Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V prodeji se objevilo skutečné auto Jamese Bonda, všechny hračičky má plně funkční
13.6.2019 | Petr Prokopec
Žádná replika ani automobilkou dodatečně postavený stroj stejného ražení, ale skutečné auto udělané přímo pro filmového agenta vám nyní může říkat pane.
V roce 1963 chystala společnost Eon Production natáčení třetího snímku o Jamesi Bondovi. Z toho důvodu produkce navštívila automobilku Aston Martin, jejíž kupé DB5 mělo být středobodem filmu nazvaného Goldfinger. Ken Adam a John Stears však byli nemile překvapeni, když jim tehdejší šéf značky David Brown odmítl předat dva požadované exempláře zdarma a místo toho za ně požadoval plnou cenu. Nakonec ale došlo ke kompromisu, kdy Aston Martin oba vozy zapůjčil na natáčení. I nadále však zůstaly majetkem automobilky.
Již o rok později si Brown mohl mnout ruce, neboť snímek Goldfinger v kinech dominoval a divákům vytáhl z peněženek skoro stejnou sumu jako předchozí dva filmy dohromady. Obří sumy ale vydělávaly také doplňkové předměty, zejména pak model Astonu Martin od firmy Corgi Toys, který se stal vůbec nejlépe prodávanou hračkou roku 1964. Na dračku ovšem šlo i reálné auto, tedy model DB5, který nakonec vznikl v 1 059 exemplářích. Započítány jsou v to přitom i již zmíněné filmařské vozy.
Přesunout se můžeme do roku 1965, kdy šel do kin snímek Thunderball. I tentokrát Bond usedl za volant DB5, přičemž se znovu jednalo o tytéž exempláře, které mu posloužily ve filmu Goldfinger. K nim produkce objednala u automobilky ještě další dva vozy, které byly určeny pro propagační účely. Ty se před kamerou a tedy na filmovém plátně nikdy neobjevily, překvapivě jsou však považovány za Svatý grál v celém vozovém parku agenta s povolením zabíjet.
Důvodem je to, že z prvních dvou kusů dodaných na natáčení Goldfingera pouze jeden disponoval technickými hračičkami, mezi něž patří kulomety v náraznících, vystřelovací sedadlo spolujezdce či výsuvný pancéřový štít. Druhé auto bylo určené pro kaskadéry, v jeho případě tak naopak došlo na odlehčování a tedy vymontování řady komponentů, než aby produkce pěchovala dovnitř různé elektromotorky a hydraulické systémy.
Všech 13 přidaných funkcí ovšem bylo koncipováno tak, aby zafungovaly v podstatě pomalu jen jednou, a to před kamerami - poté klidně mohla přijít potopa. Zcela jiný přístup však byl užit u dvou vozů určených k propagaci Thunderballu. V tomto případě veškeré hračičky instaloval samotný Aston Martin. Automobilka přitom chtěla, aby vše bylo funkční opakovaně, proto jsou všechny prvky kvalitnější.
Právě jedno z těchto dvou aut jde v polovině srpna do aukce a je více než jasné, že tady se budou bourat rekordy. Za uplynulých třiapadesát let měl Aston Martin DB5 pouze tři majitele, kdy jeden byl dokonce majitelem muzea. Vůz tak po 35 let stál v ochranné drátěné kleci, aby mu neublížily ruce návštěvníků, a po tuto dobu byl jen pravidelně startován, aby nedošlo k zanesení čtyřlitrového šestiválce naladěného na 286 koní.
Aby toho nebylo málo, po této éře DB5 zamířilo na rozsáhlou čtyřletou renovaci, jejíž součástí bylo i zprovoznění všech hračiček. Ty jsou tedy nyní plně funkční, pročež si nový majitel klidně bude moci pustit i kouř ze zadního nárazníku a znesnadnit tak své pronásledovatele. Je ale pravděpodobnější, že kvůli astronomické ceně, která toto auto doprovodí, již k jeho návratu na veřejné silnice nedojde, a místo toho zamíří do klimatizované garáže.
Lze pak jen pro zajímavost dodat, že k prodeji se již vyjádřil i Sean Connery, někdejší představitel Jamese Bonda. Ten si ony propagační akce užil ve spojitosti s oním vozem, který dokonce měl protáhnout i alpským průsmykem Furka. Dané zážitky pak v něm evidentně zanechaly nesmazatelný dojem, načež si herec před nedávnem jedno DB5 koupil. Na rozdíl od bývalého „služebáku“ však již bez hračiček.
Tento Aston Martin DB5 se s Jamesem Bondem setkal jen na propagačních akcích. Chtít jej ale nejspíše budete více než exemplář, který se dostal před kameru, neboť veškeré jeho hračičky jsou plně funkční, a to opakovaně
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22