpis, že někdo byl změřen radarem při 200 km/h, než že někdo celou dálnici projel za jasného dne levým pruhem s puštěnou zadní mlhovkou.
Historie už mnohokrát ukázala, že samotné zavádění paušálních rychlostních limitů nemá absolutně vliv na bezpečnost provozu, stejně jako zvyšování postihů za jejich porušování. Naopak, přísné měření rychlosti nehody jen způsobuje. Dlouhodobě na tuto problematiku poukazujeme a nemáme v úmyslu s tím přestat, teď jsme se ale dočkali zastání ze vskutku nečekaných míst. Samotný institut zejména skrytého měření rychlosti jako cestu k vyšší bezpečnosti provozu zkritizoval šéf Policejní unie v australském Queenslandu.
Ten veřejně uznal, že skryté měření a tajné kamery nesnižují počet nehod. Nejsou nic víc, než jen plánovaný zdroj přijmu pro státní správu, upozorňuje Ian Leavers. „Slouží jen ke zvýšení rozpočtových příjmů, prostě a jednoduše, všichni to víme,“ řekl Leavers a dodal: „V jakékoli jiné organizaci, když něco zkusíte a nefunguje to, zkusíte něco jiného. V případě rychlostních kamer, i když víme, že nefungují, místo vyzkoušení něčeho jiného vedení policie začne prostě více měřit. To nedává smysl.”
Chce svým názorem změnit situaci na severovýchodě Austrálie. Nechal se slyšet, že by se měl změnit postup zvyšování bezpečnosti na cestách. Jasno má v názoru na radary: „Všechny formy mobilních, skrytých a neoznačených rychlostních kamer, včetně měřících přívěsů nezpůsobí nic, co by ovlivnilo počet úmrtí na silnicích.“ Podle Leaverse je veřejnost v případě této otázky už značně cynická a má a veškeré právo obviňovat vládu z ryzí honby za vyššími příjmy.
Není od věci dodat, že vládnoucí labouristická strana v plánu zvýšit své příjmy z měření rychlosti o 50 % do roku 2021 na odhadovaných 190 milionů dolarů (cca 3,2 milardy Kč). Má to přímo zakotveno v rozpočtovém plánu, prostě se s tím počítá. Nikdo tak snad ani nedoufá, že lidé začnou jezdit pomaleji a na silnicích bude bezpečněji - počítá se s tím, že si připlatí za zachování statu quo.
Ian Leavers z policejní unie dodává, že stíhání řidičů nevede jen k účelovému plnění pokladnice, ale zároveň kazí reputaci policie. „Taková zařízení slouží pouze k poškození reputace policie. Jen viditelná přítomnost policie a označená policejní auta jsou způsob, jak vyřešit úmrtnost na silnicích. Výkon policejní služby bylo vždy partnerstvím mezi námi a veřejností a bude tím úspěšnější, čím se dokonalejší bude naše spolupráce. Policisté jsou kritizováni a obviňováni lidmi, že jen vybírají pokuty s pomocí skrytých radarů.“
Stacionární radary jsou podle policisty naprostou ránou vedle už kvůli časovému rozestupu mezi spácháním přestupku a uložením trestu za něj. „Dostat lístek poštou až měsíc po překročení rychlosti, když si stěží pamatujete, kde a kdy jste byli v té době, nemá žádný účinek. Potřebujeme okamžité ukončení používání těchto záludných zařízení a zvýšit viditelné vykonávání služby, abychom zpět získali důvěru veřejnosti.“ Na závěr dodal, že tragické nehody zaviňuje sorta řidičů, na které překročení rychlosti a obálka ve schránce nemá žádný vliv. Jen viditelné hlídky by mohly situaci změnit.
Není co dodat, vše bylo řečeno a ne poprvé. Skoro bychom chtěli dodat, že policie si musí uvědomit, že cesta k bezpečnějším silnicím tkví v náročném „vyzobávání” opravdu nebezpečných elementů z provozu, nikoli v masovém pokutování lidí, kteří jedou Mrázovkou 85 km/h. Ale jak vidno, policisté to ví, alespoň někteří z nich. Snad i tento hlas poslouží k posunu debaty o přístupu k měření rychlosti tím správným směrem...
Policejní unie Queensland v čele s Ianem Leaversem hlasitě vystoupila proti měření rychlosti...
...lepší řešení je prý viditelná přítomnost policie v ulicích a ne jen tajně měřit rychlá auta
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera - Mercedes elektrifikoval další sporťák. Je znovu tak těžký, že o jeho hmotnosti vůbec nechce mluvit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva