V Rusku jezdí neskutečných téměř 10 procent aut s volantem na špatné straně

Auto s volantem na pravé straně se navzdory nulovému počtu silnic s provozem vlevo občas objeví i u nás, jde ale o naprostou raritu. V Rusku je to něco běžného a má to své důvody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

V Rusku jezdí neskutečných téměř 10 procent aut s volantem na špatné straně

21.3.2019 | Petr Prokopec

Auto s volantem na pravé straně se navzdory nulovému počtu silnic s provozem vlevo občas objeví i u nás, jde ale o naprostou raritu. V Rusku je to něco běžného a má to své důvody.

V těchto dnech slavíme tak trochu smutná výročí, před osmdesáti lety na území České republiky vpadla německá vojska. Okupační jednotky dorazily na pravé straně vozovky, jak tomu byly zvyklé z Třetí říše. Němci pak okamžitě začali toto pravidlo zavádět také u nás, přičemž ještě 15. března se takto začalo jezdit v Ostravě, Příbrami, Písku či Mladé Boleslavi. Zbytek republiky se přidal o dva dny později, jedinou výjimku - a tedy devítidenní odklad - kvůli tramvajím dostala Praha.

Nacisté ale v podstatě jen urychlili nevyhnutelné. Česko přijalo tzv. Pařížskou konvenci z roku 1926 již čtyři roky po jejím sepsání. V jejím rámci se zavázalo k instalaci jednotných dopravních značek, stejně jako k přesunutí řidičů z pravé strany vozu na levou. Původně se počítalo, že změny budou provedeny do roku 1936, nakonec kvůli komplexnosti byl jako finální termín zvolen 1. květen 1939.

Československo se na tuto změnu dlouhodobě připravovala, přechod uspíšený asi o měsíc a půl dříve tak proběhl velmi hladce. To dosvědčuje i počet nehod - třeba v hlavním městě se jich odehrálo šestadvacet, ale ve většině případů šlo o srážky chodců s tramvajemi. Nehody aut byly daleko méně časté, a to přesto, že na našem území jich jezdilo již více než 100 tisíc exemplářů.

Právě skutečnost, že přesunutí volantu z pravé strany na levou bylo součástí celoevropských změn a nikoliv nacistické represe, nakonec vedlo k zachování daného nařízení. Ba co více, dokonce došlo i na zákaz registrací aut s pravostranným řízením. Jedinou výjimku tvořily veteránské vozy či takové, jež si jejich majitelé přivezli po delším pobytu ve Velké Británii. Toto omezení však padlo v roce 2014, dnes je tak dovoz vozu s volantem na „špatné“ možný zcela bez problémů.

Důvod pro takový krok se hledá poměrně snadno, tkví v ceně. Za vůz s volantem vpravo dáte daleko méně peněz než za tentýž model s levostranným řízením - třeba u nás ceněnou Octavii RS lze ve Velké Británii koupit asi za polovinu a normálně ji tu provozovat. Je sice třeba splnit pár podmínek, nicméně ty nejsou až takovou překážkou, přesto však k hromadnému importu nedochází.

Proč se o tom ale vůbec zmiňujeme? Zejména proto, že zatímco u nás jsou auta s volantem vpravo vskutku ojedinělým jevem, v Rusku a zejména některých jeho oblastech platí pravý opak - v celé zemi bylo k letošnímu 1. lednu zaregistrováno 3,34 milionu aut s pravostranným řízením. Pravda, většina z nich připadá na Sibiř a vzdálenější asijské lokace, i tak ale pravostranné vozy představují bezmála 10 % celé ruské flotily. To je neuvěřitelně mnoho, uvážíme-li, že v Rusku neexistuje jediný metr silnice, po kterém by se oficiálně jezdilo po levé straně.

Důvodem, proč se v Rusku objevuje tolik aut s volantem napravo, je jiný. Východní části země jsou blízko zejména Japonsku, kde je možné koupit ojetiny určené pro levostranný provoz mnohem levněji než ty s ruským původem. A protože Rusové evidentně hledí na cenu více než třeba Francouzi - kteří by si též snadno mohli ve velkém pořizovat levná britská auta z druhé ruky - nakupují takto ve velkém. A není přehnané říci, že kdyby se na východě největší země světa začalo jezdit vlevo, většina lidí to uvítá.

Ze současného stavu ovšem nejsou až tak nadšené ruské úřady, proto na rozdíl od českých nechystají uvolnění stavidel, nýbrž naopak utahování opasků. Již od 1. července letošního roku tak mají všechny dovezené vozy s volantem napravo projít testovacími laboratořemi, které následně rozhodnou, zda jsou schopné provozu na ruských silnicích či nikoliv. S ohledem na „oblibu“, jež k nim ovšem vláda chová, nelze očekávat mnoho vstřícnosti.

Je přitom hořce úsměvné, že se Rusko ohání zvyšováním bezpečnosti na silnicích, když tamní vozovky často postrádají jak vodorovné značení, tak samotné značky a častokrát i asfalt. Nicméně logiku člověk aby u politiků občas pohledal. Aktuálně tak jen můžeme konstatovat, že Rusko je pro pravostranné vozy rájem, hlavně pak východní část, kde je jejich podíl na celkové flotile 68,4 %. Oproti tomu v západní části země již nepřesahují 0,3 %.


V Rusku jezdí neskutečných téměř 10 procent aut s volantem na špatné straně - 1 - Rusko auta s volantem napravo 01V Rusku jezdí neskutečných téměř 10 procent aut s volantem na špatné straně - 2 - Rusko auta s volantem napravo 02V Rusku jezdí neskutečných téměř 10 procent aut s volantem na špatné straně - 3 - Rusko auta s volantem napravo 03
Auta s volantem vpravo jsou v Rusku oblíbená, hlavně kvůli své nízké ceně. Tamní vláda ale hodlá tomuto stavu legislativně zatnout tipec

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama